HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarmeanlæg der løber over!!
Thomas Andersen
Hvad kan der være galt når der bliver ved med at komme mere væske i min "jordslangevæske"?
Hvilket tryk skal der være i de slanger?

Anlægget er næsten nyt, men selvhentet af min kammerat i sverige, og sat op af en person der ikke ved noget som helst om jordvarme!!!

Så jeg tænkte i måske kunne hjælpe med et godt råd!!!

Hej
 
Sydkoel
Slangerne er ikke ordentligt luftet ud.

Slangerne udluftes samtidig med at man kører vand på slangerne for at trykprøve dem..

Har i trykprøvet slangerne ??
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Thomas Andersen
Tak for svaret.

Det var også min tanke. Men skal man have en meget soecial pumpe til det?


Tak
 
Sydkoel
Det skal være en pumpe der kan trykke op til minimum 4,5 bar !


Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
hamselv
Hvorfor 4,5 bar? Trykprøvningen skal du ikke lave med pumpen, men med et trykprøvningsudstyr. Langt bedre er det at anvende en pumpe med relativt stor ydelse volumenmæssigt og så slanger mellem pumpe og fyldearrangement af en ordentlig størrelse. Altså ikke noget med almindelig haveslange. Absolut minimum 1". Så følges vejledningen og jordslangerne skylles en af gangen, indtil der ikke er mere luft i. Med fordel kan returvandet filtreres samtidig med et stor strømpefilter. Efter omhyggelig skylning, monteres egnet trykprøvningsaggregat og anlægget trykkes op til 4,5 bar på tre på hinanden følgende gange. Prøvetrykket skal kunne holdes i minimum 30 minutter.

Påfyldningspumpen kan f. eks. være en halvstor CPI, en dykpumpe eller lignende. Pumpen behøver ikke være specielt trykstærk, men en god flad kurve der rækker langt ud. Skal du ud at købe pumpen, vil det være langt billligere at henvende dig til en fagmand der ved noget om det. Så får du også en trykprøvningsattest til kommunen.
 
Sydkoel
så vidt jeg ved er der ikke noget krav om at det skal være et specielt trykprøvningsaggregat man skal trykprøve med, dog skal prøvetrykket være minimumm 4,5 bar. Hvis pumpen kan trykke 4,5 bar er der jo ikke noget i vejen for at bruge den.

Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
hamselv
Hvordan kan du se du opretholdertrykket korrekt, hvis ikke du anvender et ordentligt trykprøvningsaggregat. Du nøjes da ikke med et "præcissionsinstrument" til hundrede kr fra grossisten??? Vi foretrækker et rigtigt trykprøvningsudstyr, hvorpå der er et ordentlig manometer, med en god opløsning, sådan at vi kan detektere selv små utætheder. Når der har været behov har vi trykprøvet til 6 bar istedet. Det forekommer mig temmelig upræcist bare at pumpe op med pumpen. Det gør vi selvfølgelig også, men fintrykker op med trykprøvningsudstyret, så det er helt i øjet.

Og med hensyn til fyldningen og skylningen af slangerne er stor vandmængde alfa og omega. Har du ikke det, har du luft i slangerne. Vi har efterskyllet et utal af gamle anlæg og kan skylle luft og skidt ud af selv tredive år gamle installationer. På et meget stort gammelt anlæg lå henved en tredjedel af slangerne inaktive, idet de var fyldt med sukker og luft (glykol). Det hjalp gevaldigt med en effektiv gennemskylning. Da vi startede med varmepumperne var vi heller ikke gode nok til at få skyllet. Vi måtte så lære at slangerne skulle være meget store. Pumperne skulle yde en meget store mediemængde (og selvfølgelig yde det nødvendige tryk). Et filtreringssystem der duer blev opfundet. Og vi har pumper til serviceskylning (en lille fiks Grundfos på en skraldespand). En stor CPI med en to tommer slange fra et 400 liter blanderkar, og en meget stor mejeripumpe til de helt store slanger.

Og vi efterskyller aldrig. Kun i forbindelse med anden læksøgning (beklageligvis er der nogen der ikke er gode nok til at lodde, rundt omkring på fabrikkerne).
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,354,480 Unikke besøg
XHTML CSS