HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hvor stort anlæg..
Freddy
Hej med jer.
Mangler lidt råd, som så mange andre der påtænker at starte op med jordvarme. Har et hus på landet, huset er fuldstændig istandsat med nyt gulvvarme-energivinduer. opmuret med nye ydremur/indermur. Ny isoleret på loftet. Den forrige ejer satte sidste år et nyt fastbrændsels fyr og en 1000 l akkumuleringstank på loftet. Sagde at han brugte mellem 5 – 10 rummeter om året på at fyre huset op.
Huset er på 233m2 i et plan
Vi bruger en vandvarmer til opvarmning af badevand(ny)
Vi er 3 personer
Skal her i efteråret til at plante træer på marken foran huset! Men ønsker at grave slanger ned inden jeg planter – så er slangerne jo i jorden 
Spørgsmål: hvor mange meter slange skal jeg bruge og hvor køber man det billigst? Hvilket anlæg? Kan jeg bruge min akkumulerings tank til noget?
Med venlig hilsen Freddy
 
PeterKunz
Hej Freddy

Det smarteste for dig er nok at få hentet tilbud hjem fra nogle installatører. De beregner, hvor stor en pumpe du skal have og hvor meget slange, der skal bruges.

Din akkumuleringstank kan meget vel bruges, selv om den nok er lidt vel stor til den varmepumpe, der passer til dit hus. Dette ved installatøren også. (Håber etageadskillelsen er lavet til en ton vand..Smile)

God ide at få noget slange i jorden, inden du planter træer.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
airman
Mængden af træ = 6-7 kW

Størrelsen af huset = 8-9 kW.

Lidt ærgeligt at bufferen ligger på loften. Ved placering indenfor klimaskærmen kunne man uden problemer have brugt den. Det kan du så stadig, men den skal være godt isoleret.

En blæret god installation kunne hedde 2 x 250 meter slange. Solfangerbeholder 300 liter. Ekstra vekler med overførsel otil buffer tanken. Shuntventil på bufferens afgang kan du styre fra vp'en hvis du bruger en IVT. Brug 1000 literen som buffer. Brug en IVT HT+E9 VP.

Det ligner min installation. Lidt dyrere end standard.
 
Freddy
mange tak for jeres svar! Det er super positivt at i gider hjælpe en " grøn skolling". Der kommer en vp installatør fra DVI og fortæller lidt om mulighederne. Angående PEL Ø40 var der nogen der havde et godt tip angående pris - hvorfor den store prisforskel på anlæg fra Sverige?? MVH Freddy
 
airman
Umiddelbart så jeg en pris på Optima varmepumper, leveret og monteret af et svensk firma. Prisen var ikke forskellig for det det kunne købes for i Dk.

Ellers er forskellene at Sverige er oprindelseslandet for mange VP'er. Ergo sælges de billigere på "hjemmebane". En svensk krone der står ringere end den danske er også medvirkende. Sidst, men ikke mindst er DK hærget af temmelig høje priser på manuelt arbejde - læs lønninger er temmelig høje.

Men hvad hulen. Briller, Volvo og tandlæger er også billigere i Sverige. Til gengæld koster smøger 50 SEK for en pakke.
 
airman
Mit råd er: check lige med pløjning også. Og lad pløjeren levere slangen. Så har du styr på garantien.
 
airman
Læg iøvrigt mærke til at man almindeligvis sammenligner den rene nettopris på maskinellet, med komplette montage. På den måde får man nogle fuldkommen vilde forskelle i pris. I DK er det kotume at VP leverandøren har alt med. Senest her på sitet så jeg en der hævdede at spare 85 tusinde, hvilket lyder fuldstændig bims, når det komplette anlæg t han skulle bruge koster ca 120 000,- Og du du køber under ingen omstændigheder en 7 kW vp med beholder, 350 meter slange, nedgravning af dette, VVS dele for 35000,- Det hænger slet ikke sammen.

 
Freddy
Ok så udviklingen startede i Sverige! Så lærte man lidt igen -så vælger jeg at køben mit smør i dkSmile Har en kammerat med en gravmaskine der skal stå for nedgravning af slanger. Men dvs at i mener ikke der er det stor at spare ved at købe et anlæg i Sverige!! Ka ikke forstå hvordan det hele kommer op på 120,000? Der er flere steder hvor jeg ka (http://www.sydenergi.dk/index.aspx?articleid=+1688+1688 ) finde anlæg med slanger til 60/80-000 kr,- er der så anlægs udgifter (vvs,EL, gravning) for cirka 50.000 overn i?
Go weekend
 
Freddy
Så har jeg haft besøg af en DVI "smed" super rar fyt - han havde et tilbud med til mig. Qeuen 9. Jeg synes prisen er høj..VP+slange 85.225,- så kommer der alle de andre stumper i alt 113.580,- uden nedgravning af slanger.
Det er muligvis en ok pris!
Men så er det jeg ser på Bynor.se en Bosch EHP LW9KW med slanger til 38.268 danske kroner + levering samt stumper.
Alle manualer osv kan hentes på Bosch hjemmeside over anlæget. Jeg skal så ha anlæget sat op!
DVI smeden havde en pris på opsætningen cirka 20.000-25.000 for hans anlæg. Ved ikke om det er rimeligt.
Er jeg lige så godt kørende med et Bosch anlæg??
 
PeterKunz
Hej Freddy

Du får ikke jordslangerne med til den pris, med mindre de har et tilbud, jeg ikke kan finde..

Der kan faktisk godt være en del smedearbejde i fordindelse med opsætningen, og det løber hurtigt op i fittings og arbejdstimer. Er det en komplet installation, altså også med sokkelgennemføring af jordslanger?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Freddy
Jo slange 5500 svenke kr VP 43.200 = 38.648 danske kroner. så kommer fragt og alt det andet rørføring. Så der er jo meget til forskel fra de priser jeg får fra DVI.
 
PeterKunz
Ja, det er rigtigt, jeg læste prisen på en større vamepumpe..

Ja, Bosch er også en rigtig god varmepumpe. Min genbo har lige fået én, og det ser meget gedigent ud.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Freddy
ved ikke om det er den løsning jeg vælger. Ville sætte pris på om kunne tale med din genbo er det muligt at du kunne spørge om jeg måtte kontakte ham? Freddy
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,326,448 Unikke besøg
XHTML CSS