HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
På faldrebet
nice2know
Hej derinde
Jeg sidder og skal beslutte mig for hvilken type jordvarmepumpe jeg skal vælge, men er godt og grundig forvirret, håber i kan hjælpe!Wink

Mit hus er på 271 m2, 171 m2 der opvarmes af gulvvarme, de sidste 100 m2 på 1. sal opvarmes af radiatorer.

Jeg har et spa på 260 L.(tomt) Leverandøreren oplyser at der bruges 190 L. ved 1 person og 140 L. ved 2 personer
Huset er dim. til et varmetab på 30 w/m2 ~ ca. 8 Kw.

Har fået lavet beregninger fra 5 forskellige konsulenter, som følgende

1. 6 Kw / 300 mtr. slange Anbefaler ikke ekstra buffer/VVB (Vølund)
2. 8 Kw / 450 mtr. slange Anbefaler en 300 L. VVB pga. spa (Danfoss)
3. 9 Kw / 550 mtr. slange Anbefaler buffer på 200 L. (Bosch)
4. 11 Kw/450 mtr. slange med 300 L. buffer (Bosch)
5. 7 Kw / 400 mtr. slange Anbefaler buffer på 65 L. (Bosch)

Hvilken af ovenstående udsagn er korrekte og til at stole på, da alle forskellige og ikke 2 er ens, alle leverandører er med positivlisten??

Som forbruger og ny kunde der skal have jordvarme er dette markede nok et af de mest forvirrend markeder indenfor varme!!
Og skulle jeg vælge en anden gang bliver det piller!!

Håber på positiv feedback Wink

mvh.
Nice2know
 
sonny jensen

hej

står i samme problem. jordvarme markedet er noget mere forvirrende end først antaget. og så siger folk det er bare forde det ikke er så kendt. men her på denne site er det jo godt kendt og derfor tillader jeg mig også at spørge jer til råds.. og håber på lidt hjælp til en der hælder 95% til jordvarme..

vi har et hus på 120 efektive m2. det er ny renoveret. dvs nye gulve men slanger i alle rum og ingen radiatore.
iso efter da værende krav. bygningsrelement 2006.
så godt isoleret og men nye lavenergi ruder over det hele.
derfor er valger faldet på jordvarme da det må kunne betale sig.
planen er er første sal skal indgå om få år. så der bliver ved 80 efektive m2 deroppe.. og planen er ligeledes gulvvarme deroppe.

men problemet er så hvad vælger man??

under 10 km herfra ligger et lille firma der har dvi. og kunne sagtens fristes til at støtte en lokal.. men hvad er jeres erfarinder med jordvarme pumpe fra dvi. og har i ellers nogle gode råd til en ny starter så høre jeg endelig fra jer.. har også kig på en danfoss.

håber ar høre fra jer hilsen sonny.
 
PeterKunz
Hej Nice2know

Et af problemerne ved varmepumper er, at man skal forsøge at ramme husets behov så præcist, man kan.

Men det er for det første ekstremt kompliceret at måle et hus' præcise energibehov, hvorfor man også i lovgivningen tillader estimerede tal, da en nøjagtig måling er temmelig kostbar.

Noget andet er, at vejret jo er en ustabil faktor. Vi kan have 15 varme vintre og så pludselig få isvinter i 2 måneder.

Det er ikke den store skade at få en for stor varmepumpe, men det vil være ærgerligt og utilfredsstillende at få en for lille varmepumpe, så man sidder og fryser med 16 grader i stuen en hård vinterdag!

Jeg tror godt du kan regne med, at alle dine tilbud leverer en varmepumpe, der kan dække dit behov, men at det er forskelligt, hvor meget de forskellige leverandører sikrer sig i form af overstørrelse.

Den mindste, du har fået tilbudt, er 6 kW / 300 meter slange og den største er 11 kW / 450 meter slange.

Et år med varm vinter vil den lille pumpe være billigst i drift.
En meget kold vinter vil gøre, at den lille vil skulle bruge en del tilskudsvarme, hvilket gør den dyrere i drift, end en stor ville være.

Man går selvfølgelig ud fra nogle gennemsnitstal for vejret i Danmark, men der er en vis margen, hvor forskellige størrelser pumper, målt over 20 år, vil have nogenlunde den samme økonomi.

Jeg synes dog, der er et lige lovligt stort spring i dine tilbud, - der er trods alt ret langt fra 6 kW til 11 kW, så jeg kan godt forstå, du er forvirret.

Nu ved du jo tilsyneladende, at dit hus har et varmetab på 30 W/m2. Og det giver ca. 8 kW. Men da de 100 m2 er på overetagen kan man, - alt efter hvordan dit hus er lavet, formode et mindre varmetab der.

Jordslange
Jordslangens længde afhænger af din jord. Hvis du søger lidt her i forummet kan du se forskellene på ler, sand og muldjord. Regn med at installatørerne kender til, hvor meget slange deres pumpe kræver med den jord, du har.

Buffer
En buffer til jordvarme bruges for, at varmepumpen ikke skal starte så mange gange, da det koster en del energi og slid at starte op. Derfor er det en fordel, hvis varmepumpen kan 'gemme' noget af varmen i en buffertank, der kan have forskellige størrelser.

Man skal dog være opmærksom på, at en buffer med installation koster penge og der er et vist varmetab fra den. Derfor er det bedst at bufferen står et sted, der alligevel skal varmes op.

Ligger din gulvvarme i beton, virker dette som en slags buffer.

PS, et pillefyr skal også dimensioneres til huset, så her skal man også kende de samme tal, og et pillefyr har også godt af en buffertank.Wink

Hvor gammelt er dit hus?
Redigeret af PeterKunz d. 09-08-2008 11:06
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Hej Sonny

Dit hus er særdeles velegnet til jordvarme, og du vil få en høj ydelse, når du har gulvvarme overalt.

Så du skulle absolut tage at hente 2-3 tilbud hjem.

Dvi er gode varmepumper med et bredt udvalg, så der er intet forgjort der. Ligeså med Danfoss.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
sonny jensen
hej peter

takker for dit hurtige svar..
har studeret på nettet og fundet ud af at pille fyret helt er droppet. og jordvarme er en god løsning. både for milijø og pengepung, i det lange løb.. men skal man så vælge en solcelle til det varme brugs vand for at ha varme pumpen til at lave så lidt som muligt?
læser emner om pumpens starter og derved slitage. men hvor meget har det at sige om varmepumpen også skal stå for det hele. mener hvis den ikke kan levere brugs vand nok. træder el patronen til. og det lyder udmilbart dyrt. men så igen gør et sol anlæg også til det varme vand..

og peter ser du køre med IVT. det kan du vel anbefale.
men hvilke andre mærker skal jeg se efter??

mvh sonny..
 
PeterKunz
En jordvarmeinstallation kan sagtens dække hele varmtvandsbehovet. Når det er koldt udenfor kører varmepumpen direkte mellem at varme huset og varme brugsvand, - altså uden at stoppe, så det giver ikke flere starter at brugsvandet skal med.

Jeg mener ikkke, det er rentabelt at installere solvarme i forbindelse med jordvarme, - man kan simpelthen ikke tjene udgifterne til solvarmen hjem.

Jeg er meget glad for mit IVT-anlæg, men der er rigtig mange at anbefale for øjeblikket, og jeg vil foreslå du går ind på de forskellige hjemmesider og orienterer dig lidt. Kan nævne i flæng: Vaillant, Nibe, DVI, Danfoss, Bosch, IVT, Vagn Tanderup, CTC.

Det kan jo være rart at benytte en installatør fra sit område, så man altid kan få hurtig hjælp, hvis der skulle være problemer eller spørgsmål.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
nice2know
Hej Peter
Tak for dit svar.
Det korrekt at der er svingende vintere herhjemme men de konsulenter som jeg har talt med oplyser at man dinemsionere efter
-12 gr. så det problem med de svingene temperaturer skulle være dækket ind.
Det undre mig at jeg ef den ene konsulent få oplyst at 450 mtr. slange ikke er nok til en Bosch 9 Kw og andre uden problemer kan sige at der er tilstrækkeligt. Hvad skal man tro ?

Mit hus er helt nyt, næsten færdigt og klar til indflytning, der er betongulv på de 171 kvm. i stue etagen så dette burde give en god buffer.Wink

mv.
Nice2know
 
airman
Åh ja ja.....

De konsulenter, de konsulenter.....

Er de VPO godkendte (ikke firmaet, men pågældende medarbejder)? VPO ordningens anbefalinger kan være strammet noget i forhold til hvad andre måske synes er fornuftigt. Læs her på siden, og se anlæg hvor der klart efter min mening er anvendt kriminelt for lidt slang, med frysning og permafrost til følge. Og når så leverandøren så sammetidig ikke holder brugeren i ørerne, så han får anlægget helt ud over kanten i et fortvivlet spareforsøg er helt vildt.

Meeen - undertegnende er VPO godkendt. Undertegnede har været med på 1. generations dimensioneringer fra en større svensk koncern. Og senest med bekymring fulgt anden generationsdimensioneringerne fra samme. Og jeg må indrømme jeg holder meget af overdimensionering af slanger. Har selv 500 meter til en 9 kW. Men i min bette verden er absolut max optagen effekt fra jorden i størrelsesordenen 15W pr meter. Helst lidt lavere. Og slangen rundes efterfølgende op til noget med 50m deleligt. Har vi to længder ligeså.

Buffere kan være voldsomt nødvendige hvis VP'erne bliver store, eller du har sammensatte varmeaftagere. I nyt hus med lutter gulvvarme, ikke nødvendigt. Ekstra størrelse van
 
PeterKunz
Hej Nice2know

Det er rigtigt, at man dimensionerer efter -12 grader, - min pointe var den at en kold vinter vil den lidt større pumpe måske være mere økonomisk end den mindre og omvendt, så i løbet af 20 år vil det være hip som hap om du vælger en lidt større end en lidt mindre, hvis bare du er sikker på at have varme, når det er koldest.

Du skal tro at man sjusser sig lidt frem til slangelængden, men jeg ville foretrække at have lidt for meget slange end lidt for lidt.

Det lyder som en super varmeløsning, du har gang i, og tillykke med det nye hus!
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
sonny jensen
hej peter. nu har jeg gjort som du sage bestilt tilbud hos flere firmaer med de forskellige varme pumper.. har taget DVI. de har allerede sendt et overslag. men ikke været ude at kigge endnu. han sage hvis jeg ikke løb skrigende væk. kunne vi se nermere på sagen.

IVT. ringer og aftaler en tid til konsulent besøg.

danfoss afventer jeg.

og vølund afventer jeg ligeså at høre fra..

så nu er der gang i sagerne og så er det bare at vælge hvilket det skal være.. og selvfølgelige hvilke firmaer der er villige til at lade mig lave lidt af det selv.. elsker at gøre det selv og noget må jeg da kunne hjælpe med.. ville gerne stå for nedgravningen og lidt af det hårde arbejde selv. men nu må vi se.
har en let stenet sandjord. så ved ikke med garenti på tætheden.
men nu må vi se..

ellers noget jeg skal huske peter??

og når nogle af tilbudene ligger klar håber jeg at jeg må forstyrre dig igen om flere gode råd.

mvh sonny
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,292,251 Unikke besøg
XHTML CSS