HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Rådgivning søges
swj
Undertegnede forventer indenfor kort tid at overgå fra Oliefyr til Jordvarme.

I den forbindelse prøver jeg naturligvis at undgå for mange fejltagelser, og håber derfor at bruge dette forum til trykprøvning af indsamlede informationer og tilbud.

Baggrund:
Vi er en familie på 3 beboende et hus i hovedstadsområdet på 93 m2 med fuld kælder hvoraf ca. 3/4 er opvarmet.
Huset er fra 1955 men i øvrigt velisoleret: hulrumsisolering, 300 mm. på loft, energiruder mm. Nuværende oliefyr er ca. 30 år, dog med 5 år gl. brænder, virkningsgrad ca. 90%. Resulterende i et forbrug på 1300 - 1500 liter olie om året.

Ved brug af diverse informationer indsamlet på nettet, er jeg kommet frem til et forventet forbrug omkring 4,5 Kw og dermed et realistisk forslag:
- 5 Kw. varmepumpe eks. DVI Queen 5 Combi
- 200 m. jordslange

Jeg har netop haft besøg af en veltalende montør fra AA Køleteknik som generelt understøttede dette, gav mig lidt inspiration, men nok også medvirkede lidt til nedenstående spørgsmål.

Spørgsmål :

1) Nogle kommentarer til 5 Kw. varmepumpe (størrelse) ?

2) Jeg ville i princippet foretrække en behovsstyret model, men finder ingen beregninger som understøtter dette. I hvert fald ikke hvis det samtidig betyder opgradering til 6 Kw. samt yderligere jordslange. Kommentarer udbedes

3) Jeg har fået forklaret at en slange på 200/300 m. (eks. Ø40) er at foretrække fremfor flere slanger med samlebrønd grundet øget simplificering, begrænset tryktab grundet mangl. ventiler mm. Kommentarer udbedes

4) Jordslange vil komme til at ligge i samme plæne som kloak/vand. Nogen anbefalinger omkring hvor tæt på vand/kloak som jordslanger kan placeres (eller bør jordslange alternativt placers på tværs med lidt isolering). Kommentarer udbedes

5) Jeg afventer nu et tilbud fra en montør. I den forbindelse forventer jeg ikke at kunne pille så meget ved arbejdspriser, men omkring indkøb af varmepumpe bør man kunne hente en del %. Nogen bud på hvad som er realistisk ?

6) I forbindelse med drift af varmepumpe er der nogle instrumenter/værktøj man bare bør eje for at gøre arbejdet nemmere/sjovere ?

7) Har kigget lidt på energifanger som ser ud til at supplere jordvarme godt, kan også se i dette forum at der bliver kigget lidt. Har dog svært ved at se at det kan svare sig ved en lille installation ?

8) Andet som jeg bare bør tænke på ?

Håber på lidt svar til en fremtidig varmepumpe ejer.
Mvh. / Sincerely
Stig W. Jensen

Sydkoel

Ved brug af diverse informationer indsamlet på nettet, er jeg kommet frem til et forventet forbrug omkring 4,5 Kw og dermed et realistisk forslag:
- 200 m. jordslange

Ifølge mit beregningsprogram (Danfoss) vil den største besparelse være med en DHP-H8 pumpe der yder 7,2 Kw incl. cirkulationspumper.Beregningen siger stadig 200m jordslange

Spørgsmål:

Ovenstående besvarer dette

2) Jeg ville i princippet foretrække en behovsstyret model, men finder ingen beregninger som understøtter dette. I hvert fald ikke hvis det samtidig betyder opgradering til 6 Kw. samt yderligere jordslange. Kommentarer udbedes
Ingen kommentarer

3) Jeg har fået forklaret at en slange på 200/300 m. (eks. Ø40) er at foretrække fremfor flere slanger med samlebrønd grundet øget simplificering, begrænset tryktab grundet mangl. ventiler mm. Kommentarer udbedes
Jeg ville netop pga. tryktab ikke lægge slanger ned på over 200m. Skulle jeg lægge 300m slange ville jeg vælge 2x150m. 2x150m giver lavere tryktab end 1x300m til trods for ventiler og fittings.

4) Jordslange vil komme til at ligge i samme plæne som kloak/vand. Nogen anbefalinger omkring hvor tæt på vand/kloak som jordslanger kan placeres (eller bør jordslange alternativt placers på tværs med lidt isolering). Kommentarer udbedes
Kig på installationseksemplet her på siden, det beskriver hvorledes man skal forholde sig ved nedlægning af slanger.Husk at for hver meter slange der isoleres, skal man forlænge jordslangen med 1 meter

5) Jeg afventer nu et tilbud fra en montør. I den forbindelse forventer jeg ikke at kunne pille så meget ved arbejdspriser, men omkring indkøb af varmepumpe bør man kunne hente en del %. Nogen bud på hvad som er realistisk ?
Hvis du købte af mig 0%. Det er faktisk ikke meget vi som installatører tjener på pumpen, og eventuelle garantiarbejder skal jo betales af denne fortjeneste

6) I forbindelse med drift af varmepumpe er der nogle instrumenter/værktøj man bare bør eje for at gøre arbejdet nemmere/sjovere ?
Der er ikke noget arbejde ved at eje en jordvarmepumpe

7) Har kigget lidt på energifanger som ser ud til at supplere jordvarme godt, kan også se i dette forum at der bliver kigget lidt. Har dog svært ved at se at det kan svare sig ved en lille installation ?
Personligt ville jeg holde mig væk fra diverse energifangere, jordslangen fungerer rigtig godt alene, og der er ingen grund til unødigt at komplicere anlægget.

Ja lad være med at kigge så meget på din etableringspris, kig istedet på tilbagebetalingstiden, altså hvornår dit anlæg er tjent hjem.

Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

cgjedde

swj skrev:
Undertegnede forventer indenfor kort tid at overgå fra Oliefyr til Jordvarme.

I den forbindelse prøver jeg naturligvis at undgå for mange fejltagelser, og håber derfor at bruge dette forum til trykprøvning af indsamlede informationer og tilbud.

Baggrund:
Vi er en familie på 3 beboende et hus i hovedstadsområdet på 93 m2 med fuld kælder hvoraf ca. 3/4 er opvarmet.
Huset er fra 1955 men i øvrigt velisoleret: hulrumsisolering, 300 mm. på loft, energiruder mm. Nuværende oliefyr er ca. 30 år, dog med 5 år gl. brænder, virkningsgrad ca. 90%. Resulterende i et forbrug på 1300 - 1500 liter olie om året.

- 200 m. jordslange

Jeg har netop haft besøg af en veltalende montør fra AA Køleteknik som generelt understøttede dette, gav mig lidt inspiration, men nok også medvirkede lidt til nedenstående spørgsmål.

Spørgsmål :

Jeg har et hus med en beregning på 8KW og har en pumpe på 6KW. Det er for tidligt for mig at sige hvor meget suppleringsvarme jeg kommer til bruge, men jeg kan se at det er meget begrænset. Fordelen er længere drfittider på pumpen.

De behovsstyrede er efter min mening stadig for dyre. Og du kan alligevel ikke udnytte deres max. kapasitet i dit hus.

Her har jeg selv fortrudt at jeg har lagt 300 meter i en længde, idet jeg har relativ meget tryktab. Skulle jeg lave mit anlæg i dag ville jeg lave 2x150meter, den ekstra etableringsomkostningen er begrænset.

Er besvaret. En placering på tværv er at fortrække.

Det er jo altid lidt kilden når man spørger til råds om "pille ved prisen". Der er RIGTIG mange penge at spare ved at købe anlæg (Nibe og IVT) i Sverige. De er meget længere fremme end Danmark på bergvarmeområdet. Har set eksempler på besparelser på over 50%. På et tidspunkt var der noget fælleskøb harpå forum.

Mange anlæg har ikke indeføler som standart. Den vil jeg helt lart anbefale.

Kombiner dit anlæg med genvex, nu du er i gang.

*go for it*

Vølund Fighter 1240-6, 300 meter Collektor, 60 buffer, Genvex med Vølund FLM-40.

Sydkoel

cgjedde skrev:

Mange anlæg har ikke indeføler som standart. Den vil jeg helt lart anbefale.

Jeg mener personligt det er at foretrække at styre fremløbstemperaturen efter udetemperaturen !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

cgjedde

Jeg mener personligt det er at foretrække at styre fremløbstemperaturen efter udetemperaturen !

Fremløbstemperaturen ER reguleret af udetemperaturen (i hvert fald på mit anlæg), men bliver blot kompenceret af indeføleren. ei udeføler kompencere ikke for solindfald og andre indvendige varmekilder.
Vølund Fighter 1240-6, 300 meter Collektor, 60 buffer, Genvex med Vølund FLM-40.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.