HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad skal jeg købe ?
JKALA
Jeg har bygget en isoleret vinterstue på 24 kvadratmeter.

Så påtænker jeg at anskaffe mig en varmepumpe.

Jeg har lavet nogle undersøgelser på nettet både Danmark Sverige og Tyskland og har fundet nogle priser der ser fordelagtige ud på følgende.

Thermex SDRI 13 til omkring 7000 kr. i Danmark.
Panasonic E12DKE til 8000 med tilbehør i Sverige.

Hvilken skal jeg købe ? måske en helt anden - nogle gode forslag ?

Jeg påtænker selv at montere "dyret" nogen der har erfaringer med det ?

Har også fået et tip om at man skal købe en Fujitsu ASYB12LD men den koster 9000 + moms

Er lidt i vilrede måske nogen her på siden der kan give mig gode råd ?

Hilsen Jan
 
Admin
Hej Jkala

Ja hvilken skal man vælge, nok en smagssag men så sandelig også en vurdering af det investerede contra den cop værdi du får tilbage.

( Cop er en målevædi for hvad du får af KW varme contra det KW strøm du putter i varmepumpen )

en elradiator giver ca 1 kw varme for en Kw strøm.

Så du skal finde en varmepumpe med en høj cop værdi på, men vær på vagt nogle varmepumper opgives til en meget høj cop værdi som jeg personligt ikke tror på kan finde sted.

Mit råd se på possitiv listen fra teknologisk, du kan finde link nedenunder

[url]http://www.varmepumpeinfo.dk/_root/media/22921%5Fpositivliste%20%2D%2030.oktober%202006.pdf[/url]

Se nøje efter model numre

Med Hensyn til selv montering ( hvis det er færdig montering må jeg kraftigt fraråde. ) Hvis der er over 1 kg kølemiddel er det forbudt


Det er også nødvendigt med en vaccum pumpe for at tømme rør fulstændigt for atmosfærisk luft, dertil skal bruges køle manometre.

El arbejde er også forbudt at lave selv, varmepumpen skal monteres med jord og være på tavle med hfi eller hpfi relæ.

Jeg vil anbefale at gå efter en DC inverter varmepumpe med R410a kølemiddel. ( den arbejder med meget højt tryk og derfor igen få en kølemontør til at lave det arbejde, evt kan du lave en aftale at du hænger det hele op og trækker isolerede rør Pas på de er meget bløde

Er du en der normalt laver gør det selv arbejde kan du sagtens hængde det op og meget forsigtigt bøje rør med dine hænder, men resten af arbejdet er kølemontøren´s job efter min mening

Hvad kan ske hvis det ikke bliver gjort rigtigt, her er kun nævnt nogle punkter.


kølemiddlet fiser ud i hovedet på dig med svære forfrysninger

expensionsventil fryser fordi anlæg ikke er tømt for fugtig atmosfærisk luft

anlæg kører ikke rigtigt for der er luft i anlæg som ikke kan kondenseres.

smider du ca 1 kg kølemiddel ud i luften har du foruenet ca det samme som 30.000 biler
Redigeret af Admin d. 07-12-2006 20:13
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
Er det prisen der er vigtig eller varmen???

som Admin skriver det er ikke bare lige til
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Admin
Jeg har for kort tid siden monteret en Panasonic E12DKE, efter min mening dejlig maskine. ( denne er såvidt jeg husker ikke med på possitiv listen ) Fujitsu har jeg også hørt køre tror også på dette mærke.

Sharp har også en model hvad den koster ved jeg ikke.

Men køb ikke en billig kineser efter min mening jeg har hørt for mange tilfælde hvor de simpelthen fryser i udedelen ( kondensatoren )
på grund af vores ret fugtige klima her i danmark.

så skal du til at bruge penge på strøm til et varmekabel der ligger op af kondensatoren og det er jo lidt "tosset og fyre for fuglene"
Redigeret af Admin d. 07-12-2006 23:00
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
JKALA
Tak for svar så hurtigt.

Ved ikke om jeg er blevet klogere Smile

Den positiv liste er nok ikke fyldestgørende, lyder mærkeligt at der ikke er nogen modeller fra Thermex der er på listen Cool

Prisen eller Varmen det er nok en kombination, men skal nok holde mig under 8000 kr ellers kunne jeg jo bare ringe til en eller anden montør og bede ham om at sætte det bedste op Wink

Hilsen Jan
 
Admin
Hej jkala

possitiv listen består kun af varmepumper som importør,fabrikant har sendt ind til test.

Jeg vil meget gerne hjælpe dig til at blive klogere på varmepumper, det er jo meningen med forumet. Panasonic har jeg hørt køre og selv monteret for en arbejds kollega. ( han har iøvrigt købt den i tyskland, lige som jeg selv har gjort fordi jeg ville have en speciel carrier varmepumpe med en indedel som er mega dyr. Jeg skal iøvrigt kun bruge min til noget energi fråds nemlig køle funktionen.

Thermex luft/luft varmepumpe kender jeg ikke men skal gerne begynde at søge på nettet om jeg kan finde noget om den.

Det er meget vigtigt men en cop værdi der er realistisk og helst målt og udregnet som netop dem du kan læse på positiv listen.

Prøv at søge lidt i debatterene så vil du kunne læse et indlæg om en varmepumpe der står og afrimer ved +16 C mener jeg det er, så er der altså ikke meget ved en varmepumpe
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
kan du ikke komme med link til hvilken side du finder den thermes du har set på.

Jeg kan godt finde nogle, men prisener da betydelig højere end 8000 kr på dem jeg fandt.

kan man kan vælge mellem flare= fast installation og lynkobling
lynkobling vil jeg fraråde på grund af leakage
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
JKALA
Selvfølgelig kan jeg da det Wink

http://www.lavprisvvs.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=31569

Der står nederst i dine indlæg at du må servicere anlæg Smile må du også sætte dem op ?

Jan
 
Admin
Hej igen JKALA

Jeg nu kan jeg da se data hvis den afgivende varme effekt 4,5 KW og forbrugs strømmen 1,45 kW holder giver det jo 4,5KW/1,45KW = cop værdi på 3,1. ville gerne have den lidt op men heller ikke tosset hvis den er rigtig. Der er mange der reklamerer med en cop jeg syntes er temmelig høj.

Men kan du købe en panasonic med installation's kit til 8000 kr ville jeg vælge den.

Se nu rigtig efter den har den rigtige bogstavs kombination, Panasonic E12DKE inverter med R410 A kølemiddel

Ja jeg må servicere og sætte et anlæg op med indtil 2,5 kilo kølemiddel fyldning, det er ikke noget jeg praktiserer, jeg må ikke lave strøm så snart der er jord med i noget kræver det en aut el installatør.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
JKALA
Det er i Helsingborg de har et parti Panasonic til 6.600 svenske + monterings kit til 1.188 det skulle gerne give 7.788 + moms = 9735 det bliver med den nuværende kurs til 8015 Gode Danske kroner Smile

[url]http://www.lankro.se/[/url]

Hilsen Jan
Redigeret af Admin d. 09-12-2006 13:30
 
Admin
ja og for 100 kr mere kan du få lille broren der har en højere cop værdi og der kører rigtig mange af dem i sverige. og du skal kun varme 24 kvm.

send dem evt en mail så de kan bekræfte det er en DC inverter med R410a.

Der er så mange af de panasonic modeller så for at være sikker.

Kan se der er 3 meter rør i deres installation´s pakke, den længde må du ikke gøre mindre. dette er også skrevet i manuael
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
fandt den i dk her [url]http://www.klimacompagniet.dk/product.asp?product=88&sub=5[/url]
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
JKALA
Man kan også få den med længere rør.

Vil det sige at jeg skal vælge 9 eren i stedet for 12eren jeg har en stor dobbeltdør til stuen der altid står åben og 4 meter fra døren står brændeovnen den smider jo også noget varme derud så det er mere ment som sublement Smile Takker for alle de gode råd det er skønt med en sådan side Smile

Hilsen Jan
 
Admin
9éren har bedre cop værdi end 12éren.
Hvad du vælger er op til dig at bestemme.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
JKALA
Ja selvfølgelig - Jeres gode råd er dejlige at læne sig op ad. Smile

Der er vel mere overskud i 12eren ? Ja det er der

Hvad menes med at der er følgende

5 m installationsrör
6 m fyrledad kabel, blyfri, för ledningen mellan innerdel o ytterdel

Hvad er det på de 5 m ?

Jan
Redigeret af Admin d. 10-12-2006 12:04
 
Admin
Der er 5 meter kobberrør med til kølemiddel mellem inder og yder del,
der er 6 meter fire ledet ledning med til at forbinde inder og yderdel
så er der slange med til kondensvands afløb 5.5 meter
Redigeret af Admin d. 10-12-2006 04:22
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
JKALA
Ok - så er det altså de 5 meter der afgør hvor langt der må være mellem de 2 enhedder ?
Kan de kortes af hvis der nu kun er 4,5 m når det er forfyldte rør ? eller hvordan hænger det sammen ?

Jan
 
Admin
5 meter rør giver nok ca en afstand mellem inde og ude på ca 4 meter afhængig af hvor mange buk på rør.

Nu skal vi lige passe på vi snakker panasonic den kører bestemt ikke med forfyldt rør, kølemiddel er indespæret i udedel ved levering
Redigeret af Admin d. 10-12-2006 11:58
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
Her ses et udsnit af værktøj for instalation af en varmepumpe.
Admin tilknyttede følgende billede:billede:
vk.jpg

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
JKALA
Ja det ser lidt ud som om det halve arbejde er der rigtige værktøj Smile

MHT længden så sætter jeg indedelen op først og trækker rør så kan jeg nemlig sætte udedelen der hvor rør ender - SMART eller hvad Smile

Jeg sætter det hele op selv - så hvis nogen kender en der kan tilslutte det billigt i Birkerød - jeg sørger også selv for strøm ved indedelen.

Jan
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,275,421 Unikke besøg
XHTML CSS