HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
DanmarksPumpen/Heliotherm
VFK
Er der nogen i dette forum, der har erfaringer eller meninger om DanmarksPumpen fra Panasonic eller Heliotherm jordvarmepumpen med CO2 som "brine"?
 
hamselv
Det er jo to helt forskellige teknologier.

Kender Danmarkspumpen. Fed maskine. Overordentlig seriøs garanti. Både NE'eren og HE'eren. HE'eren er næsten skræmmende kraftig.
 
VFK
Hej ”hamselv” tak for svaret på mit første indlæg, men hvad er forskellen på NE'eren og HE'eren?

Mht. to forskellige teknologier, så er det vel direkte fordampning i begge tilfælde (2 kredse)? Så det var vist noget vrøvl, at jeg skrev CO2 som ”brine”.

Pt. fyrer jeg med træ i en brændekedel (olie når vi er væk i flere dage) og har gjort det i mange år, men dovenskaben er ved at indfinde sig, og jeg har i flere år tænkt på at få installeret en VP.
Vi bor i hus fra 1978 på 180 m2 med 110 m2 1.sal.
Der er gulvvarme i godt halvdelen af de 180 m2 stueplan, foruden der er radiatorer i alle rum undtagen i køkkenet samt en brændeovn i køkken/alrum, så jeg mener, det er forholdsvis velegnet til en VP. løsningen.
Olieforbruget før vi fik brændekedlen var 1500-2200 liter/år.

I bunden af vores have løber der en bæk/lille å, og et af mine spørgsmål er: Kan man få tilladelse til at bruge den som varmekilde til en VP, hvor skal der søges og er det overhovedet en god ide. (Der har kun været is på bækken 1 gang, i de over 30 år vi har boet her).

Jeg er meget i tvivl om, det skal være luft/vand, vand/vand eller CO2/vand (direkte fordampning) - det kommer selvfølgelig an på investeringspriserne (vi vil ikke investere 100.000 kr. ekstra for at spare de sidste 1000-1500 kWh el.) - Er der nogen, der tør komme med et kvalificeret bud på etableringsomkostningerne til de tre muligheder.
 
hamselv
De to først kan jeg svare på. Der skal du regne med ca 105 og 115 tus, henholdsvis. Jo mere gds, jo billigere! Men som med alt andet, bør og skal tingene beregnes, og en ordentlig medspiller er at foretrække.

Løsninger til den halve pris kan også fabrikeres, men så er anlæggene ukomplette, dvs enten kan de ikke lave varmtvand, eller gør det på bekostning af COP.

Åen??? Måske.

 
VFK
Du skrev: Kender Danmarkspumpen ------
Jeg spørger: Kan DanmarksPumpen lave varmtvand, uden det går ud over COP’en, er der en form for varmtvandtsprioritering?
 
hamselv
Danmarkspumpen er luft/luft varmepumper og nej de kan ikke lave varmtvand.

Der kommer dog en luft/vand vp fra Panasonic i løbet af foråret. Om den også bliver mærket Danmarkspumpen ved jeg ikke. Umiddelbart indeholder den ikke styringslogik til fremstilling af varmtvand.

Alle varmepumper vil falde i COP når der skal varmes højt op (måske lige undtaget transkritiske CO2 pumper).
 
VFK
Det er denne VP. jeg har i tankerne, og den har ikke varmtvandsprioritering, har jeg fået oplyst.
Se http://www.dansk-klima-energi.dk/files/panasonic/panasonic_luftvand.pdf
Er der nogen, der har erfaring med den?
 
hamselv
Kender den som luft/luft - udedelen altså og der er den god. Som luft/van d er den mig bekendt ikke i handlen endnu. Men kender godt databladet du henviser til. Med den viste tankunit har du et komplet anlæg, dog toppes brugsvandet ikke helt op vha VP. Så umiddelbart bruger man den som ældre VP'er til at forvarme brugsvandet, som man så topper op vha EL eller kører man konstant fremløb som firser VP'er. Om man kan gå ind og manipulere sig frem til noget, kræver noget dokumentation, men mon ikke.
 
VFK
Jeg faldt over indlægget - Jordvarmeanlæg af mærket "Scotte", der har haft over 1500 visninger og blev nysgerrig.
I debatten er der henvisning til http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index.asp?DocumentId=160, hvor der er 7 beregningsmodeller.
Model nr. 4 ” Beregn forrentningen af 2 forskellige anlæg” er interessant og med til at gøre forvirringen endnu større – skal det være jordvarme eller luft/vand????
Jordvarmanlægget er tilsyneladende slidt op flere gange, inden det har betalt sig hjem i forhold til luft/vand anlægget.

Mht. DanmarksPumpen luft/vand så har jeg fået en pris på knap 70.000 installeret uden vvs. arbejde - lyder det rimeligt?
 
Hans Peter
Hej
,jeg har en boligventilations pumpe, men syntes den er for dyr i strøm sidste års forbrug 11000kwh på elpatronen og 1100 kwh på selve varmepumpen spekulere derfor på jordvarme har bla kikket på heliotherm med direkte ekspansion er der nogle i dette forum der har erfaring med denne varmepumpe?
Mvh
Hans Peter
 
hamselv
Føj for den. Hvad med at kombinere et eller andet med det du har? En god luft/vand'er der ikke skal lave brugsvand kunne jo være snedig. Som eksempel har Panasonic'en jo ikke brugsvandslogik og kunne måske være en mulighed. Har ikke pillet ved den, men på Heatpump tales pænt om den. Kender deres luft/luft'ere og de er ganske OK.
 
hamselv
Hvad for en VP har du?
 
Hans Peter
Hej
min varmepumpe er en Vølund Fighter P600 som produksere varme til gulvarme og varmt brugs vand og ventilere boligen samtidig (varmepumpen er kun på 1KWH)
el partronen slår til når temperaturen går under 5 grader fordi varmepumpen ikke kan varme huset op mere
Huset er 162m2 med gulvvarme og et rum på 20m2 med radiator

Mvh
Hans Peter
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,358,615 Unikke besøg
XHTML CSS