HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe til mekanisk ventillation (skjult indedel)
arleth
Jeg har et elopvarmet hus på 158 kvm fra 1980 (ok isoleret), der supleres af brændeovn i stuen.

Jeg ønsker mekanisk ventillation med varmegenvinding. Ventillationsmængden behøver ikke at opfylde br06 e.lign, da der ikke er krav om ventillation i huset.
Huset har uisoleret loftrum med fornuftig arbejdshøjde til at montere ventilationskanaler.

Jeg kunne godt tænke mig at slippe for alle elradiatorene og ønsker derfor varme kun fra ventillationssystemet.

Til at varme op i ventillationskanalerne forestillede jeg mig en kombination af elvarmere og varme fra luft/luft varmepumpe.
Kravet til luft/luft varmepumpen er derfor, at den skal kunne monteres i eller være en del af ventillationssystemet.

Prismæssigt har jeg ikke umiddelbart nogen forestillinger - andet end den samlede økonomi selvfølgeligt skal være god.

Jeg ved at Nilan har nogle luft/luft varmepumper, der også fungerer som ventillationsanlæg.

Har i andre forslag? - Det behøver ikke nødvendigvis, at være et samlet anlæg (bare totaløkonomien er god)

Vil i anbefale Nilan?
Redigeret af arleth d. 11-01-2009 23:59
 
arleth
Det skal lige siges, at centralvarme (radiatorer eller gulvvarme) ikke bliver aktuelt, da jeg hverken vil have radiatorer eller rive mit forholdsvis nylagte gulv op. Derfor har jeg primært overvejet luft/luft varmeveksler.

Jeg har pt elopvarmet forbrugsvand, jeg overvejer på sigt at skifte til sol/el opvarmet forbrugsvand. Her kan en varmepumpe dog også komme på tale, hvis økonomien er bedre
Redigeret af arleth d. 12-01-2009 00:00
 
Tom08
Hmmm..............
Prøv da og undersøg med en luft til vand varmepumpe med indbygget genvex af modeltypen indendørs opstillet.
Her kan der nævnes, at Alpha-InnoTec har en sådan type varmepumpe med indbygget genvex. Men er du kun fokuseret på selve prisen, hvilket jeg kan se udfra, at du efterspørger en luft-til luft varmepumpe, så er det nok ikke den type varmepumpe du skal gå efter.
Ellers er der andre fabrikanter der også har mange gode modeller i sortiment.

Men som sagt det er af typen luft til vand og IKKE en luft til luft.

God jagtSmile
Redigeret af Tom08 d. 12-01-2009 11:44
 
Sydkoel
Daikin har en løsning til dette, et anlæg der stilles på loftet og kombineres med en Daikin X-veksler.

Uanset hvilken type anlæg du vælger er dette en forholdsvis dyr løsning, vi havner nok nemt over 75.000,- + moms for sådan et anlæg.

Husk også hvis du selv begiver dig udi at bygge rørsystemet (ventilationssytemet) så kræver det helt specielle indblæsningdyser, når det er varme der skal blæses ind !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
arleth
Tak for svarene.

Hvad er specielt ved dyserne, forhold til f.eks. dem fra Lindab?

Mht. pris så er både tilbagebetalingstiden, men selvfølgeligt også den forventede levetid.

Over 15 år forventer jeg en del udvikling i branchen pga. øget CO2 fokus, derfor er tilbagebetalingstiden absolut relevant.
 
Sydkoel
Det skal bare være en dyse der blæser varmen mod gulvet i en stråle !

De almindelige indblæsningsdyser fordeler luften ud oppe under loftet og det duer ikke til varme !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
arleth
Ok, så det er for at sørge for bedre varmecirkulation.
 
arleth
Er der noget, der har erfaringer med Nilan VPL15 eller 25
 
Sydkoel
Nilans VPL´er bruger varmepumpen til varmgenvinding og kan derfor ikke bruges som den primære varmekilde !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,238,215 Unikke besøg
XHTML CSS