HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Korrekt dimensionering af anlæg/slangelængde
axell
Jeg fik installeret en Danfoss DHP-8 med 550m slange i sommeren 2007. Huset er på ca. 300m2 og godt isoleret.
Jeg kan ikke forstå at pumpen kører konstant og hele tiden så snart det blot er +5gr.C, og ved lavere temp. end dette begynder trin et på varmepatronen. Ved 0gr.C kører den på fuld kraft på pumpe og el-patron og det virker ikke som der er alt for varmt i huset.
Brine ind er 0gr.C og ud -3gr.C. Jeg har ikke selvstændig energimåler - men huset som helhed bruger i denne tid lidt over 100kwh i døgnet. Pumpen kan aflæses til at køre omkring 20t i døgnet.

På mig virker det som om anlægget er for lille - det kan ikke være rigtigt at elpatronen skal træde til allerede ved +5gr.C - eller kan det??
Danfoss DHP-H8, 500m slange Ø32mm, gulvvarme fra Climadesign, 300m2 hus + kælder
 
hamselv
Umiddelbart lyder den underdimensioneret. Har du ikke mulighed for at forsinke indkoblingen af elvarmelegemet? Det var jo rarere hvis det hed 24 timers drift på VP og tilsvarende lidt færre timer på elvf. Hvad var dit før-forbrug?
 
axell
Hej,
jeg har ikke noget "før-forbrug" da jeg renoverede huset i forbindelse med indflytning. Min fornemmelse er også at anlægget simpelthen er for lille, og fejlen ligger vel hos de udbydere der for at gøre sig konkurrencedygtige nok går lige til kanten. Eksempelvis skulle der også kun have været 400m slange, men der fik jeg da lagte +150m hvilket jeg tror er en fordel. Pt. kører den med 0gr ind og -3gr. ud.
Danfoss DHP-H8, 500m slange Ø32mm, gulvvarme fra Climadesign, 300m2 hus + kælder
 
hamselv
8 kW til 300 m2 er 26 W/m2 . Selv ved omhyggelig renovering er det svært at komme så langt ned i varmetab.
Har oplevet at hulmurisolering var ikke eksisterende. Men du kunne prøve med termografering. Det kunne finde et eller andet.
Mit gæt ville have været et nummer større VP, og drift sammen med en buffer. Og en 10 - 11 kW VP kan køre på 500 meter slange.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,352,807 Unikke besøg
XHTML CSS