HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft/vand forbrug
Admin
Indsat af admin på vegne af bruger OS

Klip......

Hej. Min Kone og Jeg har lige fået installeret en varmepumpe af mærket Bocsh ( luft/vand udeenhed EHP 8 AW )( indedelen hedder cc 160 )til eksisterende gulv-varmeslanger i huset ca. 170 m2 samt almindeligt varmtvandsforbrug.
Vi har i den forbindelse opsat en bufferbeholder på 120 liter for at mindske opstarterne fra udedelen. Hvad mener forum her om dette tiltag ? Lyder det fornuftigt ? Anlægget er taget i drift for 3 dage siden, og kører efter vores forstand perfekt, men vi har i de dage det har kørt, aflæst vores elmåler, og kan ud fra dette konstatere, at selve varmepumpen har et forbrug på ca. 15 Kwh i døgnet, vi har pt. kun varme på badeværelset, samt forbrug til almindeligt brugsvand. Vi syntes umiddelbart det lyder af mange Kwh når det nu kun er badeværelset der er varme på...Vi tænker at til vinter når der skal varmes meget mere gulvareal op, Ja så løber Kwh timerne vel i vejret ..eller hvad ??Er vi helt forkert på den ??
Bedste hilsner - OS
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Rosenlund
Jeg lytter lige med, jeg har et bosch EHP 6 AW og jeg har gulvarme på hele huset 130 m3 og vi bruger ca. 25 kW i døgnet som jeg også mener er alt for meget men har også haft problemer med anlægget og er ikke sikker på de løst.
 
allankj1
Hej Rosenlund.

Jo dit forbrug kan virke lidt voldsomt. Har selv jordvarme (en IVT 6 kwh) og bruger pt 15-16 kwh idøgnet til at opvarme 167 m2 til 23,5 grader.

Men for det første skriver du ikke hvor gammelt dit hus er. Er det at nyt eller af ældre dato?? Hvor varmt har du i huset?

Hvorledes styrer du varme i huset?? Via dit telestater i hvert rum eller via varmepumpen?? Har du buffertank på dit system?

Ved godt jeg gentager mig selv fra tidligere indlæg men læs denne i første omgang:

http://www.heatpump.dk/viewpage.php?page_id=48

Den fortæller lidt om at når en varmepumpe kører skal den kunne komme af med varmen og det kan den kun hvis termostaterene i alle rum i huset er åbne når den starter men at lave varme. Hvis f.eks. kun 2 rum kalder på varme og pumpen kører vil det vand den sender rundt i gulvvarmekredsene hurtigt komme tilbage til pumpen og så vil den slukke igen da den jo styrer udfra hvor varmt returvandet er ved en given udetemp.

Dette vil kunne medføre et ekstra energiforbrug idet f.eks 15 små kørsler på en dag vil koste mere el end 2 - 3 lange kørsler på en dag.

Hvor meget styr har du på pumpen? Ved du om el-patronen kobler til en gang i mellem eller om den aldrig benyttes.

Udlæs eventuelt driftstiderne på brugen af el-patronen. Dette kan gøres via denne menu på en EPH 6 AW:

Gå ind i Menu og accessniveau.
Her skal man normalt skrive måned (11) og dag (14) for at komme ind i installatør-menuen. (mit indlæg er skrevet 14/11-2009)

Læg 1 til alle tallene: 22 25 i stedet for 11 14 og så kommer du ind i fabriksmenuen.

Her kan du se en masse driftstider for din varmepumpe!

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 14-11-2009 12:04
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Hvis førforbruget oplyses er det langt nemmere at fortage en analyse af forbrugene.

Bruger OS, hvor er bufferen indskudt?

PS Vær lidt varsom med at rode for meget rundt inde i fabriksmenuen. Der kan ændres på indstillinger der vil være temmelig skadelige for varmepumpen. Men det kan forekomme særdeles mærkeligt at man "gemmer" en meget nyttig tæller i en fabriksmenu, hvortil koden ikke er officiel.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,240,166 Unikke besøg
XHTML CSS