HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vølund Reklamation
petereh
Vi har netop bygget nyt hus i Tølløse. 1½ plan med fuld kælder. Gulvvarme i kælder og sueplan. Radiator på 1 .sal. Ca 200 m2 beboelse + kælder.

Ambitionen var at finde et godt og besparende alternativ til et gasfyr. Vølund virkede som en troværdig løsning med en lovet besparelde på helt op til 40% af konventionel løsning.

Vi investerede i en Vølund VVM 300 udeluftvarmepumpe – udedelen er en fighter 2020 også fra Vølund. (Svarer til nuværende model 2025 – 8), selvfølgelig med bimåler så vi kan kontrollere forbruget.

Men ak... Vi bruger vandvittigt meget strøm !!!
Anlægget har nu kørt siden 10. januar 2009 og vi bruger i gennemsnit 65 kwh om dagen på opvarmning. Det er ca 130 kr/dag – det er selvsagt at vi ikke kommer til at opleve en besparelse.

Vølund har gennemset systemet og har ingen konstruktive forslag.

Vi er meget skuffede - og hænger nu på et dyrt anlæg fra Vølund.
Den med besparelse på 40% kan jeg kun på det kraftigste advare mod.
 
allankj1
Hejsa

Er overhoved ikke ekspert i den model varmepumpe men er du sikker på at el-patronen i din Vølund VVM 300 ikke er sat til at koble ind alt for tidligt?? Kører anlægget 24/7 pt? Ellers kan den jo næppe forbruge så meget el i døgnet? Du skal være obs. på at et nyt hus vil det første år have et vist ekstra forbrug da huset skal gennemvarmes. Yderligere kan du stadig have en del fugt i gulve mv som du pt. også varmere på indtil dette er forsvundet.

Da du fik foretaget energi beregningen på huset bør du have fået oplyst huset varmetab og udfra dette bør du kunne beregne hvad det ville koste at opvarme med naturgas.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kla
Jeg havde ellers udmeldt mig fra forumet, men synes lige at jeg har en kort kommentar til denne.

En udeluftvarmepumpe som har kørt i knapt 2 mdr i et hus som ikke er gennemtørt er sat på en gevaldig opgave, dit hus kræver et sted mellem 50-75 % mere energi det første år. samtidigt har perioden fra januar til for nogle få dage siden været 30 - 40 % koldere end normaltemperaturen og en varmepumpe på 8 kW er altså kun en 8 kW varmepumpe så længe temperaturen ude er + 6 grader.
jeg synes uanset produkt at din kritik af varmepumper mangler seriøsitet, du kikker isoleret set på 40 dage af en varmepumpes liv på måske 15-20 år.

Det er sådan at et hus kræver den energi som et hus nu kræver, hvis du fyrer med naturgas og dit hus for øvrigt er et energi klasse 2 hus skal huset forbruge 20.100 kWh til opvarmning.

Hvis du bruger Naturgas til opgaven vil forbruget være 1.827 m3 for at lave 20.100 kWh, hvis du gør det med en udeluftvarmepumpe med en gennemssnits COP på 2,7 koster det 7.444 kWh til samme opgave. det giver en besparelse på på 12.656 kWh altså en besparelse som lang overstiger 40 %.

Problemet er at elprisen er historisk høj, og gasprisen er historisk lav.

kla
Redigeret af kla d. 26-02-2009 19:58
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 11

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,221,536 Unikke besøg
XHTML CSS