HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Energibesparende cirkulationspumpe
TP
Hej

Vi har for 3 måneder siden fået vores jordvarmeanlæg. Det er en IVT 495 twin og som jordslange bruger vi IVT´s kompakt kollektorer (7 stk.). Huset er 165 m2 i 1½ plan fra 87 og er godt isoleret. Vi havde før elvarme med et samlet el-forbrug på godt 20000 kWh. Indtil videre kører anlægget upåklageligt, men man kan jo heller ikke påstå at vinteren har bidt sig fast endnu. Vi har etableret gulvvarme i stueplan og radiatorer på 1. sal som styres af en ekstern shuntgruppe med egen cirk. pumpe. Dvs. vi har 2 alm. cirkulationspumper som kører hele fyringssæsonen. Jeg tænker på at udskifte dem med de nye alpha pumper fra grundfoss som bl.a. er frekvensstyret og meget energibesparende i forhold til de alm. pumper. Er der nogen som har erfaringer med disse i jordvarmeanlæg ?
Efterhånden som vi får erfaring med vores anlæg skal jeg med glæde dele ud af den i dette forum.
 
TP
Det er selvfølgelig gulvvarmen som styres af den eksterne shuntgruppe med tilhørende cirk. pumpe.
 
OWL

Citer

Vi har for 3 måneder siden fået vores jordvarmeanlæg. Det er en IVT 495 twin og som jordslange bruger vi IVT´s kompakt kollektorer (7 stk.). Huset er 165 m2 i 1½ plan fra 87 og er godt isoleret. Vi havde før elvarme med et samlet el-forbrug på godt 20000 kWh. Indtil videre kører anlægget upåklageligt, men man kan jo heller ikke påstå at vinteren har bidt sig fast endnu. Vi har etableret gulvvarme i stueplan og radiatorer på 1. sal som styres af en ekstern shuntgruppe med egen cirk. pumpe. Dvs. vi har 2 alm. cirkulationspumper som kører hele fyringssæsonen. Jeg tænker på at udskifte dem med de nye alpha pumper fra grundfoss som bl.a. er frekvensstyret og meget energibesparende i forhold til de alm. pumper. Er der nogen som har erfaringer med disse i jordvarmeanlæg ?
Efterhånden som vi får erfaring med vores anlæg skal jeg med glæde dele ud af den i dette forum.



Tillykke med dit nye jordvarmeanlæg!

De nye Grundfos Alpha pumper fungerer fint og sparer meget i forbrug - især Pro-modellen.

Jeg har dog et andet forslag, som jeg tror kan spare jer for endnu flrere penge.............

I stedet for at udskifte pumperne - så smid dem ud!

Der sidder allerede en cirkulationpumpe i varmepumpen, og denne pumpe kan normalt sende alt vandet rundt i et almindeligt hus.

Dit problem er at du har almindelige radiatorer på loftet, og disse radiatorer er nok desværre dimensioneret til en fremløbstemperatur på 50-60 grader ???

For at opnå den høje temperatur til disse radiatorer, skal varmepumpen arbejde længere tid - hvilket giver en lavere efffektivitet (COP) - og derefter køler du dette varme vand ned i en blandesløjfe, hvor en cirkulationspumpe bruger strøm året rundt til at sende den lavere temperatur ud i gulvvarmen.

Hvis vi nu forestiller os at radiatorerne på loftet kunne varme værelserne op ved en fremløbstemperatur, der svarer til temperaturen i gulvvarmen, så kunne der spares rigtig meget strøm til varmepumpen og cirkulationspumperne

Dette kan du teste ved at sænke temperaturen fra varmepumpen til gulvarmetemperaturen i nogen tid - helst i en kold periode - og så se om det stadig er varmt nok på værelserne med radiatorer.

Hvis temperaturen stadig er OK på værelserne foreslår jeg følgende:

Demonter blandesløjfe og ekstra cirkulationspumper.

Monter alle gulvvarmekredse og alle radiatorer på samme fordelerenhed med manuelle ventiler på hver kreds.

Åbn alle termostater og manuelle ventiler fuldt.

Monter en ude- og indeføler, hvis du ikke har det allerede.

Indeføleren skal sidde et centralt sted, hvor den ikke bliver "forstyrret" af solindfald, brændeovn eller træk.

Indjuster anlægget til den rette varmekurve - jo lavere kurve - des to mere sparer du.

Hvis det bliver for varmt i nogle rum, så luk lidt for den manuelle ventil på blandesløjfen - hvis det er et enkelt rum eller to, så kan termostaten anvendes.

Det gælder dog om at have flow i det meste af systemet hele året, så istedet for at alle termostater lukker om sommeren (hvilket giver alt for mange start/stop og eventueller fejl på varmepumpen), så skal indeføleren regulere fremløbstemperaturen fra varmepumpen ned i stedet. Herved sparer du yderligere strøm.

Hvis nu ikke at radiatorerne kan levere den nødvendige varme ved den lavere temperatur, så er det muligt at udskifte en radiator med en anden med større overflade eller blot en "tykkere" model.
Redigeret af OWL d. 21-12-2006 23:45
 
TP
Tak for dit meget interessante svar. Det vil jeg prøve når temperaturen falder til under frysepunktet. Som det er nu med udendørstemp. på 3-5 grader (vi har udeføler) kører vi med en fremløbstemp på radiatorkredsen på 32-35 gr. Det giver en indetemp. på førstesalen på ca 22 gr. Gulvvarmen kører med en temp. på 25-27 gr. (max 30 gr). Jeg skal formodentligt opgraderer mine radiatorer når det bliver koldere udenfor, men det vil fremtiden vise.

Mht. det du skriver med at centralvarmesystemet skal kører hele året. Så er det indstillet sådan nu at cirk.pumperne stopper når udetemp. overstiger 17 gr. (sker med tidsforsinkelse). Således er det kun brugsvandet der opvarmes udenfor fyringssæsonen. (Brugsvandsbehoderen er bygget ind i centralvarmebeh.). Er det en ulempe mht. start/stop af kompressoren ? Ville det være en fordel at slå kompressoren fra således at det er elpatronen som varmer brugsvandet op om sommeren ?.

Det er forøvrigt en kanon side, hvor man kun kan blive klogere på dette for os meget interessante område.
 
Admin
Tak for det Smile

Siden er da også godt besøgt lige nu har 63823 forskellige brugere været her 65535 er oprindeligt max for systemet, jeg har dog ændret noget i koden så den gerne skulle tælle videre Shock

Der er også en del folk der, der gerne øser ud af deres erfaring.

Jeg vil da gerne opfordre til at man fortæller andre om siden så vi kan samle så meget information som muligt om varmepumper
Redigeret af Admin d. 17-12-2006 13:37
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
OWL

Citer

Tak for dit meget interessante svar. Det vil jeg prøve når temperaturen falder til under frysepunktet. Som det er nu med udendørstemp. på 3-5 grader (vi har udeføler) kører vi med en fremløbstemp på radiatorkredsen på 32-35 gr. Det giver en indetemp. på førstesalen på ca 22 gr. Gulvvarmen kører med en temp. på 25-27 gr. (max 30 gr). Jeg skal formodentligt opgraderer mine radiatorer når det bliver koldere udenfor, men det vil fremtiden vise.

Mht. det du skriver med at centralvarmesystemet skal kører hele året. Så er det indstillet sådan nu at cirk.pumperne stopper når udetemp. overstiger 17 gr. (sker med tidsforsinkelse). Således er det kun brugsvandet der opvarmes udenfor fyringssæsonen. (Brugsvandsbehoderen er bygget ind i centralvarmebeh.). Er det en ulempe mht. start/stop af kompressoren ? Ville det være en fordel at slå kompressoren fra således at det er elpatronen som varmer brugsvandet op om sommeren ?.

Det er forøvrigt en kanon side, hvor man kun kan blive klogere på dette for os meget interessante område.



Hej TP,

Din temperatur på radiatorerne er jo ikke så langt fra din gulvvarmetemperatur, så hellere investere i et par tykkere radiatorer end nye cirkulationspumper.

Måske er det kun 1 eller 2 af radiatorerne, der skal opgraderes.

Hvor stor forskel (delta T) har du på fremløbstemperatur og returtemperatur på dit radiatorsystem.

Den optimale delta T ligger på 6 - 8 grader og dette justeres på cirkulationspumpen - der er normalt 3 faste hastigheder.

Måske kan du få lidt mere varme ud af dine nuværende radiatorer, hvis delta T justeres.

Jeg vil ikke anbefale at du slukker varmepumpen i sommerperioden.

For det første er det tre gange så dyrt at opvarme det varme vand med elpatronen, og for det andet har varmepumpen ikke godt af at være slukket i længere tid - ventiler kan "sætte sig".

Det er det samme som hvis du parkerer bilen i garagen i 3 måneder - så er håndbremsen måske også rustet fast.

At kompressoren skal starte for kun at lave varmt vand betyder ikke noget - tænk på dit køleskab - det starter måske hver anden time hele året rundt, og alligevel holder det i op til 15 år.

Har du ingen indeføler ?

Jeg synes også at det er en kanonside - lad os få gang i erfaringsudvekslingen - så vi kan få installeret mange energibesparende jordvarmeanlæg.

Mvh,

OWL
Redigeret af OWL d. 21-12-2006 23:46
 
TP
Tak for dit indlæg OWL

Delta t over centralvarmen er 7 grader ved varmepumpen så det ser ud til at være fint. Hvis jeg måler på radiatorerne er den mellem 5 og 8 grader.

Jeg har kun monteret den udeføler som fulgte med som standard, jeg har dog tænkt om det ville være en god ide at supplere med en indeføler, vil det være en god ide og i såfald skal den placeres i stueetagen hvor der er gulvvarme eller på 1. sal hvor der er radiatorer ?
 
OWL

Citer

Tak for dit indlæg OWL

Delta t over centralvarmen er 7 grader ved varmepumpen så det ser ud til at være fint. Hvis jeg måler på radiatorerne er den mellem 5 og 8 grader.

Jeg har kun monteret den udeføler som fulgte med som standard, jeg har dog tænkt om det ville være en god ide at supplere med en indeføler, vil det være en god ide og i såfald skal den placeres i stueetagen hvor der er gulvvarme eller på 1. sal hvor der er radiatorer ?


Hej TP,

Din delta T ligger fint - så der er ikke noget at hente.

Ude- og indefølere er altid vigtige for at optimere et jordvarmeanlæg.

Udeføleren er altid den vigtigste, da den skal kompensere for ændringer i udetemperaturen. Så snart at temperaturen udenfor stiger, regulerer varmepumpen fremløbstemperaturen ned, og sørger for at indetemperaturen holdes konstant i henhold til varmekurven.

Der er dog tilfælde hvor bygningen eller installationer i bygningen er indrettet således, at udeføleren og styringen ikke kan holde den ønskede temperatur - enten bliver det for varmt eller for koldt.

Som eksempel kan nævnes: store vinduespartier med masser af solindfald, brændeovn, pejs, træk, utæt hus m.m.

Normalt vil de enkelte termostater i hvert rum kompensere for disse "forstyrrelser", men et jordvarmeanlæg fungerer bedst med fuldt åbne termostater, og en korrekt indjusteret varmekurve.

Derfor kan en centralt placeret indeføler kompensere for disse forstyrrelser og optimere effektiviteten (COP) - samtidig med at temperaturen holdes mere konstant.

Der er dog visse bagdele ved dette system - indeføleren kan kun placeres et sted, og fremløbstemperaturen vil blive justeret i hele huset. Det vil sige at hvis indeføleren placeres tæt ved en brændeovn, så vil indeføleren få fremløbstemperaturen til at synke i ALLE RUM, når der tændes op i brændeovnen.

Indeføleren fungerer bedst i et åbent miljø - eksempelvis et stort køkken/alrum eller gang, hvor døre til stuer og andre rum tit står åbne.

Temperaturen på 1. sal vil falde lidt, hvis der tændes op i brændeovnen og indeføleren reagerer, men den stigende temperatur i stueetagen vil også "stige op under loftet" og give lidt mere varme på 1. sal - så jeg tror ikke at det vil føles ret meget på 1. sal.

Placeringen af indeføleren er vigtig - foreslår centralt i huset i stueetagen - væk fra solindfald, brændeovn, træk og andre "forstyrende elementer".

Hvis du læser i din manual skriver de følgende:

Citer

Styrning med utegivare och rumsgivare
Styrning med utegivare kompletterad med rumsgivare (tillbehör) betyder att man även placerar en givare centralt inne i huset. Rumsgivaren ansluts till värmepumpen och ger information till reglercentralen om aktuell rumstemperatur. Signalen påverkar värmekurvans framledningstemperatur.
Exempelvis sänks den när rumsgivaren visar högre rumstemperatur än vad som ställts in.
Rumsgivare används gärna när andra faktorer än utetemperaturen påverkar hur varmt det är inomhus. Det kan t.ex. vara när det fi nns en braskamin eller fl äktelement i huset, eller om huset är vindkänsligt.

OBSERVERA
Det rum där rumsgivaren sitter påverkar regleringen av temperaturen för värmesystemet. Därför är det viktigt att givaren placeras så centralt som möjligt.
Rumsgivare passar inte för alla planlösningar.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,230,501 Unikke besøg
XHTML CSS