HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank
Joffer
Hej Alle.

Jeg har mistanke til at min buffertank er tilkoblet forkert, da den øverste og nederste tilkobling stort set aldrig er varm, dertil har min luft til vand varmepumpe mange starter selvom der ikke kaldes på varme.

Min fremløbstemperatur er ikke konstant men falder hurtigt efter at varmepumpen er stoppet, min nabo har samme anlæg samme størrelse hus men næsten konstant en fremløbstemperatur og varme tilkoblinger på buffertanken.

Kan det være bufferen som er tilkoblet forkert?

På forhånd tak.
Joffer tilknyttede følgende billede:billeder:
img_1312.jpg img_1315.jpg img_1313.jpg

130 m3 lavenergihus, opført 2010. Vølund fighter 6w 2025 luft til vand. Inderdel Vølund VVM300.
 
lars-jacobsen
Nu er det ikke lige til at se hvilke rør der er hvad ud fra dine billeder, men tjek at den er tilsluttet efter et af diagrammerne i dokumentationen her:
https://www.nibe.eu/nibedocuments/16574/611182-10.pdf

Varmt vand frem fra Varmepumpen skal altid tilkobles toppen. Om det så løber igennem eller via et T kommer an på metoden.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
At fremløb falder i temp efter pumpen er stoppet, er helt naturligt ;o) ovnen er jo gået ud
Lige så snart varmeveksleren har tabt pusten/ den varme den havde, så blir retur lig med fremløb , da der ikke længere tilføres energi

Hvis bufferen ER korrekt tilsluttet, så kan det være at pumpen bare ikke er indstillet til en stor nok udsving i temp,, hvad er den sat til ?

ang temp på rørene, hvordan kontrollerer du dette ?
din nabos hus, er det lige så nyt / velisoleret ?

Styrer den efter fremløb eller retur ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Joffer
Hej begge to.
Tusind tak for jeres svar.

Jeg vil prøve at forklare hvordan det er tilkoblet.

Min buffer har to tilslutninger, en i toppen og en i bunden, toppen er tilsluttet retur markeret med gult.

Nederste buffertilslutning har et t-stykket hvor den ene side grener ned til gulvarmemanifolden hvor telestaterne sidder, den anden tilslutning fra t-stykket er tilkoblet anlægget som jeg har markeret med limegrøn.

Den røde markering er varmtvand fra varmepumpen og blå streg er fremløb.

For mig ser det ud til at det varmevand fra varmepumpen grener ud i returrøret er det korrekt.

Er absolut ikke nogen form for ekspert men synes det ser forkert ud, eller tager jeg helt fejl.

På forhånd tak.
Joffer tilknyttede følgende billede:billeder:
udklip_1.jpg udklip1.jpg udklip2.jpg

130 m3 lavenergihus, opført 2010. Vølund fighter 6w 2025 luft til vand. Inderdel Vølund VVM300.
 
lars-jacobsen
Normalt skal fremløb fra Varmepumpen (tilkobling 70 lige under pumpen) altid tilkobles i toppen af bufferbeholderen, og videre herfra til anlæget eller en gulvvarmeunit.
Er der kun een tilslutnig i toppen monteres et T her, eller benyuttes de 2 tillsutniger der er på beholderen.
Returen fra anlæget (gulvarmekredsene) kobles via et T til bunden af beholderen og videre til Varmepumpen (tilkobling 71)
lars-jacobsen tilknyttede følgende billede:billede:
2018-11-27_16_41_20-611182-10pdf_google_chrome.png

Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Joffer
Hej Igen.

Jeg har vedhæftet billeder af mit anlæg ,og farvesat det for at beskrive hvordan det er tilsluttet.

Rød: Fremløb det varme fra vandvarmepumpen.
Blå : Retur til varmepumpe.
Turkis: Retur var gulvarme via t-stykke i bunden af buffertanken.
Grøn: Fremløb til gulvet via alpha pumpe.
Gul: Fremløbsføler.

Når jeg ser på skitsetegningen så er fremløb fra varmepumpen tilkoblet returrørret og derfra op til øverste studs i buffertanken, ser det ikke forkert ud. Det varme vand fra varmepumpen er tilkoblet det som hedder retur centralvarme.

Mit spørgsmål er så det varmevand som alpha pumpen sender ud, hvor kommer det så fra?

På forhånd tak :-)
Joffer tilknyttede følgende billede:billeder:
udklip2_1.jpg billede_3.jpg varme2.jpg farve1.jpg

130 m3 lavenergihus, opført 2010. Vølund fighter 6w 2025 luft til vand. Inderdel Vølund VVM300.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,124,133 Unikke besøg
XHTML CSS