HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Lidt spørgsmål om VP
DangMan
Hejsa.

Da vores gasfyr har rundet de 20 år og vi begynder at overveje alternativerne har vi kigget lidt på jordvarme, men har ået et par spørgsmål mht VP.

luft/vand, hvad er ulempen ved dem, hvis de var lige så gode som dem med jordslange var der jo ingen grund til at folk gravede x antal 100 m slange ned ?

Vil det være overkill at installere solvarme når vi er igang ? Nå vi alligevel skal til at lave de sore ting og finde muldvarpen frem så er det jo ikke den "store" udskrivning !
 
OWL
Effektiviteten (COP) på et luft/vand anlæg er mindre end et vand/vand anlæg med jordslanger. Det er specielt ved perioder med frost, hvor effektiviteten er en del lavere på luft/vand anlæg.

Til et nyt overisoleret og tæt hus, hvor man alligevel skal have ventilation installeret, er et luft/vand anlæg fint, men til et ældre, mindre godt isoleret hus, er et vand/vand anlæg med jordslanger at foretrække. Selv om investeringen er større, tjener det sig ind på få år.

Hvis du kun regner på det økonomiske, kan det p.t. nok ikke betale sig at installere solvarme sammen med jordvarme. Det vil tage mange år inden det betaler sig ind.


Citer

Da vores gasfyr har rundet de 20 år og vi begynder at overveje alternativerne har vi kigget lidt på jordvarme, men har ået et par spørgsmål mht VP.

luft/vand, hvad er ulempen ved dem, hvis de var lige så gode som dem med jordslange var der jo ingen grund til at folk gravede x antal 100 m slange ned ?

Vil det være overkill at installere solvarme når vi er igang ? Nå vi alligevel skal til at lave de sore ting og finde muldvarpen frem så er det jo ikke den "store" udskrivning !
 
DangMan
Mange tak for hjælpen Shock)
Vores hus er fra 1925 men blevet efterisoleret efterfølgende, både hulmur og ekstra rockwool på loftet ! Men jeg tror umiddelbart ikke at det kan holde de samme normer som et nyt hus kan alligevel, så det må jo være jord modellen vi går efter ! Heldigvis har vi da 11,5 tdl jord så det burde være muligt at få lagt en slange ned Shock)

mht solvarme, så vil det jo være ok at der er økonomi i de investeringer man laver, så det tror jeg at jeg glemmer igen.
 
Admin
Jeg tror også bare at du skal satse på jordvarmen, og du har jo heldigvis masser af jord til slanger Wink

Nu er huset jo af lidt ældre dato, så selvom du har fået isoleret efterfølgende, skal det vurderes i hvilken klasse man skal sætte dit hus med hensyn til varmetab PR/KVM.

Du skriver ikke noget om hvor stort dit hus er og hvor mange personer der er i hustanden til forbrugsvand.

Men et besøg af et af de mange jordvarme firmaer kan afklare hvor du skal hen med hensyn til KW effekt på dit kommende jordvarme anlæg.

Nyere hus har ca et varme tab på ca 30W/KVM. Men der skal du nok lidt højere op.

og regn med ca 50 liter forbrugs vand pr/person/dag i hustanden

Alt dette vil et jordvarmepumpe firma regne på ved et besøg hos dig.
Redigeret af Admin d. 14-12-2006 21:27
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
DangMan
Mange tak for dit input !

Jeg er ved at få lavet en aftale med naturvarme vest om at de skal komme forbi og rådgive os om hvordan og så vidre Cool
 
Admin
Ja sørg endelig for ordentlig rådgivning efter min mening helst af nogle varmepumpe firmaer på en gang.

Jeg tror hellere end gerne de vil komme de lever jo af det Smile

Jeg ville have nogle stykker at vælge imellem hvis jeg var dig, Det er trods alt en god del penge der skal bruges på jordvarme anlægget.

Der er en del at vælge imellem

IVT,DVI,vølund,nibe,Khnordtherm,salling,carrier, OSV
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Hvis du ikke har været der endnu, så gå ind på [url]http://www.teknologisk.dk/_root/media/20228%5FVarmepumper%2Dforbrugeroplysning%2Dversion2.pdf[/url] og [url]http://www.teknologisk.dk/_root/media/22921%5Fpositivliste%20%2D%2030.oktober%202006.pdf[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,256,823 Unikke besøg
XHTML CSS