HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
HVAD SKAL JEG VÆLGE????????
Sidney
Hvad skal jeg vælge?
3 tilbud, 3 forskellige meninger, 3 nedladende udtalelser om "de andre".

#1.
Bosch EHP6 LW/M. med indbygget buffertank på 57 L. Men montøren mener at der skal yderligere 100 L buffer tank på. 300 meter slange. pris 110.000
#2.
Queen VV7DC combi, med en indbygget buffertank på 40 L. ingen ekstra buffertank. 300 meter slange. pris kr. 112.650.
#3.
Vølund Fighter 1240 6kw. her står der ikke noget om indbygget buffer, men montøren vil sætte en 40 L buffer på. 300 meter slange. pris 110.600.

Man skulle næsten tro at de talte sammen ikke Grin.

#1, vil pløje slangen ned med tryk på, som givetvis er en god idet, men her på Lolland er jorden m e g e t fed lerjord, så???? ville det ikke være bedre at grave en rende, lægge slangen ned og herefter kyle lidt sand/grus rundt om slangen inden lerjorden kastes på igen???

#2, vil "kun" montere en 40 L buffertank, sammenlignet med den første som mener at der skal 157 L buffer til.

om jeg er forvirret? - jo i den grad.Shock

De var alle meget veltalende, og bedyrede at de var verdensmestre og ikke lavede andet, - men hvem er klogest? den der vil sætte en "ekstra" buffer på, eller den der mener at det fra fabrikken leverede er det bedste?

Huset:
100 m2 fra 1954
efterisoleret
nye vinduer
olieforbrug/snit 2.200L/år
 
Admin
Hej Sidney

Jeg forstår godt man kan få forviring, derfor blev dette forum oprettet for nogle år side.

Jeg håber ikke de tre taler nedladende til hinnanden.

Dit ekesempel nr. 2 har en 300 liter buffer tank indbygget

Jeg mener alle tre navne er respekterde navne i branchen og leverer gode varmepumper, få den rigtigt diminisioneret og læg rigeligt med jordslanger.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Sidney
Hej Admin,
nej - de tre "kender" ikke hinanden, - det vil sige, jeg har ikke givet nogle navne videreCool.
med hensyn til din kommentar omkring om at Queen VV7DC combi skulle have en indbygget 300 L buffer.
A-hem, på denne dag, som er min 62 årdag, er det kun mig der er tilladt et ekstra glas rødvin Wink
/Teis
 
Daffy
Hvis jeg var i den situation ville jeg vælge tilbud 2,,,,,,, -som er frekvensstyret

Dette på trods af at jeg er endog en stor fan af Nibe (Vølunds) anlæg.... 0:-)


p.s. Der skal Ikke grus/sand omkring slangerne - det foringer varmeoptagelsen mærkbartWink ( altså, hvis man er jordvarme"nørd")
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Sidney
OK, Daffy,
hvis jeg skal vente på at den fede ler "sætter" sig, skal jeg måske vente flere år før jeg får fuld udnyttelse af anlæget, - og hvad skulle der være galt med eks. stabilgrus?
Og, - jeg kan se på priserne at jeg får mere for pengene hvis jeg vælger Queen, frem for eks. Vølund, men hvad er bedst????
 
poul larsen
Hej Sidney
Bosch EHP6 er med 163l brugsvand og 57l buffer til brugsvandskørsel
de 57l er kun til brugsvand så der skal en ekstra buffer på anlæg, min.
10l buffer pr./KW. Bosch har en 120l buffer der passer til anlæggene
Angående jordslanger må der ikke være sten omkring slange så det vil ikke være godt med stabilgrus

mvh
Poul Larsen
 
Admin

Citer

A-hem, på denne dag, som er min 62 årdag, er det kun mig der er tilladt et ekstra glas rødvin
/Teis


1 Queen 7 VV DC har 300 liter akkumuleringstank indbygget Shock

Se selv efter her [url]http://www.jordvarme.dk/130_vvdc.htm[/url]

2 Queen 7 VV DC er ikke frekvensstyret
Redigeret af Admin d. 08-08-2009 11:05
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Daffy
Undskylder til Admin - havde ikke set at Queen 7 VV DC var kommet på DVI´s program. - Men den ser da spændende ud.....Wink
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Sydkoel

Citer

Sidney skrev:
og hvad skulle der være galt med eks. stabilgrus?


Ringe varmeoptagelse i sand/grus , ydermere er der forholdsvis store sten i stabilgrus, og det sidste du ønsker er en sten der gnaver hul på jordslangen !

Har hørt at jorden vil sætte sit meget langsommere når man pløjer slangen ned, fordi pløjningen efterlader en del luft omkring slangen.

Man kan når man graver slangen ned lægge det øverste løse muld til den ene side og den kraftige ler til den anden side, når man så dækker starter man med at lægge den løse muld omkring slangerne.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
hamselv
Umiddelbart har vi ikke konstateret forskelle i varmeoptagelsen om slangen er nedpløjet eller nedgravet. Men har hørt at dem der IKKE nedpløjer siger dette om nedpløjede slanger. Ved kontrolopgravning kan man se at jorden er pakket meget fint omkring slangen. I særdeleshed når pløjesporet efterfølgende er trykket sammen ved overkørsel med larvefødderne. Og der kan umiddelbart ikke se efterfølgende sætninger i jorden, som ved nedgravning.

Der findes umiddelbart ikke en eneste rapportering om pludselig opstået hul på jordslanger. Altså hvor sten har gnavet igennem. Til gengæld er der en række indmeldinger af overskårne slange (muldvarp til skydning), pælebor, regulære overgravninger samt huller fra sonder (når man stikker efter andre installationer).

 
Sydkoel

Citer

hamselv skrev:
Umiddelbart har vi ikke konstateret forskelle i varmeoptagelsen om slangen er nedpløjet eller nedgravet. Men har hørt at dem der IKKE nedpløjer siger dette om nedpløjede slanger.



Jamen det er da rart at høre at i har positive erfaringer med pløjning. Har også svært ved at se ulemperne ved denne metode. Hvis jeg har pladsen på næste projekt vælger jeg nok at få pløjet.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
ak
Hvis jeg må komme med et lille forslag, så kunne man med succes når man dækker renden fylde den af tre gange og for hver lag trykke den med en lop, altså en lille vibrator, det vil kun hjælpe at jorden er bedre trykket og den vil ikke skade slangerne
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,353,987 Unikke besøg
XHTML CSS