HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Panasonic varmepumpe luft/luft HE9 DPK
smartedk
Synes at min varmepumpe fra jan '08 larmer. Når den kører vender indedelen luften for at lede den ud om udedelen for at holde denne frostfri. Når den gør det, larmer indedelen meget som om det "koger". Er der nogen som ved noget om dette eller har en idé om hvad det er er?
 
Coolguy
Det som du beskriver med at det koger, er nøjagtigt det der sker i
indedele.
Når den afrimer, vender anlægget hele kølekredsen, dvs, at du får
den varme del ( kondensatoren) udvendig og den kolde del (fordamperen) indvendig.
Når den vender for at afrime, ligger der en del kølemiddel i væskeform
inde i indedelens rør og det er det du kan høre fordampe ( koge)
og det er helt normalt. Helt ligsom indvendigt i dit køleskab..
Så det er helt naturligt.
Det er den korte version af køleprocessen.
Håber det er svar nok.Wink
KKK A/S
VPO-medlem
 
smartedk
Så er jeg mere rolig. Synes bare det larmer mere end normalt. Men den virker helt ok og har ingen driftsproblemer.
 
Sydkoel
Hvor mange meter rør er anlægget monteret med ?
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Sommerhuslars

Citer

Sydkoel skrev:
Hvor mange meter rør er anlægget monteret med ?

Jeg har lidt samme problem med min NE7. Det lyder nærmest som en elkedel, der bulderkoger. I installationsvejledningen stod der så vidt jeg husker min. 3 m, og der er heller ikke en mm mere, så vidt jeg kan bedømme, men jeg vil checke længden, når vi kommer hjem på juleferie. Men man må vel forvente, at en uddannet kølemontør ikke monterer med for lidt rør ... men hvis rørføringen er for kort, hvad er konsekvensen så? Jeg har lidt en fornemmelse af, at den bruger for meget strøm, men måske havde jeg urealistiske forventninger!
Redigeret af Sommerhuslars d. 18-12-2008 22:15
 
smartedk
Min har har ca. 2,5 m rør. Så jeg ved ikke om det er derfor?
 
Sydkoel
For kort rørtræk kan give støj i anlægget. En Panasonic ville jeg montere med minimum 4 meter rør. Hvis kunden insisterer på kortere rørtræk forklarer jeg selvfølgelig den mulige konsekvens !

Citer

Men man må vel forvente, at en uddannet kølemontør ikke monterer med for lidt rør


Det kunne man jo umiddelbart fristes til at tro, men der er nok mange der ikke kender til fænomænet og derfor negligerer nødvendigheden af et korrekt længde rørtræk. På køleanlæg vil et kort rørtræk aldrig værre noget problem, så det kan også være at montøren ikke har arbejdet specielt meget med varmepumper .
Redigeret af Sydkoel d. 19-12-2008 19:28
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
neslo1963
Der skal være rigtig dimentioneret eller kommer der sådanne problemer.
Interesseret i [URL=http://www.tagmaling-tagrenovering.dk/]tagrenovering[/URL] og [URL=http://www.varmepumper-jordvarme.dk/]luft til luft varmepumper[/URL], [URL=http://www.solar-solvarme.dk/]solfanger[/URL]
 
Rass

Citer

Sydkoel skrev:
For kort rørtræk kan give støj i anlægget. En Panasonic ville jeg montere med minimum 4 meter rør.


Æh, hva' - hvor skal al det rør ligge når udedelen sidder 30 cm væk, på den anden side af muren.

Det ser ud som spild, men hvad er det ?
 
Sydkoel

Citer

Rass skrev:


Æh, hva' - hvor skal al det rør ligge når udedelen sidder 30 cm væk, på den anden side af muren.



Elementært min kære Watson.... Man flytter udedelen så rørlængden passer !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Rass
Så må den elementære spørge: Hvorfor al det rørspild?
Her vil det genere hvis udedelen skal rundt om hjørnet bare for at få det til at passe med rørlængden.
Eller skal rørene gå op og ned af muren i en sløjfe for at få det til at passe med en given rørlængde, - man tænker på molbohistorier.
Eller i hver fald en anden pumpe end en Panasonic!
Det lyder lidt for elementært, ikke ret smart.
 
hamselv
Forklaringen er den at ved korte rør KAN kompressorstøj optræde i indedelen. Har man bare 1 eller 2 meter imellem, er dæmpningen i rørene tilstrækkelig til at det ikke forekommer. En anden metodik, kan være at lægge en enkelt ringel rør bag varmepumpen, omend det ikke ligefrem er pænt. Men derforuden er det af støjhensyn mest anbefalelsesværdigt at stille udedelen på et stativ på terrænet. Lyd fra udedelen kan i eheldige tilfælde rende igennem stativ og mur, selvom man båd har svingningsdæmpere og alt muligt på.
 
Sommerhuslars
Jeg havde Sydenergi ude for at kigge på NE7'eren i går, og fik en mail om, at deres montør "har haft tømt og påfyldt den igen med den rette mængde". Det ved jeg så ikke helt, hvordan jeg skal fortolke ... men skægt nok har jeg siden vi var i huset for små tre uger siden ligget på 4 kWh i seneste 10 dage, 5 kWh i 2 dage og 6 kWh i 1 dag umiddelbart efter vi havde forladt huset - men døgnet efter servicebesøget var forbruget kun 2 kW, så enten er det den globale opvarmning, der er slået igennem deroppe i Kongeriget, eller også har der været noget galt. Hvis så også det har fjernet kogelydene ved afrimning, bliver jeg en rigtig Grin mand!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,235,468 Unikke besøg
XHTML CSS