HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indkøring af pumpe og radiatorer
cholm
Hej,

Som nybagt ejer af et jordvarmeanlæg prøver jeg at få det optimeret,men skal lige have styr på nogle grundlæggende ting.

1.

Jeg er blevet fortalt at mine radiatorer skal stå fuldt åbne i de rum hvor jeg ønsker det varmest, og kan så skrue ned på termostaterne i de rum hvor det skal være koldere.

Lige nu står varmekurven sådan, at jeg på førstesalen holder 22 grader hvilket er lige i overkanten, men i stueetagen holder jeg 20,5 grader. Vi vil gerne have 20,5 grader i huset men hvis jeg ændrer varmekurven sådan, at vi får 20,5 grader på førstesalen vil det blive koldere i stueetagen.

Er jeg så nødt til at have en højere varmekurve og skrue ned på radiatorerne på førstesalen for at kunne holde de 20,5 grader i stueetagen. Det er vel ikke en optimal løsning?

2.

Der er nogle andre rum hvor der kun skal være meget lidt varme men jeg kan ikke rigtig lure om det gavner noget på økonomien at skrue ned for de radiatorer eller de også bare skal stå fuldt åbne?

3.

Jeg har mulighed for at køre med en lavere temperatur om natten men er i tvivl om det giver noget på økonomien eftersom den vel bruger mere energi når den om morgenen skal have temperaturen op igen?

Det var lige de første grundlæggende spørgsmål. Mit anlæg er beskrevet i min signatur. På forhånd tak.

Mvh

Claus
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
justerdk
Det med at åbne helt op for nogle radiatorer og lukke lidt på andre må gi nogle problemer med balancen i anlægget. Ihvertfald hvis de er uden forindstilling. 1 radiator kan "æde" over 500L vand i timen , tænk så hvis du åbner 4 radiatorer på fuld , så kan pumpen ikke gi nok flow til at nå alle radiatorer. Og hvad skal lige styre temperaturen i rummene ?? Det må altså også gi et for højt forbrug. Er jeg helt galt på den ??
Ny uddannet Energimontør
 
Sydkoel
Pumpen kan sagtens give flow nok da det det jo det samme vand den konstant cirkulerer rundt i systemet.
Temperaturen i rummene er jo styret af fremløbstemperaturen, som igen er styret af en udekompensering, og husk på et lavtemperatursystem er der kun en afkøling på 5 grader over radiatoren !

Til cholm :

Jeg ville prøve at skrue lidt ned for radiatorerne på 1. salen for at se om der så ikke bliver afsat lidt mere varme i underetagen. De rum hvor du ikke ønsker varme ville jeg også skrue ned for.. Husk det er jo et 2 strengssystem, så der sker jo ikke noget ved at begrænse flowet nogle steder.
Årsagen til at der er varmere på din 1. sal kunne være at der måske er større eller flere radiatorer deroppe !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
cholm

Citer

Sydkoel skrev:
Til cholm :

Jeg ville prøve at skrue lidt ned for radiatorerne på 1. salen for at se om der så ikke bliver afsat lidt mere varme i underetagen. De rum hvor du ikke ønsker varme ville jeg også skrue ned for.. Husk det er jo et 2 strengssystem, så der sker jo ikke noget ved at begrænse flowet nogle steder.
Årsagen til at der er varmere på din 1. sal kunne være at der måske er større eller flere radiatorer deroppe !


Tak for input. Det vil jeg prøve. Skal jeg forstå det sådan, at det ikke er spild at køre med en højere temperatur (højere end nødvendigt for at holde førstesalen varm), men at det kan komme stueetagen til gode, hvis jeg skruer ned på førstesalen?

Førstesalen er fra 2003 og er bedre isoleret og har bedre radiatorer end stueetagen.

/Claus
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
Sydkoel
Ja prøv at begræns flowet på førstesalen, hvis det så giver en bedre varme i underetagen, kan du prøve at justere varmekurven ned..

Jo højere varmekurve = højere Kw forbrug.

Alternativt må der større radiatorer til i underetagen.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,353,190 Unikke besøg
XHTML CSS