HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kan det betale sig at spare på varmen ved jordvarme?
PeterKunz
Jeg er igang med at skulle installere en inverterstyret pumpe. Men jeg er i tvivl om hvorvidt det kan betale sig at spare på varmen ved en pumpe i forhold til olie.

Fra 25. april og til nu har vi ikke haft tændt for oliefyret. vi har klaret os med ca en rummeter brænde og solvarme (6 m2). Huset er er 235 m2, fra 1880, renoveret i 1995. Det vil sige at vi i det sidste havle år kun har brugt ca 250 kroner plus lidt til cirkulationspumpen på solvarmen. (Elpatron er slukket altid). Der går sandsynligvis nogle uger endnu før vi tænder fyret.

Hvis vi installerer et inverterstyret fyr vil det så kunne drage nytte af at vi sparer på varmen sådan som vi gør nu? Vi regner med forsat at bruge brændeovnen som hyggevarme, og solvarmen har jeg tænkt mig at serieforbinde med vamtvandsbeholderen til jordvarmen.

Vi sparer bl. a. ved at vi holder øje med vejret og bader efter om der er varme eller ej. Temperaturmåleren på varmvandsbeholderen kan ses fra badeværelsesdøren, så det er nemt at tjekke hvor meget varmt vand der er når man skal i bad.

Spørgsmålet er, om det er gavnligt for pumpen ikke at køre fordi der er varmet op andre måder.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,199,084 Unikke besøg
XHTML CSS