HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
efterfyldning af ekspansionsbeholder
jfjeldsted
i sin tid, for 9 måneder siden, da mit anlæg blev idriftsat blev spritten i jordslangen cirkuleret i et par dage for at sikre sig at al luften var ude af systemet. Dog kan jeg se at niveauet i ekspansionsbeholderen er sunket under vinterens drift. Jeg har derfor efterfyldt. Dette er vel naturligt i og med at spritten er blevet koldere og derved fylder mindre. Men kan man forvente at der ligeledes har "gemt" sig lidt luft der sidenhen er blevet udskilt.
Jeg har fyldt ca. 4/5 liter på siden idriftsætning.

Mvh/
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Næh, nej. Anlæg skal ikke tabe noget som helst...men..... Hvis ikke anlægget er skyllet vha meget kraftig pumpe (den indbyggede er slet ikke kraftig nok), har i muligvis ikke fået al luften ud.

Og så er det luft der bliver ved med at komme. Selv på anlæg der er +20 år gamle, kan der skylles luft ud, når man anvender den rigtige teknik. Dengang i 80'erne hældte man brinen på. Nok en af grundene til at en del anlæg fra dengang var plaget af permafrost, fordi en del af slangen simpelthen var inaktiv pga luft.

Men hvilket tryk efterlod man anlægget på efter trykprøvning? Burde have været omkring 1 bar. Flere steder har kommunerne faktisk forlangt at vi efterlod anlægget på 1,5 bar. Og havde du haft så meget tryk på, havde du ikke kunne efterfylde, uden at trykket røg af.

Vær iøvrigt OBS på at proppen på kuglehanen over ekspansionsbeholderen skal pakkes. Den medleverede kuglehane er ikke tæt for luft.
 
jfjeldsted
Hej

Mange tak for svaret. Jeg tvivler på at der er utætheder, men jeg vil da checke om kuglehanen er pakket i toppen. Har man nogen ide hvor meget volumen vil ændres over "fyrings perioden" ?

Mvh/
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Nu har du jo ikke specielt meget slange og derfor heller ikke den store fyldning. Men efterlades anlægget med 1 bar, opstartes i varm jord i sensommeren falder niveauet normalt ca mellem en fjerdedel og en tredjedel i ekspansionbeholderen, pga mindre massefylde på vandet. Men har du haft lidt luft og anlægget har kørt mere eller mindre trykløst kan det være noget værre.

Hvordan blev den fyldt? Skyllede man anlægget omhyggeligt vha kraftig ekstern pumpe? Har du en eller to løb?

Umiddelbart ville jeg (hvis jeg var dig) snakke med installatøren/leverandøren. Bede ham om at efterskylle omhyggeligt - UB naturligvis. Er der to kredse - så min 30 minutter uden bobler i returen på hver slænge. Skal det være rigtig fint, så monter en filtersok på returen, så du får alt snavs ud af systemet. Brug en pumpe hvor der er rigelig høvl på. Gerne en CPI på min 1,5 kW eller meget kraftig dykpumpe. Slutteligt efterlader han anlægget med mellem det halve og en tredjedel af ekspansionen luftfyldt. Kuglehanen pakkes. 1 bar på anlægget. Hvis man har "glemt" niveauvagten, kunne man passende eftermontere den. Sættes i serie med VP'ens lavtrykspressostat.

Brinefiltret renses. Kontroller at delta T brine er i omegnen af, eller lidt under 4 grader ved opvarmning (lidt lavere ved brugsvandsopvarmning). Har den højere delta T skal brinepumpen køre et trin hurtigere.
 
jfjeldsted
Den blev fyldt med en ekstern pumpe. Jeg har en sløjfe på 400 m, hvilket er den længde jeg er blevet rekommenderet til min pumpe. Jeg vil følge dine gode råd for at komme videre. Jeg melder tilbage senere på sommeren.


IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,354,114 Unikke besøg
XHTML CSS