HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gulvvarme
larslaw
Vores nyinstalleret jordvarmeanlæg virker fint, men...
Vi har kun gulvvarme i hele huset, ingen radiatorer. Gulvvarmen varmer varmtvandsbeholderen på 120l op til 35gr. og herefter videre i 35l elvarmer til 45-50gr.
Ideen er jo, at fremløbet kan holdes meget lavt, 28-32gr og derved opnå en høj COP. Problemet er dog, at gulvvarmesystemet ikke er dimensioneret til jordvarme, men til stoker med 70gr. fremløb. Der er blandesløjfe og varmtvandsbeholderen er parallelt indsat. Blandesløjfen er sat delvist ud af drift ved at stoppe cirkulationspumpen i sløjfen, men det er ikke helt godt idet fremløbet fra pumpen er 43gr. og altså langt fra 33gr.
Vores VVS-installatør mener ikke, at sløjferne behøver fjernes! Jeg tror derimod, at der er meget at hente på en optimal opsætning af gulvvarmen.
Hvem er ekspert i gulvvarmedimensionering med fokus på ovennævnte problemstilling?
 
PeterKunz
Det tror jeg også der er. Hvilken pumpe har du?
 
larslaw
Varmepumpen er KHNordterm Standard 312, 500m jordslanger i våd ler, 250kvm beboelse, 6 personer. Har lige fået monteret elmåler på pumpen i dag.
 
kla
hvad er det dog en løsning du har.

den rigtige måde at håndtere din varme på er således
1 ingen blandsløjfe.
2. hvorfor f... bruger du gulvvarmen til at varme brugsvand op med, din varmepumpe har vel en 3 vejsventil til priotering af varmt vand, din varmepumpe skal da selv varme vandet op og ikke nogen el-vandvarmer, det er da idiotisk at bruge evvandvarmer med en virkningsgrad på 1 når du kan bruge varmepumpe med højere virkningsgrad.

hvem har dog fundet på din løsning???

kla
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
PeterKunz
Kan den pumpe overhovedet håndtere løsningen?
 
Admin
Ja det tror jeg på den kan.

som standard laver den kun central varme,Men den kan kombineres med en varmtvandsbeholder.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
larslaw
Pumpen står ude i stalden med centralvarme under jorden. Stuehuset består af en gammel og en ny bygning med hvert sit sæt varmerør under jorden og hver sin varmtvandsbeholder.
For at benytte det eksisterende system, er der monteret en ekstra varmtvandsbeholder i serie med de gamle, for at kunne holde fremløbet så lavt som muligt. Den ekstra varmtvandsbeholder varmer derved kun vandet op fra 35-45gr. Derfor er det ikke en kombineret pumpe/varmtvandsbeholder.
Redigeret af Admin d. 17-12-2006 00:16
 
larslaw
Der er ikke varmtvandsrør under jorden til de to bygninger, så derfor kan varmt vand ikke dannes i forbindelse med varmepumpen.
Jeg synes selv at ideen med en "eftervarmer" er smart for at udnytte det givne system. Der er ca. 8 min. 45gr. varmt vand til brusebad. Herefter falder temperaturen til 35gr. og børnene færdiggør deres brusebad. Det tager ganske få minutter før vandet igen er 45gr. til næste bad. En effektiv energisparemetode.
 
larslaw
Inden jeg for to måneder siden besluttede mig for at udskifte min (ret nye) stoker med en varmepumpen, studerede jeg data.
Jeg kunne se, at COP ikke overraskende afhang af brine returtemperatur. Derudover faldt COP med stigende fremløbstemperatur. Ved fremløb på 30gr. og brineretur på 10gr. er COP 6.1. Da jeg har gulvarme i hele huset og våd lerjord til jordslanger, forudså jeg en COP omkring 6!
Min brine retur ligger rigtignok mellem 8-10gr. i øjeblikket, men min fremløb er 42gr. I starten troede jeg, at fremløbstemperaturen kunne indstilles manuelt. men det kan den ikke fandt jeg ud af for en uge siden. Fremløbet afhænger af flowet i centralvarmedelen af pumpen og returtemperaturen fra gulvvarmen. Da returen var sat til mellem 28-33gr. med 10gr. udetemperatur, skyldtes den høje fremløbstemperatur dårligt flow og altså et skidt gulvvarmesystem. Herfor spørgsmålet i starten af denne tråd.

For selv at svare på mit spørgsmål i første indlæg:

1) Blandesløjfen skal væk, selvom cirkulationspumpen i sløjfen er slukket og sløjfen er helt åben, er temperaturen alligevel lidt lavere end i fremløbet. Derudover er der vist nok en højere modstand med sløjfe.

2) Varmtvandsbeholderen på 120l forbundet parallelt med gulvvarme kredsen virker som en shunt - den stjæler meget flow fra gulvvarmen, tror jeg. Jeg kunne tænke mig, at en serieforbinding ville være bedre, så ville den også virke som akkumuleringstank.

Er jeg på vildspor og er der flere ting jeg skal tænke på?
 
OWL
Dit anlæg har en COP på 3,6 ved kuldebærer ind-ud / varmebærer ind-ud = 0- (-3) / 40 - 45°C - jeg tvivler lidt på at COP kan komme op på 6,1 selv om kuldeværer ind er 10 grader og varmebærer ud er på 30........

Jeg foreslår følgende:

Hvis du monterer varmvandsbeholderen i serie, vil den virke som volumenforstørrer og akkumulator, og varmepumppen vil have færre start/stop og køre længere tid hver gang, hvilket er bedre.

Du skal dog være sikker på at spiralen i varmtvandsbeholderen ikke er så lille i dimension, at den begrænser flowet alt for meget til gulvvarmen.

Demonter blandesløjfer og ekstra cirkulationspumper.

Monter alle gulvvarmekredse på samme fordelerenhed med manuelle ventiler på hver kreds.

Åbn alle termostater og manuelle ventiler fuldt.

Monter en ude- og indeføler, hvis du ikke har det allerede.

Indeføleren skal sidde et centralt sted, hvor den ikke bliver "forstyrret" af solindfald, brændeovn eller træk.

Indjuster anlægget til den rette varmekurve - jo lavere kurve - des to mere sparer du.

Hvis det bliver for varmt i nogle rum, så luk lidt for den manuelle ventil på blandesløjfen - hvis det er et enkelt rum eller to, så kan termostaten anvendes.

Det gælder dog om at have flow i det meste af systemet hele året, så istedet for at alle termostater lukker om sommeren (hvilket giver alt for mange start/stop og eventuelle fejl på varmepumpen), så skal indeføleren regulere fremløbstemperaturen fra varmepumpen ned i stedet. Herved sparer du yderligere strøm.
 
larslaw
Tak for det, det lyder ganske fornuftigt.
 
Admin
indlæg af larslaw flyttet hertil af admin



Udover gulvvarme i hele underetagen har vi 2 børneværelser på 1. sal som opvarmes med radiator. De27-31gr. i gulvarmen varmer fint værelserne op, har faktisk skruet ned for termostaten i denne periode. Jeg kender ikke effekten i den kommende? kolde periode. Værelserne er dog kun 10m2 og velisolerede.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
Hej Per !



Som lovet kommer her vores indlæg til debatten vedr. gulvvarme.



KH nordtherm a/s er producent af den standard 312 varmepumpe, der omtales

i denne dabat. Så aller først vi jeg lige stadfæste et par facts vedr. varmepumpen.



En standard 312 varmepumpe kan som udgangspunkt kun lave centralvarme, men

ved at tilkoble en varmtvandsbeholder og en 3-vejs ventil, kan den sagtens lave varmt

brugsvand. Det kaldes brugsvandsprioritering, og betyder at man kan lave centralvarme

og brugsvand ved forskellige temp. fx 50°C brugsvand og 35°C centralvarme. Den elektriske

styring i en standard 312, har indbygget faciliteter til styring af brugsvand. De er bare frakoblet

som standard, men kan meget nemt gøres aktive.



Men i det aktuelle tilfælde vil vi ikke vælge at påmontere brugsvandsprioritering af følgende

grunde:



-Det faktum at varmepumpen står i en separat bygning, og at der ikke er

ført en isoleret brugsvandsledning ind til huset. (en sådan er dyr)



-Ved at lave brugsvandet ved varmepumpen, vil man opleve at det tager

laaaaang tid før der er varmt vand. Og samtidigt vil der være et

betragteligt energitab fra en lang varmtvandsledning (selv om den er isoleret)



Så den beskrevne løsning, med at indsætte en varmtvandsbeholder i serie med centralvarmen

på fremløbet, er en god løsning. KH nordtherm vil i såfald anbefale en kappebeholder, hvor

der er en buffer på min. 70 liter, da dette giver en vis mængde vand at køre på.

Til varmtvandsbeholder tilkobles så en elvandvarmer på 30-40 liter. Denne vil blive billig i drift,

da den kun skal hæve temp. 10-15°C, og samtidigt vil den virke som om den er meget større

end de 30-40 liter pga. at den fødes med forvarmet brugsvand fra varmtvandsbeholderen.



Mht. gulvvarmesystemet, så er den beskrevne løsning, hvor man fjerner blandesløjfen, og

så kører fuldt flow ud i gulvvarmesystemet, en super løsning. Og når man så benytter den

udekompensering der er i styringen, sikrer man at fremløbstemp. aldrig er højere end

nødvendigt. Og herved opnår man den størst mulige effektfaktor (COP).

Ved indregulering køres fuldt flow på det rum, hvor man ønsker den højeste temp., og

så begrænser man flowet i de andre sløjfer. Man kan også anvende motorstyrede ventiler

og rumtermostater, men de kræver at man laver et by-pass fra varmtvandsbeholderen og

tilbage til varmepumpen, så der altid er mulighed for flow i systemet.


Med venlig hilsen

Henrik Andersen

KH nordtherm a/s


Admin har bedt KH Nordtherm, besvare vores debat, ovenstående er deres besvarelse

Redigeret af Admin d. 18-12-2006 18:20
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,203,619 Unikke besøg
XHTML CSS