HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
is omkring slanger hele vejen rundt
lof
Jeg har 2x200 meter slange gravet ca 1 meter ned og med ca 1-1,5 meter i mellem de to strenge. Da vi i anden anledning gravede op, konstaterede jeg at der var ca 30-50 cm frost/is omkring slangerne ca 7 meter efter udløb fra pmpen. Dernæst checkede jeg begge strenge ved at grave op efter ca 10 meter, efter ca 100 meter og efter ca 180 meter (20 meter for indløb i varmepunmpen) - alle steder var der frost/is i en kerne på mellem 30x30 og 50x30 cm.

Min VVS mand siger at det er pga den kolde vinter, men jeg har hørt andre steder fra at tilisningen skyldes for få meter slange.

Så, mit spørgsmål er om det kan passe at begge strenge skal fryse jorden til is hele vejen rundt, eller om dette blot er pga den hårde vinter i 2009/2010.

Til info har min brine ud været nede på -6 og ind på -2, men kører pt med -4 til -5 og ind med +1 til -1. Anlægget blev etableret i sommeren 2009, og vi har kun kørt med varmepumpen uden tilsætning, og har egentlig haft fin varme vinteren i gennem i ca 230 m2 bolig, hvoraf 140 m2 er ny tilbygning og de resterende ca 90 m2 er renoveret og efterisoleret.
Danfoss DHP-H 8

allankj1
Prøv lige at skriv hvor stor en pumpe du har og hvad dit forbrug har været indtil nu.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

lof
Pumpen Danfoss DHP-H 8 er 8 kw. Jeg har desværre ikke en seperat måler på pumpen, men vi har her i vinteren brugt 50-55 kwh i døgnet. Pumpen starter og stopper ca hver 25-35. minut.
Danfoss DHP-H 8

hamselv
Væsentlige isdannelser ved 400 meter slange og en VP i den størrelse, lugter lidt af sandet og/eller særdeles tør jord. Umiddelbart har vi ved opgravning til slanger kun fundet isskaller på ca 1 - 2 cm tykkelse (9 kW og 500 meter slange). Det lyder lidt voldsomt, men brinetemperaturerne er jo også ret langt nede, og disse alene indikerer at lidt mere slange kunne være stærkt ønskeligt.

Absolut de fleste jordvarmeanlæg vi hører om, hart kørt med is, men normalt kun brinetemperaturer ned til omkring -2 og -3 i afgangen. Dvs ind kan holdes på 0 eller lige omkring. Nogle få anlæg har haft lidt koldere brine. Det har været anlæg der har været dimensioneret meget skarpt på længden pga pladsproblemer. Nogle få, har slet ikke været på minus, hverken ud eller ind.

50 - 55 kWh / døgn er ikke så galt hvis det er totalt. Lidt til den høje side hvis det kun er pumpen .

Start hver 25 minut ser jeg som et ønske om en buffertank. En sådan ville kunne øge drift- og pausetider bravt.

kimfrederiksen
Hej.. har også haft is omkring slangerne , men vist kun i starten af udgangen, men da vores 70% af vores slange længde ligger i sand og vi skal have 70 m2 mere bolig på varmepumpen (som jo gør at vi kommer til at trække hårdere på jorden) og vores brine ind lå på omkring -3,5 da det var koldest, har jeg som et måske uøkonomisk forsøg opsat en energifanger fra solarventi og fået den startet op igår og vupti brinen et steget ca 4 grader om dager hvor solen skinner, så må vi se hvad den kommer til at ligge på til vinter.........tænkte at det måske kunne være en god kombination, hvis du aligevelle står og kunne tænke dig lidt mere slange.
145m2 hus med gulvvarme, heraf 40m2 på 1sal med radiator. jordvarme anlæg Vølund 1245 8 kw med 40l buffer og 400m slange i delvis sandjord.+8m2 energifanger fra Solarventi.

kimfrederiksen
Lige vores forbrug: total el forbrug før varmepumpe: 4300kw årligt = 12kw dagligt igennemsnit, mere om vinteren (lys , tørretumbler osv.) vinterforbrug har jeg sat til 15kw dagligt. Total dagligt forbrug i de 2 koldeste måneder (jan-feCool 40kw -15 = 25 til opvarmning.
Her de første 7 dage af April har vi brug 22kw total dagligt - ca 12= 10 kw til opvarmning.
Så vi er glade for at være sluppet ud af E-ON fjernvarme (30000kr årligt) og røget på jordvarme.
145m2 hus med gulvvarme, heraf 40m2 på 1sal med radiator. jordvarme anlæg Vølund 1245 8 kw med 40l buffer og 400m slange i delvis sandjord.+8m2 energifanger fra Solarventi.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 16

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.