HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
placering af udedel
mads
Hej Forum

Jeg overvejer at investere i en luft-til-luft varmepumpe som supplement for en brændeovn og måske som erstatning for et bedaget oliefyr. Mit hus er på kun 67 kvadratmeter og mine døre mellem rummene står for det meste åbne. Brændeovnen fungerer fint, men kan selvfølgelig ikke brænde over, hvilket er et problem om morgenen; men hvis jeg nu havde en sådan luft-pumpe til at stå og "sive" ligeså stille ville det jo være genialt.
Mit (mine) spørgsmål er:
Kan udedelen placeres på mit loft? Det kan den sikkert ikke, men hvorfor kan den ikke det? Energi mæssigt skulle jeg jo tro at jo varmere den luft, som denne del suger ind, er, jo bedre?!
Hvis jeg skal have placeret min udedel udenfor vil jeg være bekymret for hvad naboen vil sige angående støjen fra den.

hilsen
mads
 
PeterKunz
Jo varmere luft den får des bedre.
Men du skal have vældig god udluftning på dit loft, for at det kan dække varmepumpens forbrug.

Den vil så trække kold luft ind udefra, og det KAN virke kølende på rummene under, med mindre du har isoleret rigtig godt på dit loft, og så vil der jo alligevel ikke være varmt på loftet.

Den kolde luft, som kommer ud af udedelen skal under alle omstændigheder væk fra loftet, ellers har du lavet dig en frostbox, hvor loft bliver koldere og koldere i takt med, at der bliver varmere i dine stuer..Pfft

Jeg ved ikke om man kan sætte en stor slange foran og bagved varmepumpen for ind- og udsugning, det er der måske andre, der ved noget om.

Du er ikke den eneste, der kunne have brug for at støjdæmpe af hensyn til naboer, så det ville jo være fint at finde en løsning.Wink
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hamselv
Loftplacering hvis ikke der er tvunget afkast er særdeles dumt. Du får øget varmetab mod loftet og risikerer at bygningens træværk går til hvis du køler massivt på loftrummet (det gør du hvis der står en udedel i loftrummet). Har du tvunget afkast (slanger er forbudt idet de giver tryktaCool risikerer du at suge vand og/eller sne ind i loftrummet pga den kraftige ventilation. Ideen med den varme luft går over iløbet af få minutters drift. Men lidt giver det. Med behov for meget lidt varme risikerer du så til gengæld at kvæle varmepumpen, ved simpelthen at give den for varm luft. Alt i alt - dårlig ide - set med en kølemands øjne.
 
PeterKunz
Ja, der gik den tanke vist i vasken..

Hvad med støjhegn á la dem, man sætter ved trafikerede veje?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hamselv
Kan sagtens se ideen er forjættende. Men du skal have en hulen stor rist foran unit'en i gavlen. Den skal være så åben dom overhovedet muligt for at mindske tryktabet. Så lydmæssigt vinder du intet, men skal derimod selv døje med støjen indendørs. Vælg en fornuftig lydsvag udedel. Stil på et stativ på fliser udendørs. Når du har brug for varme sidder folk ikke på terrassen, så klager burde du være forskånet for. Men få da en konsulent forbi. De plejer at have en god fornemmelse for hvad der er smart.
 
donny v m
Der kommer vand fra en udedel, måske lidt upraktisk på et loft Smile
 
Sydkoel
Medmindre din nabo overnatter ude i sovepose om vinteren, helt op ad plankeværket ind mod dig ville jeg ikke være nervøs for støj...

Vel at mærke hvis du køber en kvalitetspumpe.... Man kan tydeligt høre forskel på en byggemarked start/stop model og en Panasonic inverter, sidstenævnte siger praktisk talt intet !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 13

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,195,822 Unikke besøg
XHTML CSS