HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarmeanlæg
Admin
Indsat af admin for bruger sonata.

Som ny på siden har jeg brug for ekspertviden og erfaring.
Vi står for at udskifte oliefyret, da til at opvarme et gammelt hus på
290 m2 bruger 7000 liter olie.
Jeg har 3 tilbud og vil gerne høre andres erfaring. Det drejer sig om
Danfoss DHP-L 16, IVT HT+E 17 og Vølund Fighter 1250.
På forhånd tak.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Det er 3 rigtigt gode varmepumper, og du går ikke galt i byen med nogen af dem, så det er bare vælge det firma, du fik det bedste indtryk af, og den bedste pris.

Jeg synes, det virker af meget, at I bruger 7000 liter olie til 290 m2. Huset må være meget dårligt isoleret, eller også har jeres oliefyr/kedel fungeret rigtig skidt.

Jeg mener, man altid bør efterisolere sit hus, før man beregner ny varmepumpe. Der er rigtig god økonomi i at efterisolere et dårligt isoleret hus.

Er huset grundigt efterisoleret, kan du sikkert nøjes med en mindre varmepumpe. Vælger du at efterisolere senere (efter installation af varrmpumpen), har Fighter 1250 den fordel, at den er frekvensstyret og altså kan 'gøre sig mindre', hvis I senere efterisolerer.

Ved du, hvorfor I har brugt så meget olie?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
sonata
tak for kommentaren, De to af firmaerne mener ikke en frekvenstyret pumpe kan klare en kold vinter (vi ligger udsat og vindomsust) vi er altid 3 grader under naboerne. Vi er klar over at isolering kan hjælpe og har planer om at udskifte taget, men alt koster og vi håber at det vil hjælpe med jordvarme. Så jeg vil prøve at forhandle mig frem til et bedre tilbud, prisen for pumpen er jo kun halvdelen, men rart at vide at det er gode pumper.
 
Sydkoel

Citer

sonata skrev:
De to af firmaerne mener ikke en frekvenstyret pumpe kan klare en kold vinter


Okay, der blev jeg tabt !! Hvorfor skulle en frekvensstyret pumpe ikke kunne klare en kold vinter ?

Det kommer jo så afgjort an på hvad pumpen yder når den kører max omdrejninger !!
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
PeterKunz
Det kan bedre betale sig at efterisolere end at købe varmepumpe, hvis I gerne vil spare penge her og nu.

Lad os sige, I sparer 2000 liter olie for 45.000 kroners efterisolering, - hvilket absolut ikke er usandsynligt -, så har I sparet udgiften hjem på 2,3 år. Det er altså en rigtig god forretning.

Desuden vil I få en noget billigere jordvarmeinstallation, hvis I kan nøjes med en mindre varmepumpe og færre meter slange i jorden.

Jeg mener, det er skidt både for pengepungen og miljøet, hvis man ikke starter med at efterisolere og derefter investerer i varmepumpe.

I får også et hus, der stiger i værdi, hvis det er godt isoleret og er billigt at fyre op.

En varmepumpe, der skal erstatte 5000 liter olie (i stedet for de 7000), vil bruge for ca. 25000 kroner strøm. I sparer altså 41500 kroner om året og har allerede efter det første år og et par måneder, tjent udgifterne til efterisoleringen hjem!
Redigeret af PeterKunz d. 23-09-2008 13:26
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
sonata
Undskyld jeg først svarer nu. Du har sandeligt givet mig noget at tænke på med det regnestykke. Det ville være så let hvis vi som du siger isolerer, imidlertid er det ikke muligt, idet taget er af asbest-
holdiige eternitplader (hvorfor min kone helst ser det byttet med tegl)
derfor prøver jeg at udskyde isoleringen på første sal, en af mine venner foreslog idag at vi skulle kigge på vinduerne. Du har ret i at husets værdi vil stige, men inden da skal regningen betales. Jeg startede med at efterlyse ekspertviden, det har jeg sandelig fået og det takker jeg mange gange for, for nu må jeg gå i tænkeboks.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,769 Unikke besøg
XHTML CSS