HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Behovsstyrede jordvarmeanlæg
Maze
Jeg har fulgt debatterne om at de nye frekvensstyrede pumper skulle være en revolution på makedet, men jeg har lidt svært ved at forstå begejstringen.
Nuvel er jeg kun novice udi varmepumpernes verden, men når man taler pumper og andet elektromagnetisk udstyr med bevægelige dele, såsom kompressor og pumper, så er det driftstiden der afgører hvor længe skidtet holder. Det er mig bekendt intet slid ved at en pumpe stopper og starter hvert sekund, og derved leder det mig til mit egentlige spørgsmål:

Er levetiden længere på de frekvensstyrede anlæg sammenlignet med dagens anlæg med fast effekt og intervalstyring?

I min verden må det da være hensigtsmæssigt at pumpen kører 100% og slår fra indtil effekten er påkrævet igen. Fremfor at fisekøre på 10% hele tiden. Jeg ved godt at den høje COP kommer efter 2-3 min, men det opvejer vel ikke det konstante slid ved at pumpen kører heletiden.
Mvh. Maze

290 m2 hus fra 1885 opvarmet med jordvarme fra en ITV Greenline HT plus E14, 300 L VV, 160L buffertank installeret i 2006.
 
Admin
Hej Maze

Jeg tror det mekaniske slid er meget større på en on/off kompressor
contra en kompressor der vinkler ud når der er behov for arbejde.

I mit daglige arbejde ( som ikke har noget med varmepumper at gøre ) Bruger vi kun pumper der er behovsstyret. Disse pumper kører dog med ca 10 gange større tryk end en køle kompressor selv hvis det er en køle kompressor der kører med R410A køle middel.

R410A kølekompressorer kører generelt med højere tryk end en kompressor med R407C kølemiddel.

Jeg ved ikke om der endnu findes noget statistik på holdbarheden.

En anden ting må være strøm forbruget, mit eget luft/luft bruger hele 24 ampere i start strøm hvergang det starter.

Lad os se om vi kan få lidt debat igang om det her
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
poul_s
Hvis du skal sammenligne det med noget skal det være en A- køleskab. det man har gjort for at lave disse, er faktisk at behovs styre dem. Spørgsmålet vil nok mere være om disse kompressorer nu er blever designet således at smøringen stadig fungere, ved de lave omdrejninger.

Efter min mening er der stadig en del ting som der skal gøres fra kompressor fabrikanternes side for at dette bliver rigtig godt.

Jeg har brugt en del tid på at finde en kompressor der har muligheden for at lave en "rigtig" energi styring hvor det også er muligt at køre den i overfrekvens uden at miste moment og derved virkningsgrad men det er ikke lykkedes endnu.

? admin. er der ikke en separat olie pumpe på de kompressorer du snakke om.


Direktør: Geo Heat Ex
Geothermal Heat Exchange
Sælger spec. rør og boringer til jordvarme anlæg
 
Maze
at der anvendes seperat oliepumpe for at sikre at der er smøring ved min. effekt.
Jeg lagde da også mærke til at samtlige af de nye anlæg med variabelt effektproduktion ikke er 30% bedre men blot 10% og det har jeg svært ved at se en god forrentning i når prisen er næsten 50% højere. Men man kan jo altid blive klogere og jeg ser frem til at få nogle brugere til at poste deres erfaringer med behovsstyrede anlæg herinde.
Mvh. Maze

290 m2 hus fra 1885 opvarmet med jordvarme fra en ITV Greenline HT plus E14, 300 L VV, 160L buffertank installeret i 2006.
 
Admin
Hurtigt svar til poul, de bliver smurt internt af casedrain i pumpen
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
OWL

Citer

Maze skrev:
Jeg har fulgt debatterne om at de nye frekvensstyrede pumper skulle være en revolution på makedet, men jeg har lidt svært ved at forstå begejstringen.
Nuvel er jeg kun novice udi varmepumpernes verden, men når man taler pumper og andet elektromagnetisk udstyr med bevægelige dele, såsom kompressor og pumper, så er det driftstiden der afgører hvor længe skidtet holder. Det er mig bekendt intet slid ved at en pumpe stopper og starter hvert sekund, og derved leder det mig til mit egentlige spørgsmål:

Er levetiden længere på de frekvensstyrede anlæg sammenlignet med dagens anlæg med fast effekt og intervalstyring?

I min verden må det da være hensigtsmæssigt at pumpen kører 100% og slår fra indtil effekten er påkrævet igen. Fremfor at fisekøre på 10% hele tiden. Jeg ved godt at den høje COP kommer efter 2-3 min, men det opvejer vel ikke det konstante slid ved at pumpen kører heletiden.


Hej Maze,

Jeg tror at de nye behovsstyrede anlæg er fremtiden - måske er de nuværende anlæg forholdsvis dyre i anskaffelse, og disse anlæg vil forhåbentligt også blive optimeret løbende.

Jeg har forsøgt at sammenligne et behovsstyret og et on/off anæg og her er nogle af mine personlige betragtniger.


Vigtige forskelle på nye behovsstyrede varmepumper og de hidtil mest anvendte on/off-styrede varmepumpeanlæg:

En konventionel on/off styret varmepumpe kan kun levere fuld effekt, og må derfor stoppe, når systemet er varmet op til den indstillede temperatur. Varmepumpen skal derfor dimensioneres rimelig præcis efter husets størrelse / forbrug. Dimensioneres denne varmepumpe efter cirka 60 % af behovet på den koldeste dag, kan varmepumpen levere cirka 80 - 90 % af det årlige forbrug – de resterende 10 – 20 % leveres af en indbygget varmepatron. Hvis man dimensionerer anlægget efter at kunne dække 100 % af behovet på den koldeste dag, vil effekten på varmepumpen blive så høj, at der vil forekomme alt for mange unødige start / stop på anlægget. Prisen på selve anlægget vil ligeledes stige. Denne type varmepumpe er naturligvis optimeret til at have max effektivitet (COP) når både kompressor og pumper kører med max effekt, da det er eneste driftsmulighed.

En ny behovsstyret (frekvensreguleret / inverterstyret) varmepumpe kan levere effekt i et bredt område (eksempelvis 4,5 – 17 kW) i henhold til det aktuelle behov i bygningen. Denne type dimensioneres typisk efter 90 - 100 % af behovet på den koldeste dag, og man undgår dermed at anvende en uøkonomisk varmepatron som tilskudsvarme. En varmepumpe af denne størrelse vil dog fortrinsvis blive anvendt i en bolig med en top-effekt på 13-14 kW. Denne varmepumpe er optimeret efter - så vidt muligt - at have en max COP i hele området fra 4,5 til 17 kW, og det er derfor uhyre vigtigt at pumpen til væsken i jordslangerne også er frekvensreguleret, ellers vil flowet i jordslangerne ikke matche det aktuelle omdrejningstal på kompressoren og COP på anlægget vil falde betydeligt.

Da drifttider på pumper og kompressor er væsentligt højere på behovsstyrede anlæg, er det vigtigt, at der anvendes høj-effektive pumper og kompressor.

Fordele ved en behovsstyret varmepumpe:

1. Bedre driftsøkonomi (op til 12 %).
2. Leverer altid den korrekte effekt.
3. Eliminerer el-tilskud.
4. Forlænget levetid - færre start/stop giver mindre slid på
mekaniske og elektriske dele.
5. Mere nøjagtig temperatur-regulering.
6. Reduceret støj ved lavere omdrejninger.
7.

Bagdele ved en behovsstyret varmepumpe:

1. Højere pris 20 – 40 %.
2. Kræver cirka 30 % længere jordslange.
3. De nuværende modeller produceres kun til større boliger
med effektbehov på 13 – 14 kW.
4.

Er der flere input til listen ???
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,228,350 Unikke besøg
XHTML CSS