HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
behov for styring af gulvvarme ved brug af jordvarmepumpe?
sonny jensen
nu er det besluttet det skal være jordvarme. og valger står mellem dvi og danfoss. så hvis nogle har et sidste godt råd i den retning er det velkomment.. hvis ikke det bare er prisen der skal afgøre det..

men mit egentlige spørgsmål er tilkoblingen af mit gulvvarme.
når man køre med en varmepumpe hvor meget/lidt styring er der nødvendig for gulvvarme systemet.

skal man bare tage et komplet trådløst styret system. med hele pivetøjet. (undtagen cirkulations pumpen) da den jo er i selve varme pumpen..

eller ville man kunne nøjes med en inde føler og fordelerrør. og så styre tempraturen direkte fra varmepumpen? dog ved jeg der skal kunne justeres på alle kræse jævnfør det gode bygningsrelement.

nogle gode råd?
det er ikke kun for at spare penge jeg spørg men lidt af min logik siger mig at vi alligevel som vores hus er indrettet ville køre med samme temp i alle rum. med gulvvarme og klinker i hele huset. og store franske døre. ved jeg med mig selv det nærmest altid vil stå åbent alle steder. så derfor vil varmebevovet være ens i alle rum i stue etagen.

håber på et par gode ideer.
kan se længere nede på siden ude i venstre side er et billede af gulvvarme manifold. og det ser simpelt ud. er det løsningen man skal gå efter?


mvh sonny
 
PeterKunz
Du skal absolut køre uden trådløst system og andre dyre foranstaltninger.

Der skal naturligvis være en manuel regulering på hver kreds, så flow i kredsene kan indjusteres.
Redigeret af Admin d. 06-09-2008 10:33
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Admin
HEj

Der skal være termostat-regulering i hvert rum efter bygningsregulativ.
Admin tilknyttede følgende billede:billede:
vvs6.jpg

Redigeret af Admin d. 06-09-2008 10:36
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
sonny jensen
hej peter.

dvs. du ville mene du ville mene bare et fordelerrør eks danfoss men alm manuel skrue regulering?

så skal det vel bare indjusteres og derefter kan det passe sig selv ved fremløbs tempraturen fra vp´en? for selvfølge kan det være der lige på bade værelse skal være lidt varmere. men kun lidt.

ham der har givet mig tilbud på danfoss varmepumpen. ville sætte et helt trådløst system op. med den begrundelse så passede det hele jo sig selv...

mvh sonny.
 
OWL

Citer

sonny jensen skrev:
hej peter.

dvs. du ville mene du ville mene bare et fordelerrør eks danfoss men alm manuel skrue regulering?

så skal det vel bare indjusteres og derefter kan det passe sig selv ved fremløbs tempraturen fra vp´en? for selvfølge kan det være der lige på bade værelse skal være lidt varmere. men kun lidt.

ham der har givet mig tilbud på danfoss varmepumpen. ville sætte et helt trådløst system op. med den begrundelse så passede det hele jo sig selv...

mvh sonny.


Som Peter skriver - så er den mest økonomiske løsning at undlade ekstra shunt, ekstra pumpe og trådløse termostater og kun anvende fordelerrør (manifold) med manuelle ventiler til hvert rum og så lade varmepumpen styre fremløbstemperaturen ved hjælp af en indeføler og en udeføler.

Ovennævnte virker optimalt i et hus med en rimelig åben indretning, da 1 centralt placeret indeføler påvirker temperaturen i hele huset.

Som Admin skriver så er der dog en regel der siger: I henhold til bestemmelserne skal gulvvarmeanlægget, hvor der ydes et væsentligt tilskud til rumopvarmningen, være forsynet med automatisk reguleringsanordning.

Hvad gør man så for at opnå et økonomisk anlæg og stadig være i stand til at leve op til reglerne ?

Jeg vil foreslå følgende:

Køb et sæt fordelerrør (manifold) fra en anerkendt leverandør (Danfoss - Wavin - Wirsbro) med ventiler som er beregnet til trådløse termostater - men som også kan monteres med manuelle ventiler istedet for de elektroniske termostater.

Undlad at investere i de trådløse termostater på nuværende tidspunkt og anvend kun de manuelle ventiler og juster flowet i hver kreds på den separate justeringsmulighed.

Hvis du på et senere tidspunkt ønsker at justere temperaturen separat i hvert rum eller enkelte rum, kan du bare tilkøbe det trådløse kit og påbygge det på de eksisterende fordelerrør.

Dette sikrer også at du ved eventuelt salg af huset kan leve op til reglerne uden at skulle udskifte fordelerrør.

Ps. husk at købe fordelerrørerne som et sæt - da justeringsmulighederne for flowet kan være placeret i enten fremløbs- eller returmanifold - afhængigt af leverandør.
OWL
 
sonny jensen

Citer

OWL skrev:

Citer

sonny jensen skrev:
hej peter.

dvs. du ville mene du ville mene bare et fordelerrør eks danfoss men alm manuel skrue regulering?

så skal det vel bare indjusteres og derefter kan det passe sig selv ved fremløbs tempraturen fra vp´en? for selvfølge kan det være der lige på bade værelse skal være lidt varmere. men kun lidt.

ham der har givet mig tilbud på danfoss varmepumpen. ville sætte et helt trådløst system op. med den begrundelse så passede det hele jo sig selv...

mvh sonny.


Som Peter skriver - så er den mest økonomiske løsning at undlade ekstra shunt, ekstra pumpe og trådløse termostater og kun anvende fordelerrør (manifold) med manuelle ventiler til hvert rum og så lade varmepumpen styre fremløbstemperaturen ved hjælp af en indeføler og en udeføler.

Ovennævnte virker optimalt i et hus med en rimelig åben indretning, da 1 centralt placeret indeføler påvirker temperaturen i hele huset.

Som Admin skriver så er der dog en regel der siger: I henhold til bestemmelserne skal gulvvarmeanlægget, hvor der ydes et væsentligt tilskud til rumopvarmningen, være forsynet med automatisk reguleringsanordning.

Hvad gør man så for at opnå et økonomisk anlæg og stadig være i stand til at leve op til reglerne ?

Jeg vil foreslå følgende:

Køb et sæt fordelerrør (manifold) fra en anerkendt leverandør (Danfoss - Wavin - Wirsbro) med ventiler som er beregnet til trådløse termostater - men som også kan monteres med manuelle ventiler istedet for de elektroniske termostater.

Undlad at investere i de trådløse termostater på nuværende tidspunkt og anvend kun de manuelle ventiler og juster flowet i hver kreds på den separate justeringsmulighed.

Hvis du på et senere tidspunkt ønsker at justere temperaturen separat i hvert rum eller enkelte rum, kan du bare tilkøbe det trådløse kit og påbygge det på de eksisterende fordelerrør.

Dette sikrer også at du ved eventuelt salg af huset kan leve op til reglerne uden at skulle udskifte fordelerrør.

Ps. husk at købe fordelerrørerne som et sæt - da justeringsmulighederne for flowet kan være placeret i enten fremløbs- eller returmanifold - afhængigt af leverandør.


hej OWL

tak for dit svar og gode ide. tror jeg vælger et sæt fordelerrør fra danfoss. 088U0007 men den kan også fås med flowmeter på hver kres. men er vel ikke nødvendigt. har ikke så meget forstand på det. men er glad for jeg fik spurgt jer. for ellers kunne jeg sagtens ha fundet på at bare købe hele den store trådløse pakke. så takker for al hjælpen.

mvh sonny

ps. prøver lige at stykke en liste op over hvad jeg skal bruge til gulvarme tilslutningen. så kan jeg håbe i kan fortælle mig om det lyder fornuftigt nok.
 
sonny jensen
liste over dele til gulvvarme.

1 stk. FHD-7 gulvvarmemanifold - 7+7 088U0007

2 stk. FHD-MM ende/mellemstykke - Danfoss med manuel udlufning 088U0021

1 stk. FHD-E blændprop - Danfoss sæt af 2 stk. 088U0023

1 stk. FHD-R 1-3/4 reduktionsstk. 2 stk. til manifold 088U0025

1 stk. FHD-MB: 2 X monteringsbeslag for frem-returløb fordeler 088U0027

7 stk. Håndindstilling til RA- Ventil 013g5002
eller skal det være. Returløbstermostat FJVR_003L1040_F

14 stk. Klemringsfittings for tilslutning af Danfoss ventiler til PEX plastrør. 013G4160

1 stk. Kuglehane 1" med nippel/omløber, 2 stk. 088U0028

plus selvfølgelig overgang fra slangerne fra vp´en til manifolden.

lyder det helt ud i hampen??

mvh sonny
 
OWL

Citer

sonny jensen skrev:
liste over dele til gulvvarme.

1 stk. FHD-7 gulvvarmemanifold - 7+7 088U0007

2 stk. FHD-MM ende/mellemstykke - Danfoss med manuel udlufning 088U0021

1 stk. FHD-E blændprop - Danfoss sæt af 2 stk. 088U0023

1 stk. FHD-R 1-3/4 reduktionsstk. 2 stk. til manifold 088U0025

1 stk. FHD-MB: 2 X monteringsbeslag for frem-returløb fordeler 088U0027

7 stk. Håndindstilling til RA- Ventil 013g5002
eller skal det være. Returløbstermostat FJVR_003L1040_F

14 stk. Klemringsfittings for tilslutning af Danfoss ventiler til PEX plastrør. 013G4160

1 stk. Kuglehane 1" med nippel/omløber, 2 stk. 088U0028

plus selvfølgelig overgang fra slangerne fra vp´en til manifolden.

lyder det helt ud i hampen??

mvh sonny


Dit valg af komponenter ser umiddelbart fornuftigt ud, men tjek for en sikkerheds skyld at leverandøren af varmepumpen siger OK.

Angående flowmetre - så er det vist en "unødvendig luksus" - jeg ville nok spare merudgiften på 620 kr og købe et separat IR-termometer til at indjustere anlægget istedet.

Du skal ikke købe returtermostater, da disse vil lukke for gennemstrømningen fra varmepumpen og derved skabe problemer.

Ventilerne på manifolden skal i princippet altid være helt åbne - og flowet justeres ind på indstillingsringen.

Så du skal bare have en håndindstilling for RA-ventil som du skriver.

Jeg kan kun finde den ene model du har listet på Danfoss´ hjemmeside, så den burde passe.

I princippet kunne du undlade at montere noget på ventilerne, da de er helt åbne for gennemstrømning uden termostat eller håndindstilling monteret.
OWL
 
sonny jensen


har lige snakket med ham fra dvi. og han ville sige at det lød ok uden styring men så igen var han heller ikke sikker på det var nok. forklarede ham planen om at køre med fuldt åben. og lade vp´en styre det ud fra ude og en centralt placeret inde føler.. han var bange for nogle rum ville blive for varme.. og han kunne ikke lige se det med bare at styre flowet.. han ville mene hver kres skulle kunne justeres. så nu er jeg forvirret. dvs han endte med at sige hvis jeg satte mig nok ind i det kunne det måske lykkedes mig at indstille det optimalt. som om det ikke lige var indstilling han arbejde mest i.
som jeg ser det skal jeg bare kunne lukke helt i soveværelse. og om sommeren lukke alle andre end badeværelse..
så er lidt mere i tvivl nu ang styring af varmen.. men når i siger det giver bedre drifts økonomi så skal jeg bare finde ud af af få det indstilt korrekt.

mvh sonny
 
OWL

Citer

sonny jensen skrev:


har lige snakket med ham fra dvi. og han ville sige at det lød ok uden styring men så igen var han heller ikke sikker på det var nok. forklarede ham planen om at køre med fuldt åben. og lade vp´en styre det ud fra ude og en centralt placeret inde føler.. han var bange for nogle rum ville blive for varme.. og han kunne ikke lige se det med bare at styre flowet.. han ville mene hver kres skulle kunne justeres. så nu er jeg forvirret. dvs han endte med at sige hvis jeg satte mig nok ind i det kunne det måske lykkedes mig at indstille det optimalt. som om det ikke lige var indstilling han arbejde mest i.
som jeg ser det skal jeg bare kunne lukke helt i soveværelse. og om sommeren lukke alle andre end badeværelse..
så er lidt mere i tvivl nu ang styring af varmen.. men når i siger det giver bedre drifts økonomi så skal jeg bare finde ud af af få det indstilt korrekt.

mvh sonny


Danske håndværksmestre er meget traditionsbundne - dette gælder også VVS- og Smedemestre.

I mange år har hovedparten af alle boliger i DK været opvarmet af olie/gasfyr eller fjernvarme.

Disse opvarmer alle vandet til cirka 60 grader, og da gulvvarme ved trægulve ikke kan tåle mere end cirka 30 grader, installeres der altid en shunt for at reducere temperaturen og styre hvert enkelt rum.

De fleste husejere ønsker endvidere ikke at sætte sig ind i hvordan et varmeanlæg virker eller at indjustere anlægget - selv om de kunne spare penge til drift af anlægget. Varmeanlægget skal derfor kunne passe sig selv året rundt.

Endvidere er mange VVS og smede stadig ikke helt opmærksom på at varmepumper har den største virkningsgrad ved lave temperaturer og at varmepumpen kan styre temperaturen med en enkelt inde- og udeføler, når flowet bliver justeret korrekt. (ved boliger i flere plan / store vinduespartier / brændeovne / og hvor alle døre i huset normalt er lukkede, kan det dog være vanskeligt at opnå en perfekt temperatur året rundt med denne form for styring)

VVS og smede holder sig derfor til det kendte og sikre og anbefaler en shunt med termostater på hver enkelt rum.

Dermed har de sikret sig tilfredse kunder og færre spørgsmål og (garanti)besøg for at indjustere anlægget.

Når det så er sagt, så er vi nogle med lidt teknisk sans, der gerne vil bruge lidt tid på at indjustere anlægget for at spare penge........
OWL
 
PeterKunz

Citer

og han kunne ikke lige se det med bare at styre flowet.. han ville mene hver kres skulle kunne justeres.

At styre flowet, er jo netop at justere hver kreds..Smile

Citer

som jeg ser det skal jeg bare kunne lukke helt i soveværelse. og om sommeren lukke alle andre end badeværelse..

Det er nøjagtig det, du skal gøre.

Én af mine venner havde fået lavet gulvvarme i hele huset med termostat og shunt på fordeleren, så der kan være sikkerhed for ikke at få for høj temperatur på gulvet (beskyttelse af brædder). Termostaten måler fremløbstemperaturen og hvis den er højere end det indstillede blander shunten returvand med fremløbsvand.

Problemet med dette, hos ham, var, at termostaten har et meget lille hul, som vandet skal igennem, hvilket shunten også har.

Dette sænker flowet, hvilket gør, at der bliver større delta (forskel mellem frem- og returtemperatur).

Det er fint med stort delta, hvis man har fjernvarme, hvor der netop FORLANGES stor afkøling (højt delta). Eller hvis man har olie- eller biobrændselfyr, som kører med ret høj fremløbstemperatur.

Det er dog noget skidt ved varmepumper, som kører med lavt fremløb, højt flow og lavt delta.

Hos min ven måtte de køre varmpumpen på allerhøjeste varmekurve, fordi varmepumpen ikke kunne komme af med varmen.

Vi skyllede alle gulvkredse grundigt igennem, da det viste sig, at der var luft, der ikke var kommet ud ved installationen. (Husk altid, hvis gulvet ikke varmer godt nok, at dette kan være tilfældet).

Derefter skruede vi termostaten og shunten af fordeleren og monterede et rør i stedet.

Til sidst målte vi (på en kold dag) fremløbs- og returløbstemperatur på hver kreds med et IR-termometer. Og stillede på flowreguleringen på hver enkelt kreds, indtil returtemperaturen var ens på alle kredse.

Derefter har min ven selv øget flowet en anelse på badeværelserne og sænket det en anelse i soveværelset, og hele vinteren har balancen i huset været perfekt.

Varmekurven står nu på næstlaveste trin, hvilket giver en meget bedre økonomi. - Både fordi forskellen mellem varmepumpens fremløbstemperatur (mod gulvene) og brinevandet (vandet ude i jorden) er mindre, temperaturen skal altså hæves mindre, og ikke mindst "tappes" der nu mindre varme fra jorden, hvilket giver højere brinetemperatur ind, som også forbedrer ovenstående.

Hvad så hvis temperaturen i gulvene bliver for høj, så brædderne ødelægges, når der nu ikke er en beskyttende shunt? Dette vil mange vvs'ere påpege og derefter montere shunt med mere.

Varmepumpen har en varmekurve, hvor man kan indstille den højeste fremløbstemperatur. Denne sættes sådan, at temperaturen aldrig bliver højere end det, gulvene kan tåle. Varmepumpen sikrer altså gulvene og shunten sættes i den blå avis.Wink

Hvad nu, hvis vi fryser, fordi fremløbstemperaturen ikke er høj nok på en blæsende, frysende vinterdag? Hvad sker der, hvis vi hæver varmekurven, mere end gulvene kan tåle?

Det er rigtigt, har man ikke en shunt, kan man komme til at fyre for meget op for vp og det kan skade på gulvet. Dette er altså dumt at gøre..

MEN, omvendt, har du shunt på, vil den ikke finde sig i, at du bare skruer op for fremløbstemperaturen, den blander returvand i, så temperaturen alligevel ikke bliver højere. Du kan altså ikke, med shunt, få temperaturen over gulvets grænse på en kold, frysende vinterdag, så det hjælper ikke at skrue op for varmekurven, du får bare en varmepumpe, som står og kæmper vildt for at hæve til en temperatur som gulvet ikke vil tage imod.

Shunten og termostaten er altså ikke nødvendige, da det under ingen omstændigheder nytter noget, at varmepumpen laver højere temperatur end gulvet kan tåle.

Hvad så, hvis man har radiatorer, som kræver højere fremløb end gulvet? Ja, så må man jo have shunt på og varmepumpen laver tilpas temperatur til radiatorerne, men for høj til gulvene, som så shunter (blander) vandet til en lavere temperatur. Dette er naturligvis ikke ønskværdigt. Jeg har selv sat lidt mere radiator op (4 radiatorer + 10 meter kobberrør, ialt 5,40 meter) for 5000 kr og har derefter kunnet sænke varmekurven en del. Der er god økonomi i, at dimensionere radiatorerne efter gulvvarmen!

God arbejdslyst med indregulering!Smile
PeterKunz tilknyttede følgende billede:billede:
shunt.jpg

Redigeret af PeterKunz d. 12-09-2008 10:19
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
sonny jensen
tak peter...

kan godt høre at det er i fin indstillingen det ligger og det må man jo bare lære/prøve sig frem...
det er klinke gulv i hele under etagen (det er det eneste færdige system lige nu). senere bliver der trægulv i hele førstesal med sin egen manifold. så stue plan med klinker og 1sal. med trægulv skal indjusteres hver for sig..

men så lyder det til at det ville være en ok løsning at tege den danfoss manifold med flowmeter på hver kres. det må kunne hjælpe bare lidt med indstillingen.. og det er under er tudse dyrere så det tror jeg ikke man alligevel må spare. hvis det da kan hjælpe en lidt..

dejligt at beslutningen om jordvarme er taget. det giver ro i sindet.. lige indtil det hele køre som det skal så kommer nok til at stille mange spørgsmål til jer endnu..

mvh sonny..

det blev dvi. Queen Combi 9. med 600m slange
 
allankj1
Hej.

Er der tale om et helt nyt hus??

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
sonny jensen
hej allan.

nej det er et hus fra 1906. der bare er renoveret.

mvh sonny
 
Razz
Hej med jer,

Jeg kan godt se fidusen med at lade varmepumpen stå for styringen.
Men hvad nu med f.eks. soverværelserne, der ville det jo være rart med nattesænkning af temperaturen og der kan varmepumpen jo ikke rigtig differentiere. Ville det ikke være ok rent flow-mæssigt at sætte regulering på f.eks. 2 ud af 11 kredse?

mvh Rasmus
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,319,128 Unikke besøg
XHTML CSS