HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Mine radiatorer larmer
cholm
Hej alle,

Som beskrevet i et andet indlæg har vi skiftet vores oliefyr ud med et jordvarmeanlæg.

Et sådan anlæg kører med væsentlig lavere fremløbstemperatur og større flow end et oliefyr. Det større flow bevirker desværre at specielt den første radiator på strengen "synger" en del.

Vi har talt med vores VVS´er om hvordan vi kan nedbringe denne lyd og han foreslår en anden ventil/termostat hvor man åbenbart på en ring på selve ventilen kan styre flowet, uden at det er termostaten som lukker ned for flowet.

Er der nogen som kan gennemskue hvad det drejer sig om, og om det vil løse vores problem med den syngende radiator

På forhånd tak.
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
VvsThomas
For mig lyder det som en almindelig ventil med mulighed for forindstilling f.eks. http://dk.varme.danfoss.com/xxTypex/25963_MNU17445819_SIT20.html han har snakket om. Som du kan læse på inde på overstående link kan man ved at monter denne type ventil på alle radiator få ens flow over alle radiatoren. Det burde hjælpe.

Har du fået ny cirk. pumpe ? En gammel pumpe kan også få radiatoren til at synge, hvis lejerne er slidts så kan lyden forklante sig i radiatorne.
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
 
cholm
Ja, det er nok en sådan ventil. Jeg forstår bare ikke rigtig hvilken forskel det giver at regulere flowet med forindstillingen ift. at det er termostaten der styrer flowet ?

Der er en helt ny cirkulationspumpe med varmepumpen.


IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
VvsThomas
Ved at bruge ventiler med forindindstilling kan du begrænse/justerere dit max flow , ved fuldt åbent Termostat/ventil og derved ikke få så meget vand igennem ventilen, når termostater en fuldt åben.

Det tyder jo på at din første radiator "får for meget flow" og derved larmer. hvis du får forindstilling på alle dine radiator- vil du derved opnå ens flow over alle dine ventiler.

håber det giver mening
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
 
cholm
Hej Thomas,

Det giver ikke helt mening. Hvis jeg bremser flowet med forindstillingen svarer det vel bare til at skrue termostaten ned ? Det er øjensynligt noget jeg helt misser Cool

Hvis jeg dermed bremser flowet i en enkelt radiator vil det så få indflydelse på flowet i de resterende radiatorer?
Redigeret af cholm d. 28-02-2009 19:26
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.
 
justerdk
Ikke helt .. En forindstilling sørger for at der ikke "blæser" unødigt meget vand igennem radiatoren ved fuld åben ventil. Termostaten åbner kun ved temperatur ændring i rummet. Ved at montere nye ventiler på alle husets radiatorer, kan man få sit anlæg i balance og styre sin afkøling ret præcist. Og selvfølgelig undgå støjgener.
Ny uddannet Energimontør
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,353,192 Unikke besøg
XHTML CSS