HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Støj fra gulve/varmeslanger
jfjeldsted
Jeg har en IVT Greenline på 9KW. 90m2 gulvvarme i stueetage (trægulve). Der vil yderligere blive installeret radiatorer for 90m2 til 1, sal i løbet af året.

Som læst så fungerer en traditionel varmepumpe som min ved at regulrer på temperaturen, mens et gammelt oliefyr regulerer på flowet ude i de enkelte rum ( termostater ).
Da gulvvarmeslanger udvider/trækker sig giver det en del støj fra mit gulv. Kan man på nogen måde mindske denne gene. Kunne man shunte på manifolden og så i fremtiden køre fuldt flow på radiatorerne på 1. sal??

Set i lyset skulle man måske have haft købt en frekvensstyret pumpe, der jo sikkert ikke har disse problemer. Ellers er jeg glad og tilfreds med min installation både med hensyn til komfort og forbrug. Anlægget har kørt i et halvt år.

På forhånd tak.

Mvh/Jan Fjeldsted
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
poul
jeg er også sådan et anlæg jeg har også som du delvis gulvarme men der ingen støj fra gulvvarme slangerene hvor kwh bruger i døgnet

jeg bruger mellel 55 - 65 kwh i døgnet det er så med alt forbrug


mvh

poul
 
pmp
Hej Jan

Det er ikke helt rigtigt, det du skriver om styring af varmen.
Fremløbstemperaturen skal afpasses efter behovet i det rum, der kræver højst fremløbstemperatur. De andre rum lukkes så af, så de ikke bliver for varme. Derfor kræver loven også at de enkelte rum kan reguleres. Dette var den korte version.
Hvis du vil vide mere kan du læse denne rapport:
http://www.byg.dtu.dk/upload/centre/lave/rapporter/byg-r063.pdf
Den giver et godt indblik i problemerne med styring af gulvvarme.

Hvis dine gulve er korrekt opbygget, vil der ikke være problemer med støj. Måske kan du også se i rapporten hvad der evt. er gjort forkert med dine gulve.

Men hvorfor vil du ikke også have gulvarme på 1. sal ?
Hvis du sætter radiatorer op skal du have en højere fremløbstemperatur, og dermed får du lavere cop.

pmp
 
jfjeldsted
Hej

Mit hus er fra 1904 med gamle trægulve fra den tid af. De har, såvidt jeg kan se, ikke været brækket op da man lagde slanger ud. Derfor kan jeg nok glemme alt om varmefordelingsplader hvor slanger er godt fikseret. Slangerne er, som jeg kan se, monteret nedefra. Det fungerer jo også efter hensigten, og støjen er også kun et problem, hvis man som vores børn, engang imellem vælger at sove i stuen.
Angående 1.sal, så er der ene og alene et spørgsmål om, at det bliver et for voldsomt arbejde at "ødelægge" 1.salen. Så må jeg tage den ekstra udgift det koster.
Der hvor jeg vil hen er: Kan man ikke på manifolden til gulvarmen i stueplan shunte for at opnå en mere konstant varme og så ellers køre med "åbne" rør til 1. sal. Så er man jo sikker på at varmepumpen for den mængde vand at arbejde med samtidig med at temperaturen holdes nede og mere konstant på gulvslangerne?
Iøvrigt, som jeg forstår indlæg her på forrummet, så skal al regulering foretages af varmepumpen selv. Alt forfinet teknik med justering af varme i de enkelte rum, anbefales ikke.

Hvis der derimod er enkelte rum hvor der er mindre behov for varme, kan man drøvle på de enkelte sløjfer.

Jeg har været inde og se på linket du rådede mig til at læse. Men er det ikke mere retningslinie end en lovgivning? Kan samtidig forstå at Wirsbo er med-forfatter på dette skriv hvorfor man må forstå en "forfinet" regulering er valgt som 1. prioritet.



Ret man gerne hvis jeg er ude på dybt vand, jeg er her for at suge viden til mig.

Mvh/J
Redigeret af jfjeldsted d. 23-02-2009 09:13
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Problemet kender man skam i Sverige, hvor IVT'en kommer fra. Derfor benævner man også den lille buffer-tank de har som en "knäcka-tank" eller "knäcka-beholder". Har man en Svensk bjælkehytte og rør trukket gennem denne. Så knækker og knager det, når varmepumpen skifter fra varmtvandsproduktion til gulvvarme/radiatorvarme, idet der sendes en spandfuld meget varm vand frem til radiatorsystemet. Det kan få rørene til pludseligt at give sig. En lille buffer vil bedre dette, specielt hvis du har en ekstern varmebærerpumpe. Tænker du i buffer, kan du ligeså godt spekulere i 300 liter's tanken. Den koster det samme. Og så har du pludselig et anlæg, når du efter trimning af hystereserne får meget lange drifts- og stoptider. Laver du det trick skal du sørge for lidt modstand mellem varmepumpe og buffertank og kode den interne vandpumpe til stop med kompressor. Returføleren skal sidde på TEE-stykket over bufferen.

 
hamselv
...og har du buffer, kan du regulere ligeså tovligt du vil på de enkelte zoner og anlægget vil være uberørt. Det er dog stadig god latin at forsøge at få varmepumpens udekompensering til at overtage styringen af de "sværeste" rum - altså køre med bundgas på de dårligste radiatorer, og så indstille varmepumpen efter det.

Er huset vindfølsomt, da juster en lille bitte anelse højere og brug termostaterne som med oliefyr. Men find indstillingen på VP'en vha fuld åben termostater i de rum der er sværest at opvarme.

Sekundærpumpen kan du praktisk vælge som Wilo Eco (samme fabrikat som i varmepumpen) eller Grundfos Alpha. De skruer selv ned efter behov. Og da varmepumpens vandpumpe kun kører med kompressoren bliver regnestykket bedre end at lade varmepumpens pumpe føde radiatorsystemet.
 
jfjeldsted
Tak for dit svar og din tid.

Nu skal jeg lige høre om jeg har forstået dig korrekt. Min varmepumpe er købt med buffertank, altså en C model såvidt jeg husker. mener du at jeg skal købe en ekstra tank?

Giver det ikke mening i at shunte på gulvarmedelen og efterfølgende, når radiatorerne bliver monteret på min 1.sal, køre udrøvlet derop så VP for vand at arbejde med?
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
En C-model er med varmtvandsbeholder. Altså ikke buffer. Men se side 4 http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Arbetstank100_sv_2.1.pdf

Det duer faktisk rigtig godt, men vælg istedet http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=produktfakta_ack_300.pdf koster det samme og tre gange så meget volumen.

Ellers lyder det fornuftigt at trimme varmepumpen til 1. salen og shunte i stueetagen. Iøvrigt kan varmepumpen håndtere dette også, vha motorventil. Så har du al styring samlet i VP'en.

Men har du ingen buffer på, og kører kun på stueetagen, får du halvdårlige driftider og mange start stop. Er der ikke monteret omløb med AVDO eller lignende risikerer du driftforstyrrelser. Så buffer er godt til dit hus. Ved let gulvvarme får du også den forskel, at varmen ikke puf forsvinder når der varmes brugsvand. Der kører den på tanken.
 
jfjeldsted
mange tak. Jeg havde en eller anden forestilling om at min varmtvandsbeholder ligeledes fungerede som akk. tank. ´Vil nu jagte en akk. tank som beskrevet, men det bliver nok pladsen i min kælder der bliver afgørende for valget af størrelse.


Mvh/Jan
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Tag nu VP leverandøren med på råd, og få lavet en samlet løsning. Ovenstående er mit bedste forslag til optimering af installationen. Måske har leverandøren et bedre forslag (hvilket jeg gerne vil høre, hvis han har - vi skal jo lære noget hver dag).
 
jfjeldsted
Er gjort, og jeg skal nok vende tilbage.

Mvh/Jan
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
jfjeldsted

Citer

poul skrev:
jeg er også sådan et anlæg jeg har også som du delvis gulvarme men der ingen støj fra gulvvarme slangerene hvor kwh bruger i døgnet

jeg bruger mellel 55 - 65 kwh i døgnet det er så med alt forbrug


mvh

poul


Hej Poul

Dine gulvslanger er sikkert lagt bedre end mine er.
Mit forbrug på min VP er ca. 20 KWh pr. døgn. Det svinger faktisk ikke så meget i forhold til udetemp. og i bund og grund er jeg, ud over lidt lyd fra slangerne, ganske godt tilfreds. Angående sammenligning af forbrug har jeg lidt svært ved at se hvad man kan bruge det til. Alle huse samt brugere af dem svinger meget og er svært sammenlignelige. Det vigtigste må dog være at man har en vedligholdelses fri varmekilde og kan leve med udgifterne dertilSmile Dermed ikke sagt at det ikke er sjovt at snage lidt i andres data.

Jeg har ihvertfald stor glæde af dettte forrum og fortæller vidt og bredt om mulighederne heri til andre.

Mvh/Jan
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
Admin

Citer

Jeg har ihvertfald stor glæde af dettte forrum og fortæller vidt og bredt om mulighederne heri til andre.


Tak for det, så er mange nætters programmering ikke spildt.
Mange mennesker har gjort dette forum til en stor viden database om varmepumper, så også en tak fra mig til alle der bidrager med viden.

Der findes lige knap 5000 debat indlæg på heatpump, som iøvrigt er søgbare.

Men bliv endelig ved med og komme med nye spørgsmål og svar, på den måde er man med til og hjælpe hinnanden.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
jfjeldsted
I forbindelse med ovenstående forslag til installering af 300 liter akk.tank ville jeg høre, om der der findes brugere af dette forum der ligger inde med skitser/tegninger over en sådan installation med tilhørende styring.

Mvh/Jan
Redigeret af jfjeldsted d. 04-03-2009 10:25
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Se linkene i mit svar ovenfor!

Styring behøves ikke. Returføleren monterer du på T-stykket ovenpå tanken - på retur.
 
jfjeldsted
Mange tak, det havde jeg jo set. Vi er vel enige om, at det er løsningen på side 4 jeg skal anvende??
Redigeret af jfjeldsted d. 04-03-2009 11:03
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Brug en Wilo Eco eller en Grundfos Alpha pumpe

Og gå ind i installatørmenuen og indstil varmebærerpumpen til kun at køre sammen med kompressoren.
hamselv tilknyttede følgende billede:fil:
scan.pdf [31.72kB / 891 Downloads]

Redigeret af hamselv d. 04-03-2009 11:38
 
hamselv
Ja, men glem svenskernes pumpeplacering. Ekstern varmebærerpumpe sætter du på returen. Gulvarmen ind mellem radiatorerne og pumpen.
 
jfjeldsted
Er det muligt at du gider at uddybe din sidste kommentar?Smile
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Ja da. Svenskerne indtegner den eksterne varmebære pumpe på fremløbet. I DK bruger vi oftest at montere den på returen. Svenskernes angivning af shuntet gulvvarme duer dårligt hvis man anvender Danfoss eller Wawin manifolde, da disse helst skal have et fortryk. De er kede af selv at hente varmen. Derfor bør du lade radiatorpumpen "skubbe" ind i bagdelen af manifolden.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,354,271 Unikke besøg
XHTML CSS