HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Haven ødelagt - Har fået lagt slanger ned
cholm
Hej alle,

Så har vi fået lagt vores slanger ned, og vi er noget overraskede over den tilstand som vores græsplæne efterlades i.

Slangerne er pløjet ned, og vi blev først og fremmest noget forbløffede over, at det var en gravemaskine med bælter som skulle gøre det. Resultatet blev da også, at plænen blev revet op, og der nu skal fræses, planeres og sås græs.

Spørgsmålet er om det virkelig er den rigtige maskine til at køre i en have og om havens tilstand er normal efter nedlægning af slanger.

Mange tak for input.

Mvh

Claus

Gravemaskinen:

www.luksusferiehuset.dk/jordvarme/1.jpg

Haven som den ser ud efter de er færdige:

www.luksusferiehuset.dk/jordvarme/2.jpg
Redigeret af cholm d. 03-11-2008 13:31
 
eichmeier
Vi havde også sådan en til at gøre det, og tjah vi var også nødt til at lægge haven om, selvom det ikke var planen til at starte med, så jeg overvejer også om det er det rigtige eller manskal få gravet render med en gravemaskine i stedet.

Må jeg spørge hvem I havde til det, for den er ikke så stor umiddelbart den der, som den der var hos os, ham hos os var fra Sverige af.

/eichmeier
 
PeterKunz
Har I ikke fået en specifikation af, hvad arbejdet skulle indebære?

Lige meget hvad, er det nok umuligt at få gravet slanger ned uden at få sin græsplæne ødelagt.

Man bør sikre sig, hvor meget aftalen om nedlægning af slanger dækker.

Jeg lagde selv mine slanger i, og havde lavet en aftale med en graver og derefter en havemand til at harve jordstykket og så græs med maskine bagefter.

Det er her værd at opfordre firmaer, der lægger slange ned, til at orientere kunden om konsekvenserne og give råd om, hvordan man får plænen som ny igen bagefter.

Se billeder fra min udgravning her:
[url]http://www.heatpump.dk/photogallery.php?album_id=10[/url]
Redigeret af PeterKunz d. 03-11-2008 19:05
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
cholm
Hej begge,

Jeg holder navnet på leverandøren ude, da jeg ikke har til hensigt at hænge nogen ud.

Aftalen var at de skulle pløjes ned eftersom det ville være den mest "nænsomme" metode for haven. Vi fik at vide, at den laver en lille rende som den dækker til igen, hvilket jo sådan set er rigtigt nok. Der blev så bare ikke fortalt noget som helst om hvilke skader at selve selve maskinen laver, og det har ikke på noget tidspunkt været nævnt at en total omlægning var nødvendig.

Jeg modtager meget gerne flere input !

Mvh

Claus
 
Sydkoel
Jeg synes nu det ser meget fornuftigt ud efter nedlægning af slange, men det er da trist at entreprenøren ikke har fortalt hvilken stand haven vil være i efter projektet er afsluttet. Man vil altid skulle lave noget reetablering efter gravning/pløjning af jordslanger !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Daffy
Jeg kører mini-graver jævnligt - og det der ser da rimeligt ud !Smile

Billigste måde at gøre haven pæn på - en stor havetromle -og jævn det med en rive eller skovl !Angry

Den lidt dyrere -traktormonteret fræser -eller en alm havefræser - og så noget frisk græs i plænen !
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Coolguy
Dette er den mest nænsomme måde.
Du kan ikke pløje slanger ned i 1 meter dybde uden en maskine af denne størrelse.
Der kan ligge sten, gamle rødder mv. så der skal virkelig tages fat.
Hvis slangerne skal nedgraves med en minigraver, så holder prisen ikke.
Jeg bruger selvsamme entreprenør til dette arbejde og han efterlader
haven i optimal stand.
Jeg går ud fra at det er din varmepumpe-leverandør, der har nedpløjning med i jordvarme-entreprisen og det er derfor pågældende firma der skulle have oplyst dig om havens tilstand derefter.
Man kan ikke forvente, at haven ville se uberørt ud, efter en sådan operation.
Din have ser meget blød ud og det vanskeliggør selfølgelig arbejdet
med et bæltekøretøj med en vægt på mange tons.
Entreprenøren er en af de mest benyttede herhjemme.
Få tromlet din have af den lokale landmand og smid lidt græsfrø,
så kommer den fint til foråret.
KKK A/S
VPO-medlem
 
Klimapumpen
Jeg synes tit jeg hører at folk har valgt nedpløjning, fordi de får at vide at det er mest skånsomt for haven. Ofte er haven helt ødelagt af den store maskine, selv bruger jeg en kædegraver som kun vejer 600kg. og det synes jeg giver det bedste resultat. Det er jo smag og behag, det er nok billigst at pløje dem ned.
Kølemontør - Aut. forhandler af Vølund jordvarme og Panasonic varmepumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,358,614 Unikke besøg
XHTML CSS