Har et jordvameanlæg med 2 slangekredse og er noget i tvivl om der skal trykregulering til, så jeg kan være sikker på, at der løber lige meget væske rundt i de 2 kredse. Installatøren sagde, at det er nok, at kredsene er lige lange, men en konsulent, som vi havde ude, sagde at der skulle "flowglas" på så trykket kan indstilles, da vore grund ikke er helt vandret. Han lukkede for den ene kreds og vupti - så væltede det rundt med luftbobler, så noget tyder på at der havde samlet sig en hel del luft i kredsen. Hvad er det rigtige at gøre??
Har et jordvameanlæg med 2 slangekredse og er noget i tvivl om der skal trykregulering til, så jeg kan være sikker på, at der løber lige meget væske rundt i de 2 kredse. Installatøren sagde, at det er nok, at kredsene er lige lange, men en konsulent, som vi havde ude, sagde at der skulle "flowglas" på så trykket kan indstilles, da vore grund ikke er helt vandret. Han lukkede for den ene kreds og vupti - så væltede det rundt med luftbobler, så noget tyder på at der havde samlet sig en hel del luft i kredsen. Hvad er det rigtige at gøre??
Tak og mvh
Ole
Det mest økonomiske er hvis de to kredse beslaster jorden lige meget pr meter slange - altså trækker lige meget varme ud af jorden pr. meter slange.
Da dine slanger er lige lange og formodentlig begge ligger i samme type jordbund, skulle de gerne optage den samme mængde varme hvis flowet er nogenlunde ens. At grunden ikke er helt jævn skulle ikke have noget at sige.
Hvis flowet er forskelligt, vil de ikke optage samme varmemængde og jordbunden omkring den ene slange vil blive mere belastet end den anden.
I stedet for at måle flow, vil jeg foreslå at du skaffer et IR-termometer og måler returtemperaturen på hver enkelt kreds. Er returtemperaturen på slangerne ens, skal der ikke justeres på flowet.
Hvis der er forskel, kan du lukke en anelse for den ene streng, indtil temperaturen er ens.
Det ville være godt at lukke helt op og i for kredsene skiftevis nogle gange, så du får alt luften ud af anlægget.
Tak for svar. Jeg har nu prøvet at have en kreds åbent ad gangen og aflæst temperaturen på jordvarmeanlægget, og det ser ud til at brinetemperaturen fra de to kredse er ens, så det ser ikke ud til at være noget problem. Tilgengæld var der en del luft i den ene af kredsene, som nu er luftet godt ud.
Mvh
Ole
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.