HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp ønskes.
jens73
Vi overvejer lige som så mange andre herinde om vi skal have en varmepumpe (LUFT TIL VAND).

Nu er det sådan at vi har haft tre forskellige vvs´ere ude og to siger vores hus godt kan "bære" en varmepumpe og en siger det ikke kan. Vi har et hus på 154 kvm, som er fra 1977 og er middelisoleret. Vi har i huset 9 rum (bryggers, køkken bad osv.) og der er 10 radiatorer, som er sådan nogen der er dobbelte med riller i midten. Vi bruger 2600 liter olie og ca. 8500 i strøm om året.
Hvor ved jeg fra om mine radiatorer kan bære et fremløb for optimal varmepumpe varme? Vi har fremløb med ca. 55-60 grader nu, og en varmepumpe skal for det er optimalt have ca. 40 grader. Vi har gulvvarme i gang og badeværelser, men det bruges ikke da olien ikke er billig. Når jeg sidder og kigger på COP på diverse hjemmesider står der at COP er ca. 3,5 ved optimal fremløb. Men det kan jo ikke betale sig hvis huset ikke kan varmes op med 40 grader. hvis vi skal ha 55 grader i fremløb er COP´en ca. 2.5 og så er det ikke billigt længere???

Nu vil jeg også gerne vide noget andet. Hvis nu man skal ha varmelegemet til at yde den ekstra kraft om vinteren for at fremløbstemperaturen er oppe, hvad vil det så koste??

Kan man lave en udregning der siger f.eks 2600 liter Olie svarer til en kw som varmepumpen skal producere? Altså svarer 2600 liter olie til f.eks 8000 kw i strøm til varmepumpen? Mere man har et udgangspunkt i hvad den vil koste i varme om året.

Jeg ved det står rodet, men jeg har ikke så meget forstand på tingene. Men det har div. installatører, de lover og lover, men vil det holde? Som skrevet i starten har vi haft tre ude, og to siger ja og en siger nej. Når man regner på BOSCH.DK kommer jeg frem til en årlig varmeudgift på ca. 12000.- Det er dælenme noget sjovere end næsten 27000 i olie. Men passer det?

Nogen oplyser en årsfaktor til 2,8. Men hvad svarer det til? Og igen, hvor mange kw, skal der bruges for at få det nøjagtige forbrugstal?

Vi har haft en ude med gas, og her snakkede vi også om varmepumper. Han sagde det godt kunne holde huset varmt, for en fremløbstemperatur for gas er ca. 45 grader. Er det rigtigt? Er det det, så burde en varmepumpe også kunne klare det.

Er der en tommelfingerregel der siger det med et antal liter olie svarer til et antal kw til pumpe?

Vi har set på en Daikin Altherma. Er der nogen der har en og kan anbefale den?

Det er synd Boschen er så dyr. Jeg kan skaffe den til 64000.- men ingen vil sætte den op hvis de ikke selv skal medbringe den.

Daikin´en kan jeg umiddelbart få for 43000 uden installering.

HJÆÆÆÆÆLP MIG.
Jeg tror bestemt der er andre derude med nogenlunde samme spørgsmål.
M.v.h.
Jens.Wink
 
pld
Jeg synes du skulle overveje luft / luft anlæg i stedet for. Det er meget billigere at etablere, og du slipper for at få haven ødelagt. Du kan sikkert nøjes med en samlet udgift på ca 12000 kr, hvis du f.eks. installerer 2 stk Appliance anlæg med inverter. Hold oliefyret igang, men hovedsageligt kun for at have varmt vand. Ved stærk kulde og blæst bør du lade oliefyret overtage varmeforsyningen.
Venlig hilsen pld

AAC INVDESIGN 14000A-PCT ( APPLIANCE )
 
jens73
Tak for svaret.
Men der er noget i vejen med oliefyret. Vi bruger 8-9 liter om dagen til varmt vand, det er alt for dyrt, desuden skal tanken sløjfes om 8 år.
Det skal være luft til vand anlæg, vores have er ikke stor nok.
M.v.h.
Jens.
 
OWL

Citer

jens73 skrev:
Vi overvejer lige som så mange andre herinde om vi skal have en varmepumpe (LUFT TIL VAND).

Hvor ved jeg fra om mine radiatorer kan bære et fremløb for optimal varmepumpe varme? Vi har fremløb med ca. 55-60 grader nu, og en varmepumpe skal for det er optimalt have ca. 40 grader. Vi har gulvvarme i gang og badeværelser, men det bruges ikke da olien ikke er billig. Når jeg sidder og kigger på COP på diverse hjemmesider står der at COP er ca. 3,5 ved optimal fremløb. Men det kan jo ikke betale sig hvis huset ikke kan varmes op med 40 grader. hvis vi skal ha 55 grader i fremløb er COP´en ca. 2.5 og så er det ikke billigt længere???

M.v.h.
Jens.Wink


Hvis du vil undersøge om dine nuværende radiatorer og gulvvarme kan varme huset op ved en lavere fremløbstemperatur (eksempelvis 40 grader), kan du justere shunten på oliefyret ned indtil du opnår en fremløbstemperatur på 40 grader. Ved at justere shunten langsom ned i en kold vinterperiode, finder du "smertegrænsen" hvor lav fremløbstemperaturen kan være og stadig varme huset op.

Hvis du ingen shunt har på oliefyret, kan du i en kort periode justere termostaten på oliefyret ned for at undersøge hvor lav fremløbstemperaturen kan være - men husk at justere termostaten tilbage til 60 grader igen - ellers tæres kedlen op.
OWL
 
jens73
Tusind tak. Vi står og skal vælge indenfor en måned for der er ikke meget olie tilbage og fyret er helt udtjent, så vi kan ikke nå en vinter før det skal skiftes. Men godt råd ellers Shock)
 
pld
OK - så må jeg revurdere mit forslag.
Men uden at kende til husets indretning og daglig brug mener jeg fortsat, at den rigtige løsning vil være luft / luft anlæg. Du skal desuden etablere en el - vandvarmer for at have varmt vand. Fornuftigt placeret - og ved at holde døre til værelser mere eller mindre åbne - vil mit forslag med 2 anlæg være godt - og ikke mindst billigt at etablere.
Venlig hilsen pld

AAC INVDESIGN 14000A-PCT ( APPLIANCE )
 
Sydkoel
Selvfølgelig skal du da vælge luft / vand løsningen !!

Umiddelbart vil jeg sige at Daikin Althermaen vil være en god løsning for dig, forudsat at du har et 2 strenget radiatorsystem.
Du kan se på flangen bag ved dine radiator termostater om det er 1 eller 2 strengs. Rund flange = 2 strenget og firkantet flange = 1 strenget.

luft/luft er absolut ikke optimalt, du vil få problemer med at få varmen ordentligt rundt i huset + møgkoldt badeværelsesgulv. Yderligere, som primær varmekilde ville jeg ikke vælge anlæg som Appliance, men istedet investere i et kvalitetsanlæg gerne et fra positivlisten.

Ud fra energipriserne lavede jeg en lille beregning den anden dag, med en Daikin Altherma sparer du ca. 3300 kr. om året pr. 1000 liter olie du bruger dvs i dit tilfælde 8580 kr om året i besparelse. (dette regnet udfra en årsnyttevirkning på 2,8)

Hvem sælger Daikin så billigt ?? Det lyder som noget parallelimport, og hvis det er tilfældet skal du vide at der kan blive bøvl med garantien. Daikin er rimelig strikse med at deres anlæg bliver distribueret gennem de rigtige kanaler (autoriserede kølefirmaer).


Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
geert
Der findes varmepumper der kan yde de 50 grader uden den frygtede
varmestav.
Disse dog ikke til de penge du nævner..
Men som så meget andet i livet får man hvad man betaler for......
De sidste penge kan være surt sparet...
Som min gl læremester sagde der er forskel på torskerogn og kaviar
selv om det er fiskeæg begge dele....Wink
Kig på udnyttelsesgraden og cop-tallets beregningsmåde..
de er ligeså forskellige som pærer og bananer
ingen standard ???
Nogle ved 0 gr nogle ved -12 andre ved -20 så cop
og grad af pumpens dækning ligger på 65% til 99..
det er jo ikke uvæsentligt om staven kører 3 eller 300 timer..
Vælg aldrig en leverandør der ikke selv har set dit nuværende anlæg
der er mange faktorer der spiller ind for hvad der er rigtigt for din husstand Shock
 
jens73
Det er en jungle Shock)
Hvor er det dejligt der er nogen herinde der har forstand på det. Jeg takker mange gange.

Kan det så betale sig at skifte oliefyret ud med et gasfyr, og så en luft/luft pumpe der kan dække stue og køkken (ca. 60kvm). Vi kan bruge gassen til det varme vand og børne værelserne og så luftpumpen til at varme det andet op? Det vil dreje sig om knap 100 kvm som luftpumpen skal varme med op.
M.v.h.
Jens.
 
pld
Eller et lille pillefyr - og jeg må da indrømme, at man ved simple luft / luft anlæg mangler mulighed for varmt vand - og også gulvvarme i badeværelse. Som før nævnt kan jeg stadigvæk gå ind for, at du etablerer dig med 2 anlæg af den billige og gode slags med inverter fra Appliance.
Venlig hilsen pld

AAC INVDESIGN 14000A-PCT ( APPLIANCE )
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,322,336 Unikke besøg
XHTML CSS