SCOTTE fra VVS eksperten
|
DangMan |
Lagt på d. 12-09-2009 17:35
|
Begynder
Antal indlæg: 32
|
Hejsa folkens.
Er der nogen der har erfaringer med den Scotte varmepumpe fra vvs eksperten ?
Jeg tror at det er ved at være tiden for at se sig om efter nyt anlæg da gasfyret er begyndt at lække vand i varmeeksleren, ikke meget men det skal nok komme og vvs manden ville have over 8k for at skifte den og når de ville have 40k for et nyt gasfyr er ekstra udgiften op til jordvarme nok ikke så stor !
En anden ting er den energifanger vvs eksperten har ser jo meget smart ud ! men hvad er effektiviteten i den ? Man sparer jo en masse ved selv at samle den og så slipper man for at grave slangerne ned ! Jeg har bare ikke kunne finde så meget på hvor effektiv den er ! |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 12-09-2009 18:00
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
|
Kører du kun på energifangeren, har du noget der svarer til inddirekte luft/vand og vel at mærke UDEN elvarme som supplering. Kører du med 27-30% spritopløsning skal du ikke ønske dig udetemperaturer under ca -5gr. Ved under -10 begynder vandet at blive grødet og varmepumpen kan ikke lave mere/pumpe vandet rundt. Et sådant anlæg er IKKE stand alone. Kombinerer du med et hold jordslanger, kan det gå, HVIS ANLÆGGET ER STORT NOK, ellers kan det forekomme som en lidt farligt opstilling. Personligt ville jeg ikke røre det med en ildtang, men det er bare min mening. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 12-09-2009 18:02
|
Ved meget
|
...brinen skal være koldere end omgivelserne, ellers kan du ikke optage energi. Jeg gættet på at der skal være en delta-T på min 5, men muligvis skal det være højere (når der ikke er en blæser til hjælp). Ved tilfrysning og is-sætning vil energioverførslen falder. Så mit bedste gæt er, at netop den opbygning er uheldig. |
|
|
|
DangMan |
Lagt på d. 13-09-2009 02:50
|
Begynder
Antal indlæg: 32
|
Så tror jeg da lige jeg skrotter den ide og går vidre med jordslange planen ) Takker for input ! |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 13-09-2009 10:38
|
Ved meget
|
Det er derfor vi er nogen der har et VPO godkendelse. Det fortæller at vi har modtaget undervisning og er blevet examineret i emnet. Derforuden er det knowhow, viden og undervisning du betaler for hos de fleste af "mærkevare-firmaerne".
Selvom det måske er lidt dyrere tror jeg mere på løsninger fra de "STORE". Bevares, flere her på sitet har lavet DIY. Men som alt andet - det man kan, er nemt. Lad bageren bage brød, slagteren slagte kvæg og mekanikeren lave biler. |
|
|
|
Sydkoel |
Lagt på d. 13-09-2009 10:41
|
Øvede
Antal indlæg: 261
|
I en kombination kan man bruge energifangeren til at lade jorden med om sommeren.
Personligt ville jeg heller aldrig bruge den som erstatning for for lidt jordslange.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
|
|
|