HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
10 gr. kontra 15 gr. luft / luft unit
jeppe
Hej
Er ny indenfor emnet varmepumper, men vil have anskaffet mig en sådan til sommerhuset på ca. 70m2 og fra medio 70'erne og isoleret efter datidens krav.
Spørgsmålet går på om man skal vælge en med 10 gr. funktion eller se bort fra dette ?
Er der nogen som har en indikation på hvad besparelsen vil være i % mellem at holde en temp. på 10 gr. og 16 gr. ?
Jeg har læst mig til at der eventuelt kan være klimaproblemer ved for lav temperatur, men da huset som nævnt er af lidt ældre dato, er det heller ikke det tætteste og bedst isolerede, så umiddelbart er jeg nok ikke så nervøs for dette problem - alt andet lige kan man jo bare skrue op for temperaturen.
 
HenrikJeppesen
Hej Jeppe.

Dem jeg sælger kan "kun" sættes ned til 16c. Dem jeg har snakket med er fuldt ud tilfredse med det, og holder en bedre temp i huset. Det vigtigste er at anlægget bliver lagt ud rigtigt. Så det passer til dit hus. Besparelsen er lille mellem 10 og 16 c.
Salgskonsulent varmepumper! Smile
 
jeppe
Hej Henrik
Ja.. jeg er jo godt klar over at det ikke kan være den helt store forkel, men alligevel må der jo være tale om et vist merforbrug da temperaturen jo hæves med 6 gr. svarende til 60% - og da der som nævnt er tale om et lidt ældre hus med moderat isolering gør det jo ikke situationen bedre.
 
HenrikJeppesen
Det er sandt. Giver jo også lidt sig selv. jo længere ned i set temp jo længere tid går der før den skal starte.! Men i dit tilfælde ville jeg nok købe et SMS modul. Der kan man starte og stoppe anlægget ved hjælp af sin mobil. Det er en mulighed...
Salgskonsulent varmepumper! Smile
 
Sydkoel
Jeg ville ikke køre med temperaturer under 14-15 grader... Kører du med lavere temperatur får du ikke fugten væk !!

Stadig er det en god ide med et sms- modul så man kan skrue op for varmen et par timer inden man ankommer !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
pld
Vedr. temperatursænkning: - jeg holder 10 grader med mit 4.000 kr anlæg, og det fungerer fremragende. Jeg kan via telefonforbindelse hæve temperaturen til 17 grader nogle timer før jeg ankommer til sommerhuset. Jeg bruger det hele året og har aldrig oplevet problemer af nogen art.
Venlig hilsen pld

AAC INVDESIGN 14000A-PCT ( APPLIANCE )
 
Sommerhuslars
Vi har hidtil holdt huset frostfrit med elpaneler og en SolarVenti, hvilket egentlig har fungeret efter hensigten, dvs. luften har været frisk i sommerhuset.
Efter vi forlod huset efter efterårsferien (2. nov.) har vores nye varmepumpe kørt på 16 gr. C, hvilket har kostet 7 dage med et forbrug på 4 kW og 2 dage med 5 kW. Det er en del mere, end vi brugte i tomgang tidligere, men dels har det jo været mildt i de senere år, hvilket har betydet, at elpanelerne nogen gange slet ikke har kørt i flere dage og ellers har ligget på 1-5 kW om dagen, og dels koster det jo noget at hæve temperaturen de sidste grader.
Iøvrigt brugte vi også en del mere strøm, end vi plejer i ferien - også i betragtning af, at det var ret mildt - men tidligere stod elpanelerne på ca. 16 gr. C og resten klarede brændeovnen - denne gang ville jeg se, hvad det kostede at fyre op til 21 gr. C hele ugen, og det gjorde detShock!
Hilsen
Lars
 
jeppe
Hej Igen
Jeg tror da gerne på jer når I siger, at luftfugtighden inde stiger med faldende temperatur - men når alternativet er ingen varme, må det da være et stort frmskridt at gå fra en indetemperatur på f.eks. 0 til 10 gr. ?

Med tilbage til mit spørgsmål - Er der nogen som kan indikere meromkostningerne ved at gå fra 10 til 16 gr. ?

Når det er interessant, er det fordi der er temmelig stor prisforskel på de 2 units jeg har kigger på - hhv ca. 19 kilo og 12 kilo !
 
Sommerhuslars
Jamen som jeg antyder ovenfor, så har jeg brændt noget der ligner 33 kWh af fra den 3.-10. november på 16 gr. C. Så vidt jeg kan skønne ud fra DMI, ville jeg nok stort set ikke have haft noget forbrug med elpanelerne på 5 gr. C i den nævnte periode. På 8-10 gr.-funktionen havde forbruget nok været en del under de 33 kWh. Totalt uvidenskabeligtGrin ...
Men det er helt sikkert, at jeg efter juleferien sætter varmepumpen på 8-10 gr., også fordi jeg ved, at SolarVentien giver tilstrækkelig luftudskiftning til at holde fugten på et tåleligt niveau.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,232,433 Unikke besøg
XHTML CSS