HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Så fik jeg også jordvarme
cholm
Hej alle,

Jeg gik i går installeret et IVT C7 anlæg som skal afløse vores gamle oliefyr.

Jeg er ganske nygebynder på såvel varmepumpeområdet som generel VVS/Varme-forståelse.

Jeg har dog sat mig for at lære så meget som muligt, så jeg sikrer en effektiv drift at anlægget.

P.t. er anlægget blot indstillet med nogle grundindstillinger men jeg modtager meget gerne input til hvad der er vigtigt at forholde sig til af indstillinger, når et sådan anlæg skal optimeres.

Mvh

Claus
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
Admin
Hej Claus

Tillykke som ny jordvarme bruger.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Sune
Hej Claus.
Idet jeg også har en HT C7 ønsker jeg dig tilykke med investeringen.
Vi fik vores i juli 2008, og kørt upåklageligt lige siden.
Som jeg ser det nu spare vi ca 60% iforhold til vores oliefyr.
Min indstilling som jeg har leget en del med har pt en varmekurve på 2,8 og hævet 0,5 grad.
koblingsdifferecen er sat til 6 grader.
Vi har et hus i 2 plan hhv med gulvarme og radiatorer i stueplan samt radiatorer på 1 sal (Radiatorer er ikke specielt dimensioneret efter lav temp.)
Som gennemsnit har vi ca 21 grader +-2 garder iforhold til varmepumpen starter op.
Brugsvandet et sat til 46 grader og legionella program hver 14 dag.
I sidste uge hvor det blæste rigtig meget, var jeg nød til at hæve kurven til indstilling 4.
Med venlig hilsen Sune
IVT HT+ C7, excl buffer, 2 kredse, 500 m, 210 M2.
 
cholm
Tak til jer begge.

Citer

Sune skrev:
koblingsdifferecen er sat til 6 grader.


Hvad er koblingsdifference ? Frown

Hvordan styrer du varmen på brugsvandet? Jeg kan kan kun finde et punkt hvor jeg kan få den til at lave mere varmt vand på enkelte tidspunkter.

På forhånd tak.

/Claus
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
Sune
Hej Claus.

Koblingsdifferencen er hvornår varmepumpe skal starte op, efter de antal grader under setpunkt for GT 1 - returtemperatur.
Se side 64 i manualen (1.4) (fabriksinstilling 5 grader)
Jo lavere koblingsdiff. jo flere starter på pumpen, men jo mere du hæver differencen, jo større risiko for at du mærker at det bliver koldt i huset, så det er lidt noget man skal vurdere, fra hus til hus.
På side 64 kan du tillige se hvorden du kan indstille din varmtvandtemperatur.
Samt kan jeg oplyse dig at mit eltilskud er sat til at slå til ved 0 grader og efter at Vp har kørt en time uden at kunne nå sit setpunkt.
Bemærk for gøre dette skal du ind i installatør menu (menu knap holdes inde)
Jeg har læst manualen godt igennem mange gange, og for hver gang falder der noget på plads. så mit råd læs den mange gange så du bliver tryg ved at gå ind og stille på varmepumpen, så du er klar over hvad du gør i de forskellige menuer.

Med venlig hilsen Sune
IVT HT+ C7, excl buffer, 2 kredse, 500 m, 210 M2.
 
cholm
Hej Sune,

Det var meget nyttig info. Jeg var slet ikke klar over hvordan jeg kom ind i servicemenuen. Jeg har dog ikke tænkt mig at pille ved noget jeg ikke er helt sikker på, men at eksperimentere med koblingsdifference og temp. på varmtvandet sker der nok ikke noget ved.

Jeg har lige 2 spm. mere:

Er legionella-sikring det samme som varmtvandspids? Er det i så fald korrekt, at den hæver temp. med 5 grader, og at det ikke kan stilles?

Hvordan har du dine radiatorer - Står de helt åbne alle steder?

På forhånd tak.

Jeg vender nok tilbage til dig igen nu jeg har fundet en med samme anlæg som mig. Håber det er ok.

Mvh

Claus
Redigeret af cholm d. 12-02-2009 22:39
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
poul
hej med jer

jeg er også lige blevet ejer af sådan et ivt anlæg

det er godt med sådan et forum især når man er ny begynder

hvor mange kwh bruger i døgnet sidste døgn har jeg brugt 75 kwh
det med alt forbrug i huset,

mv

poul
 
cholm

Citer

poul skrev:
hej med jer

jeg er også lige blevet ejer af sådan et ivt anlæg

det er godt med sådan et forum især når man er ny begynder

hvor mange kwh bruger i døgnet sidste døgn har jeg brugt 75 kwh
det med alt forbrug i huset,

mv

poul


Jeg eksperimenter lidt med varmekurven men bruger ca. 30-40 kwh i døgnet i øjeblikket, kun til pumpen.

Det er lidt mere end beregningerne viste så jeg er ikke helt tilfreds.
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
Sune
Hej Claus.

Ja, varmtvandsspids (2.2),er legionella "programmet" umiddelbart er jeg overbevist om at min pumpe hæver varmtvandstemperaturen en del højere end de 5 grader.
I punkt (2.3) varmtvandtemp. står denne til 46 grader.
Dit andet spørgsmål mht. radiatorer - Ja alle mine radiatorer står fuldt åbne, på selve retur røret fra radiatoer systemet, har jeg sat en strengeregulering. Det samme er også gjort på gulvvarme i køkken/allrummet 30 m2 (der også er radiatorer i dette rum).
På disse reguleringer bestemmer jeg flow over GV og radiatorer.
Pt er gulvvarmen droslet godt ned (pga fremløbstemp) og radiatorer reguleringen næste fuldt åben.
Mht til forbrug har jeg i den sidste uge haft et gennemsnit på 34 kWh
Jeg varme i hele huset alle dage, lige nu er 22 graden.
IVT HT+ C7, excl buffer, 2 kredse, 500 m, 210 M2.
 
poul
hej Claus

hvis du finder ud af noget smart mht varmepumpens indstillinger så må du endelig give lyd fra jrg skal nok også gøre det samme

jeg har gjort sådan at varme pumpen ikke laver varmt vand når vi er på arbejde jeg har også sænket temperaturen om natten med 1,5 gr håber der er noget sparet

mv poul
 
cholm
Hej Poul,

Det skal jeg nok. Lad os bare bruge denne tråd til at poste vores erfaringer/tips i.

Mvh

Claus
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,352,687 Unikke besøg
XHTML CSS