HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hjælp søges
jimmer
Hej
Jeg er ny her og overvejer at anskaffe en luft/luft pumpe, så derfor har jeg lige en masse spørgsmål for at se om det overhovedet er en mulighed for mig.

Først lige nogle oplysninger:

Huset er 73 m2, et plan, gasbeton. Det er rimelig fugtigt og ved ikke lige helt om det er specielt godt isoleret. Den tidligere ejer (ca 5 år siden) havde oliefyr og brugte ca 15-16000 kr om året i varme. Jeg har så siden fået sat nye vinduer i. Jeg anskaffede også et træpillefyr, men desværre hos et fusker firma (det fandt jeg selvfølgelig først ud af bagefter Sad ) og jeg har ladt mig fortælle af en der var og reparere det for 117 gang at det ikke er beregnet til så lille et hus, dette stemmer da også godt overens med at jeg har lagt mærke til at hver gang man nærmer sig det lidt varmere vejr, så går det i stå og jeg kan bruge nogle timer på at få det til at køre en uge inden det går i stå igen Sad . Jeg bruger på nuværende tidspunkt for ca 14000 kr træpiller om året selvom det er slukket ca 4 måneder om året og jeg har 1 lille el varmtvandsbeholder til når fyret er slukket.

Mine spørgsmål er følgende:

1. Kan en luft/luft dække hele mit behov når huset ikke er større ?

2. Hvis ikke hvor mange måneder om året vil jeg kunne få dækket af pumpen ?

3. Kan sådan en pumpe hjælpe på fugten ?

4. Hvor meget koster sådan en pumpe i drift om dagen ? . På nuværende tidspunkt bruger jeg for ca 40 kr træpiller om dagen når det er tændt (tændes ca 1 september) + strøm til det og noget mere når vi når de kolde måneder

5. Hvor meget vedligeholdelse er der ved sådan en pumpe og er det noget man selv kan gøre, også selvom man ikke lige er en handykvinde Wink ?

6. Hvilken pumpe kan anbefales til et hus som mit ? og er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ?

7. Hvordan med hensyn til støj ?, da den vil komme til at sidde tæt på soveværelse samt stue, ja stort set tæt på alt Grin

8. Hvor billigt kan sådan en fås uden at det er noget skrammel man køber og hvor meget koster montering ?. Har ikke lige specielt mange penge efter mit uheldige køb af fyr, det må være det man kalder to learn it the hard way Sad

Kan ikke lige komme i tanker om flere spørgsmål, men måske der kommer flere Smile

Det er forøvrigt kun varme delen jeg er interesseret i, det med om den er god til at køle betyder ikke noget. Nu kom jeg lige i tanker om et spørgsmål mere.

9. Kan man slukke for den om sommeren ?

Håber der er nogen der kan hjælpe Smile
 
pld
Anlæg fra Appliance kan jeg stærkt anbefale. Et anlæg med inverterfunktion, der kan yde ca 4KW, kan fås på tilbud til ca 4000 kr.
Foreslår at du køber 2 anlæg og får dem monteret i hver ende af huset - så er du helt sikkert dækket godt ind - og du kan nok få begge anlæg installeret af montør for 4000 kr.
Venlig hilsen pld

AAC INVDESIGN 14000A-PCT ( APPLIANCE )
 
jimmer
Tak for svaret Smile
Jeg har prøvet at søge lidt på Appliance, men har ikke lige kunne finde noget til 4000.
Nu kommer der så lige en masse sikkert dumme spørgsmål, men hellere være dum herinde end blive taget ved næsen igen af en smart sælger Smile
Hvad vil det sige at den kan yde 4 kw ?
Hvis jeg har forstået andre indlæg korrekt, så skal man sørge for en så høj cop værdi som mulig, da det er det tal man får varme for i forhold til 1 kw el, er det korrekt ?
Man skal gå efter en der har inverter, da det er mest økonomisk ????
Den skal bruge r410a da det er mest økonomisk ??????
Ja i må undskylde men jeg fatter ikke meget når jeg sidder og kigger på spec på de forskellige pumper, for min skyld kunne de ha skrevet dem på russisk det havde jeg fået lige så meget ud af, så alt hjælp til hvad jeg skal kigge efter ville jeg blive meget glad for Smile
Jeg er også stadig meget interesseret i at vide hvor meget strøm sådan en pumpe bruger om dagen.
Kort sagt jeg kan bruge alt den hjælp jeg kan få og hvis der er nogen der har gode ideer som koster lidt mere, er det også fint jeg har da heldigvis en bank der nok skulle være til at snakke med Smile
 
pld
Vær forberedt på en del kritik af mit svar - og løsningsforslag. Der er nemlig mange her, der ikke har meget til overs for billige og gode anlæg produceret i Kina. Men - som tidligere sagt, så kan man altså købe guld for dyrt. Hvad angår effektiviteten - ja, så får man måske lidt mere varme i forhold til den tilførte energi, men ikke "mere varme for pengene " generelt.
Venlig hilsen pld

AAC INVDESIGN 14000A-PCT ( APPLIANCE )
 
k_madsen
Jeg ville købe et af de dyre anlæg, med en høj kop værdi, da anlægget bruges om vinteren, i et helårs hus. Og gemme dem, med en lav cop værdi, til sommerhuse der IKKE benyttes om vinteren.

CoolGrin
 
airman
Gider ikke debattere med dig pld.

Energifaktorer så ringe som D op mod A fortæller det meste. Udseendet af 2000 kr's montage fortæller resten.
 
jimmer
tak for jeres svar, tror jeg nok Grin
Jeg har tænkt meget og hælder nok mest til en pakkeløsning med et kendt/dyrere mærke og et firma der ved hvad service er, især det med service er vigtigt (bitter erfaring igen Sad )
Er der nogen der kan anbefale sådan et firma ?
Lige til sidst, er der slet ikke nogen der kan svare på alle mine spørgsmål ? eller er det nogen umulige spørgsmål jeg har stillet ?????? Shock , det skulle jo helst ikke være penge ud af vinduet, men gerne kunne spare mig nogle penge Smile
 
Sommerhuslars
Dine erfaringer med pillefyret taler vist for at ikke at vælge en discountleverandør! Jeg har nok mere valgt en opgradering end billig varme, for med de små 2000 kWh vi bruger i sommerhuset pr. år, kommer anlægget aldrig til at tjene sig ind. Men jeg valgte at smide 18500 kr. efter SydEnergi. For de penge fik jeg en rar mand på besøg, som hjalp med placering og model - senere kom der en anden rar mand og brugte en halv formiddag på at montere og efterfylde anlægget, så jeg nu har en Panasonic NE7 med 5 års totalgaranti. Det er måske lidt som at parkere en Ferrari i en HC carport Cool! Men jeg vil gerne have, at leverandøren også eksisterer næste år, og at man har en chance for at få reservedele om 5 år - og at jeg de næste 5 år bare kan ringe, hvis skidtet i ikke dur!
Et par af spørgsmålene kan jeg da give et bud på: har du overvejet, hvordan du får varmt brugsvand - det kan luft/luft ikke klare? Opvarmningen skulle nok kunne gå - men måske skal du have en udedel med to indedele for fordelingen.
Støj synes ikke at være et problem for Panasonic'en - jeg måtte hænge ud ad vinduet, for at høre udedelen.
Rengøring er det mindste - du skal åbne klappen og rengøre filtrene med jævne mellemrum (vaske eller støvsuge), det er stort set, hvad der er.
Fugten ved jeg ikke rigtig med - men der er en affugtningsfunktion på varmepumen, men om det kan løse et grundlæggende problem ...
Man kan sagten slukke for den om sommeren, men efter at have fået tingesten, tror jeg nu, at jeg vil nøjes med at slukke den på fjernbetjeningen - ellers skal man tænde den et stykke tid før man skal bruge varme om vinteren for at varme systemet op (sagde montøren), og ellers skal jeg ud og afbryde den på hovedafbryderen udenfor.
Bare et pip fra en munter nybegynder!

Lars
 
DennisJ
Med det varmeforbrug ville jeg overveje at kigge på isoleringen.
Det lyder som et voldsomt forbrug for 73m2.
 
jimmer
Tak for svaret Lars Smile

Nej der var ihvertfald ikke så meget discount over det når man kigger på slut resultatet over hvad der er blevet brugt på det fyr Sad

varmt vand får jeg fra en lille elvandvarmer når fyret er slukket (kan ca slukke det i 4 måneder)

Nå havde lavet en tegning over huset, men den kom til at se lidt sjov ud da den kom på.

Ja jeg skal også ha kigget på isoleringen, men der er noget galt med fyret når jeg bruger for næsten samme beløb om året som de gamle ejere der fyrede med olie og det på trods af at vinduerne er skiftet, førhen sad der nogle gamle termoruder med enkelt glas trækvinduer foroven og jeg må sige de levede op til deres navn for det trak a pomern til Grin
Redigeret af jimmer d. 19-08-2008 15:22
 
Peter fra Kinnan
Hvis du overvejer at købe en Panasonic Varmepumpe, skal du huske at købe Panasonic Danmarkspumpen, så er du sikker på at få det rigtige produkt.
 
airman
Man kan ikke være sikker på en Panasonic indkøbt i Bilka, eller hvad?
 
pld
Appliance anlæg AAC INV Design 14000A-PTC erhvervet hos HN sidste efterår til 3895 kr er i A klasse - og ikke i D klasse, som airman mener. Det færdige anlæg fremtræder iøvrigt også meget flot efter montagen. Alt ialt et fremragende anlæg, som jeg igen ser frem til at starte op, når sommeren er forbi.
Venlig hilsen pld

AAC INVDESIGN 14000A-PCT ( APPLIANCE )
 
HenrikJeppesen
Lige for at afslutte jeres snak, så kan jeg anbefale en Daikin.! Den er super go og siger intet.! Dem sælger jeg hver gang, der er en som spørg mig om jeg kan skaffe en varmepumpe. Det er kvalitet over alle grænser!
Salgskonsulent varmepumper! Smile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,235,086 Unikke besøg
XHTML CSS