HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Dybde på jordslanger
schmolz
Hej
Hvor dybt skal jordslanger ligge for, at ligge optimalt?
Jeg har efterhånden fået mange leverandøres mening om dette, en siger de ikke må ligge for dybt 65 til 90 cm ellers bliver de ikke ordentlig opvarmet af "solen". En anden siger det intet har med solens opvarmning af jorden, men at de skal ligge fra 120 til 150 cm, for der er jordtemperaturen meget konstant og giver den bedste udnyttelse, men samtidig også den bedste beskyttelse mod frost, ved en meget lang frostperiode. Resten siger at slangerne skal ligge i 90cm dybde, da dette er mest optimale.
Hvad er bedst eller er der fordele og ulemper ved det hele?
 
PeterKunz
Mellem 70 og 120 er godt.
Det faktisk solen, der varmer jorden op, og hvis slangerne ligger for dybt kan der være for koldt.

Jeg har lige nu 16 grader ind fra jorden og min slanger ligger mellem 80 og 90 cm nede.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Sydkoel
Jeg giver PeterKunz ret mellem 70 og 120 og en afstand på 90 - 100.

Jeg har dog lige været ude på et anlæg der er lidt over 25 år gammelt, her ligger slangerne i 2 lag, første lag i 110 og næste lag i 70. Her ligger slangerne med an afstand på 70 - 90 cm. Dette anlæg kører upåklageligt, så alternativer kan fungere.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
sonny jensen
er der fastebeviser for at solen når ned og varmer jorden op i 90 cm dybde?? for jeg har fået forvist jord tempraturmålinger fra 30 cm dybde.. over en vinter og fra december og til marts svinge. det ikke meget på plus delen.. og den jævne opvarmning af jorden går så langsomt at man kan sige det er ganske få grader om ugen jo tættere på marts vi kommer.. så eksplodere det derefter... men hvis tempraturen svinger så lidt dernede. kan jeg som udgangspunkt kun se man skal under de 80 ang frost. men logikken siger mig så at jo længere nede jo mere konstant er tempraturen.. skud i tågen. grundvandet er 7-8 grader. og 1 meter ´nede har vi vel ca 6 grader. kan bare ikke se solen når helt derned..

men vil meget grene rettes for det er en af de ting der forvire mange tror jeg og dettet er bare mit be 7.. og det forvire nok flere men måske det også kan hjælpe nogle med en god snak herom.
 
PeterKunz
Jeg har 17 grader ind fra jorden i 80-90 cm dybde. Så solen kommer absolut derned og varmer. Det sidste døgn er den laveste temperatur, jeg har fået ind, 12,5 grader.

Vedlagt en grafik fra rapporten om varmepumper.
PeterKunz tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Redigeret af PeterKunz d. 15-10-2008 22:43
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
schmolz
Fint diagram Peter, men hvad giver så den bedste effektivitet, for det ser jo ud til, at 1,5m er rigtig god i de kolde vintermåneder, hvor vi skal bruge meget varme, og jo højere de ligger jo koldere er de i vintermånederne, men samtidig også noget varmere i sommermånederne?
 
allankj1
Jeg har op til 19 grader på min brin ind om sommer og min jordslange består af kompakt kollektorer der står i dybden 1 - 3 meter. Har ventilation (VBX modul) på på som kører i 20 min hver time og vender rundt på brinvæsken i jorden. Når min brin ind kan være op til 19 grader om sommeren må det jo betyde at alt min væske er 19 grader. Både det der står i 1 meters dybde og 3 meters dybde. Pt. er brin ind 12 - 13 grader.

Så om sommer kan jeg altså varme jorden i 3 meters dybde op til at være 19 grader og pt. 13-12 grader. Håber på at det også fungere den anden vej om vinteren så jeg kan udnytte den konstante temp. på cirka 8 grader i 3 meters dybde. Men det er ikke sikkert det er sådan.

Allan


IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
PeterKunz
Hej Schmolz. Prøv at læse på side 28 i rapporten: [url]http://www.teknologisk.dk/_root/media/27189_VP_projekt_335-48.pdf[/url], hvor du får mere oplysning om dimensionering af jordslanger.

Og husk på, at der er mange lokale og vejrmæssige forhold, der gør sig gældende. Man kan altså ikke bare sige, at 102 cm giver bedste ydelse. Jordlag, vandmængde osv ligger jo ikke i lige linjer, men bugter sig op og ned. Måske har du optimale forhold i en specifik vinter ét sted i din have, men 14 meter længere væk er de ikke optimale..

Man må altså gå ud fra nogle generelle betragtninger (og selvfølgelig nogle lokale: ler, muld, sand, vandspejl). Og der er så lidt at spare ved udsvingene, at en regulær kortlægning af din jord er ALT for dyr.

De mange firmaer, der lægger jordslanger, har erfaring for, at 80 - 120 cm er en god dybde. Det kan du trygt følge.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
sonny jensen

man er altid bange for det ukendte.. tror det er det der skræmmer/forvirre mange.. og os der gerne selv vil have fingeren på pulsen kan det jo ligefrem give grå hår.. men dejligt med sådan en debat forum hvor man ken hente ideer og godt tips...

og det med dybden af slangerne er jo skide svært..
og jeg skal grave slangen ned i den kommende weekendt. og har pga mit rimeligt stenet jordbund bestemt at de skal. under 100. måske enda 120. da der i den dybte igen er rimeligt sten frit. har så valgt at gå lidt op i slange længde.. fra de minimum 400m til 600m plus hovede ledning på 60m med 120cm mellem slangerne i hver kreds. men 3m mellem kredsene.. så i alt 660m til en queen combi9.
er rigtig spændt på når det hele køre. og om hvor godt det køre.


 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,293,963 Unikke besøg
XHTML CSS