HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
jordslanger gennem sokkel?
PeterKunz
Er der nogen grund til at jordslangerne kommer ind gennem huset gennem eller under soklen?

Hos mig ville det nemmeste være at lade dem komme op af jorden og så gå gennem muren ca en halv meter over jordhøjde. Er der noget i vejen for det?
 
Admin
Det må vel for at holde den opvarmede glycol eller sprit blanding så varm som muligt, og derfor holde rør i frostfrit område.

Fjernvarme stikledninger holdes også så dybt i jorden som muligt lige til indførsel i huset.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
OWL

Citer

pjotriljitsj skrev:
Er der nogen grund til at jordslangerne kommer ind gennem huset gennem eller under soklen?

Hos mig ville det nemmeste være at lade dem komme op af jorden og så gå gennem muren ca en halv meter over jordhøjde. Er der noget i vejen for det?


Det er mest fordi at varmeslangerne er isolerede og mere beskyttet under jorden, men det er også pænere at de er gemt af vejen under jorden.

Hvis du bliver nødt til at føre dem ind gennem muren i en halv meters højde, kan du isolere slangerne med almindelig rørskåle, føre dem igennem hver sit rør og bygge et lille hus uden om slangerne - det har min VP-installatør gjort før.

Hvis det kun er en halv meter over jorden - kan du så ikke bore skråt ned gennem muren, så rammer du næsten i jordoverfladen.

Måske kan du dække lidt ekstra jord over, lave et lille "højbed" og plante en blomst for at skjule.............

Husk at slangerne ifølge reglerne skal være isoleret med poretæt isolering 1,5 fra huset og ind, og der skal anvendes "bøsningsrør" gennem sokkel/mur.
 
PeterKunz
De kommer op af jorden inde i et brændeskur. God ide at bygge et lille hus omkring dem. Det er mest fordi jeg har et temmeligt tykt betongulv som jeg skal igennem. Men væggen er gasbeton og meget nem at komme igennem. Så jeg tror jeg vil bore skråt ned igennem den og ramme næsten ved jorden, som du skriver.

Når de er isolerede burde det jo ikke være et problem med varmetab. Især ikke hvis der oven i købet er et isoleret hus rundt om.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,206,656 Unikke besøg
XHTML CSS