HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kan ikke få gulvvarmen til at virke
cholm
Efter nylig installation af jordvarme i et hus med gulvvarme i badeværelset og radiatorer i badeværelset, kan vi ikke få vores gulvvarme til at virke igen.

Hvis radiatorerne er åbne kommer der ikke varmt vand ud til gulvvarmen. Hvis vi lukker radiatorerne kommer der fint med vand til gulvvarmen.

Der er luftet ud.

Er der nogen der har et bud på hvad der er galt?
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
hamselv
Hvis vi taler ældre gulvvarmesystem, udført med en returventil, er sådanne systemer oftest baseret på at der skal temmelig varm vand til, for at det virker. Rørene er temmelig små og der kan ikke skaffes tilstrækkelig vandflow med hovedpumpen. I nogle tilfælde kan påbygning af en minishunt afhjælpe problemet, idet shunten så vil øge vandmængden på gulvkredsen ganske kraftigt.
 
cholm
Jeg troede at en (mini)shunt var til at reducere temperaturen til gulvvarmen. Kan den også bruges til at øge flowet?


IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
cholm
Jeg har talt med vores leverandør og de foreslår at montere en lille cirkulationpumpe som skal suge fra returen. De taler om en pumpe på 8 watt og det vil derfor ikke give den helt store ekstraudgift på elforbruget.

Er der nogen som kan bakke denne løsning op, eller lyder det ikke til at være løsningen.

Billede af returen er vedhæftet.
cholm tilknyttede følgende billede:billede:
retur.jpg

Redigeret af cholm d. 26-02-2009 11:18
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
Flemming A
Hej
Hvad med at først at prøve at fjerne den gamle fremløbsventil og i stedet montere en vinkel?
Den gamle ventil tror jeg bremser flovet.
Hilsen Flemming
 
cholm

Citer

Flemming A skrev:
Hej
Hvad med at først at prøve at fjerne den gamle fremløbsventil og i stedet montere en vinkel?
Den gamle ventil tror jeg bremser flovet.
Hilsen Flemming


Hej Flemming,

Jeg er ikke helt med på hvilken ventil du mener jeg skal skifte. Den på billedet sidder jo på returen.

Mvh

Claus
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
VvsThomas
Hvis det har virket før, vil jeg tro der er kommet skidt i returventilen. der vil bremse flowet således der ikke er nok flow til både radiator og gulvarme. Der er ikke ret meget hul i sådan en ventil, så der skal ikke ret meget skidt til :-) Hvis der ikke er skidt i, vil jeg gøre som Flemming skriver: at skifte ventilen ud med en vinkel i første omgang.det burde hjælpe.
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
 
Flemming A
Hej Claus
Er du sikker på at på at billedet er returen?
Hvis det er rigtigt så mener jeg at ventilen skal væk (prøv at se på billedet, pilen på ventilen peger ned i gulvet, det vil sige at vandet skal løbe den vej) hvis det er returen skal vandet løbe den anden vej. Som vvsTomas skriver er gennemgangshullet i en sådan Danfoss ventil ikke ret stort, hvis vandet tilligemed løber modsat vej så kommer der ikke ret meget igennem.
Ps. jeg er elektriker så det er som lægmand jeg udtaler mig.Wink
Hilsen Flemming
 
VvsThomas
Jeg havde ikke set pilen på ventilen. Ventilen sidder ikke som returventil, med mindre at det galv. rør er "enden" på gulvarme slangen.
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
 
cholm
Hej Flemming og Thomas,

I starten troede jeg også, at det var fremløbet, hvilket også ville have passet med pilen.

Imidlertid er det andet rør markant varmere end røret hvor ventilen er monteret og derfor mener jeg, at det varme rør må være fremløbet. Jeg har vedhæftet et billede hvor I kan se det "varme" rør som det der ligger i gulvet længet til venstre.

Bør denne varmeforskel i rørerne ikke være indikation for, at det rør hvor ventilen sidder rent faktisk er returen? Er der ellers en anden måde hvorpå jeg kan bestemme dette præcist.

Jeg kan godt forstå, at flowet må blive minimeret hvis det kører den forkerte vej i ventilen men med oliefyret virkede det jo ganske fint. Det kan måske så være at det ikke har betydet så meget med retningen når vandet var markant varmere ?
cholm tilknyttede følgende billede:billede:
fremloeb.jpg

IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
Flemming A
Hej cholm
Jeg tror du har ret i dine antagelser, grunden til det har virket med oliefyret er den højere temperatur i forhold til jordvarmer, så prøv at udskifte ventilen inden du overvejer en pumpe mere.
Hilsen
Flemming
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,353,192 Unikke besøg
XHTML CSS