HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vurdering af anlægsstørrelse
jkn
Vi er lige flyttet ind i vores nye hus sammen med en IVT HT+ C7 - Vi har dog lidt problemer med at holde varmen.
Er der nogen som har en mening om anlægget er underdimensioneret eller andre kommentarer.
IVT HT+ C7 med 9kw elpatron
345 m jordslange.
Hus 206 m2 + 60 m2 garage alt med gulvvarme
Beregnet behov: 71,6 W7m2/år
Der er regnet med 4500kWh til brugsvand pr år
Pt er der lukket af til garagen og der køres kun varme i huset.
Pumpen kører i døgndrift og har ca. disse værdier:
Lufttemperatur ude: 1 gr
Brine ind: 0,2 gr
Brine ud: -2,6 gr
Varme frem: 37 gr
Varme retur: 32 gr
Kompressor temp: ca 75-78 gr.
Kan ikke nøjagtigt huske hvad varmekurven står på, men denne temperatur kan ikke nåes med kompressordrift.
Rumtemperatur er 17,5 - 20 gr
Gulvtemperatur klinker: ca. 24 gr.
Gulvtemperatur trægulve: ca. 21gr
Pumpen har været i drift siden 12/12-08

Pft.
Jesper
 
Sydkoel
en hurtig beregning på DVI´s hjemmeside viser at du med det varmetab (71,6W pr.m2 pr år) har en nødvendig varmeeffekt på 15,5 Kw.

Ud fra hvad jeg umiddelbart kan se er pumpen ca. halv størrelse af hvad den burde have været...

Garagen er ikke medregnet !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
johnia
Hvad med at supplere med en luft til luft varmepumpe i stuen? I stedet for et større jordvarme anlæg og derved flere meter slanger i jorden.
En panasonic flagship HE9GKE kan erhverves for 12.900 inkl konsol og slanger. og kan varme op til 150m2 til en COP på 5,22 , 24db på inderdelen.
Daikin er også en af sværvægterne indenfor luft til luft, Daikin anbefales af min lokale kølemontør som det bedste på markedet.
Husk at bruge en kølemontør til at koble anlægget til, da ellers garantien ikke dækker længere.

Er nybegynder indenfor dette felt, har haft luftpumpe i ca 5 år, og skal til at bygge nyt hus med jordvarme ultimo 2009, i såfald de tilbud jeg får hjem kan betale sig vs gasfyr.

Havde du et firma til at beregne hvilket størrelse anlæg samt antal meter slanger du skulle bruge?

Nybyggeri maj 2010, 170m2 bolig+43m2 opvarmet garage, 1plans hus, gulvvarme overalt. Fighter 1145 8 kw + VPA 300/200 + UKV 100 parallel forbundet, 450m slange i sandjord, 70-100 cm vandspejl
 
justerdk
Det tal du har pr/m2 hvor har du det fra ?
71.6 w/m2 er ret højt nemli , med mindre du mener 71,6 kwh/m2 pr år i varmebehov.
hvis det er et nyt hus der er bygget efter BR08 er det dimensionerede varmetab ihvertfald meget lavere ned 71,6 w/m2 det burde ligge på under halvdelen.
 
bsn
Vores varmebehov (nybygget hus, hvor vi er indflyttet maj 08), mener jeg er ca. 52 kWh/m2 - vi havde også i starten hvor det blev koldt, en del problemer med at holde ordentlig varme.
Vores hus er 192 m2 og pumpen yder 5 eller 5,8 kwH.
De ting som har hjulpet os til at få varme i huset er følgende:
1. Vi har flyttet udeføleren udenfor (var monteret i garagen bag limtræsbjælke - nu sidder den på en nordvæg)
2. Renset snavsefilter på gulvvarmekredsen (der var meget skidt !) - pumpeydelsen på cirk.pumpen steg fra 14 til 24 watt ved det (det må jo betyde større cirkulation ?)
3. Vi har skruet blandeventilen af til gulvvarmeshunten (den skal nok afmonteres, men det kommer...) - det viste sig den hang, så lige meget hvor meget jeg skruede op, så var fremløbstemperaturen til gulvvarmen uændret Sad
4. Alle gulvvarmekredse er skruet op på absolut max for at få så stort flow som muligt. Vi venter på lidt kulde så vi kan få det justeret ordentlig på plads, lige nu lever vi med det som det er...
5. Jeg har justeret op og ned på varmekurver og rumtemperaturer - det som har virket bedst er punkt 1-4

Forleden var vi væk fra huset i 4 dage, da vi kom hjem havde vi 21,2 grader i køkken/stue/alrum i åben forbindelse - det synes jeg er meget fint.

Jeg synes lige jeg skylder at fortælle at jeg arbejder med regnskab og edb, og har absolut ingen forstand på vvs. Alt hvad jeg ved, har jeg læst her på heatpump.dk - og indtil videre har det virket rigtig godt for mig Smile

mvh
Brian

PS: Jeg vil da gerne have at vide, hvis i kan se jeg har gjort noget forkert i forhold til det jeg har skrevet - eller noget jeg evt. kunne gøre bedre. Varmekurven ville jeg gerne lige have sænket et par trin eller fire Smile
Redigeret af bsn d. 06-02-2009 00:00
 
jkn
De 71,6 W/m2 er pr år - Det er det pumpen er dimensioneret efter (Beregnet med gasfyr), men den er efterfølgende kommet ned på 51,8W/m2/år ved beregning med jordvarme.

Hvordan er sammenhængen iøvrigt mellem W/m2/år og W/m2 ?

Pumpen er koblet direkte på gulvvarmen uden shunt.
Hvis alle kredse er åbne, kan pumpen ved en udetemperatur på ca. 0 gr ikke få fremløbet til gulvvarmen op på over 37 gr. (retur 32 gr.)
Pumpen er som sagt 'dimensioneret' efter 266 m2 (garage medtaget), men den kan ikke engang holde ordentlig varme i huset (206 m2) ved temperaturer under 0gr.
Det snavsefilter, er det noget som sidder på pumpen ?
Det er selvfølgelig en forhandler der har beregnet og dimensioneret anlægget.

VH.
Jesper
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,353,482 Unikke besøg
XHTML CSS