HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
HPW varmepumpe?
stj
Hej

Er der nogen her, der har erfaring med HPW varmepumpen fra bla. VVS- grossisten eller eksperten?
http://www.vvs-grossisten.dk/index/hpw-1779
http://www.vvs-eksperten.dk/index/hpw-1779

Vi har et gl. Vølund Q700, som har kørt siden 1981. Men i de sidste 7 – 8 år, kun til varmt vand om sommeren (ca. 4,5 kWh/dgn). Og om vinteren har vi fyret med piller (ca. 7 ton). Der er 450 m slanger, og vi har ret store radiatorer.
Jeg har tænkt på en 10 kW, med en 300 l buffertank, A- pumper og en 140 l kombi vv beholder .
Hvad mener I ?
Er det en meget dårlig ide at serie koble buffer tanken på returen fra radiatorerne? Der kan jo spares en pumpe.
Det er vel bedst, at lave det som: http://www.vvs-grossisten.dk/upload/montageafvpvvb.pdf

stj

Admin
Hej stj

Kender den ikke, anbefaler varmepumper der er optaget på energistyrrelsens liste.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

Haahr9
Så er HPW 10 kw. kommet på Energistyrelsens positivliste. Både deres jordvarme og deres luft/vand.
Jeg skal selv have et luft/vand anlæg, så jeg er da glad for at, alt på listen kan anbefalesWink
Hvis jeg vælger en HPW, løber det op i max. 30.000 kr. ALT incl., derfra kan jeg så trække 15.000 kr. som Staten giver i tilskud.
Danfoss skal have 116.000 kr. ALT incl. De giver 10.000 kr i tilskud + de 15.000 kr. fra Staten, så er vi nede på 91.000 kr. i alt.

Jeg er meget i tvivl om jeg skal købe den til 15.000 kr. eller den til 91.000 kr. NOT! Grin

Admin
Hej Haahr9

ja så en test rapport for et stykke tid siden, uden dog og have gået i dybden i test rapporten.
Men er den godkendt, ja så er den jo godkendt.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

XeraX
Hej stj.

Lad mig lige starte med at sige at Jeg ikke kender HPW.
Hvorfor ikke lade dit pillefyr OG din varmepumpe køre på den samme buffertank?
Lad være med at spare den pumpe.

Til Haahr9. Sorry makker men hvis du tror at du for det samme resultat med en HPW 10 til 15.000,00 og en Danfoss til 91.000,00 tager du meget fejl.

Finn DK
Hej alle
Jeg er nyt medlem, der ønsker at installere jordvarme i forbindelse med totalrenovering af huset.
Den lave pris på HPW lokker jo (10kW jord/vand) men jeg kan ikke finde den på positivlisten, er der nogen der kan hjælpe, gerne med et link.
Desuden vil jeg naturligvis også gerne høre om real life erfaringer med mærket/modellen.
De tekniske data ser OK ud, også de anvendte komponenter.

Mvh, Finn

our
Hej Finn.

Nu ved jeg ikke om der er andre ligheder, udover de ydre...
Men der køres tilbud på Scotte jordvarmepumper pt.
Umidelbart ligner den rigtig meget.
Prisen ligeså.

http://scotte.dk/product.asp?product=386

Jeg kender desværre ingen af pumperne.

woebbe jordvarme siden 1985
hvorfor prøver du ikke vølund, de er altid parate til at give et godt tilbud til gl trofaste kunder og med en q 700 er du helt sikkert i den kategori.

jeg fik et rigtigt godt tilbud da jeg i sep. 2009 udskiftede min vølund 707 fra 1985 til en vølund fighter 1245, det er en varmepumpe som jeg er meget meget glad for og vølund har både nu og siden 1985 givet mig en meget god behandling/service.

jeg fik iøvrigt tilbud fra andre varmepumpeleverandøre som også så interesant ud, så mit råd ville være at du også prøvede at indhente tilbud fra ivt, dvi og vølund. hvis du bor på sjælland kender jeg en god vvser som har udskiftet adskellige q700 til vølunds1245,() held og lykke med din søgningWink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

CRK
Hvor er det lige Haarhr9 tager fejl af at vælge HPW og spare en anselig sjat i forhold til Danfoss?

Specifikationerne på HPW ser fornuftige ud, og min VVS’er har ingen betænkeligheder ved at skrue på stumperne efter at have læst disse, så valget er let. Det skal siges at jeg har stor tillid til min VVS’er der har lavet flere gode løsninger hos mig til fornuftige priser.

Servicen hos VVS grossisten har for mig altid været tilfredsstillende, så jeg har ingen grund til at tro det ikke gælder for deres varmepumper.

Selvfølgelig skal man være forberedt på at sætte sig ind i tingene og smøge ærmerne op og lave meget selv, men besparelsen er til at læse uden briller.

our

CRK skrev:
Hvor er det lige Haarhr9 tager fejl af at vælge HPW og spare en anselig sjat i forhold til Danfoss?.

Haarhr9 tager da sikkert ikke fejl, hvis HPW er den VP der passer bedst til ham og hans hus.
Nogle kan lidt moderen, og andre datteren Wink

Man skal bare være opmærksom på at HPW ikke indeholder varmtvandsbeholder, så den skal man jo købe ved siden af.
Dertil kommer udgiften til rør/fittings mm mellem VP og VVB samt arbejdet med at skrue de to sammen.
Før du har dét med i regnestykket kan man ikke sammenligne priser.

Noget andet er, at lige Danfoss hører ganske vist til i den tunge ende når man kigger listepriser.
Men 116.000,- koster den altså helt bestemt ikke - Den pris må være incl. montering !

Og de 30.000,- han oplyser at HPW skulle koste, dækker vist kun lige indkøb af VP +VVB...

For mig at se, sammenligner han æbler og pærer.
Danfoss DHP-H 10 (9kw)
3x200m i 2 lag.
500 ltr akkumuleringstank.
8,8 m2 solvarme tilsluttes, når der bliver tid.

hamselv
Ja den er jo gængs.

Man får en pris fra en forhandler, incl myndighedshedsbehandling, pløjning, gravning, boring af huller, intern eltilslutning, med rustfri varmtvandsbeholder, ekstern buffertank, A-mærket varmebærerpumpe, montage og isolering. Så sammenligner man med prisen på en rå varmepumpe. Det er netop pærer og bananer.

For noget tid siden blev jeg ringet op og spurgt hvorfor jeg var så dyr? To minutter efter sendte manden uopfordret det konkurrende tilbud! Jeg skrev tilbage om han tog fis på mig?

Men fjernede vi først momsen (kollegaen havde opgivet prisen uden moms, hvilket man iøvrigt ikke må til private). Så fjernede vi 100 meter slange (det ville så have været uklogt, da det var ret gruset). Så fjernede vi buffer og ekstern varmebærerpumpe (det kunne man så sagtens have trimmet, omend buffer gør tingene nemmere og driften bestemt ikke bliver ringere). Så kom vi ned på en prisforskel under 4000 kr. Det var jeg så villig til at give, ifald han frasagde sig 5 års total garanti.

Behøver jeg sige jeg fik ordren, som oprindelig beskrevet af mig!

hamselv
I et andet tilfælde var foreskrevet en specifik varmepumpe. Byggefirmaet leverede så en anden, hvilket man var svært utilfreds med. Umiddelbart var forskellene små, men alligevel:

Den alternative var ikke godkendt (altså for ringe årseffektfaktor), beregnet drift omkostning ekstra ca 10% pr år). Den alternative havde fået 100 meter slange mindre (beregnet ekstraomkostning pr år ca 9% - ret uklogt iøvrigt, idet grunden var væsentlig leret). Kun 2 års garanti (den kunne man så skrive sig ud af, ved at love 5). 6dB højere lydniveau (den var så rigtig rigtig træls og ikke nem at gøre noget ved). Og værst - lidt over det dobbelte i serviceomkostning qva de priser der foreligger lige nu. Summeret op beregnet ca 54000,- i ekstra omkostning i de 20 år varmepumpen minimum bør holde. Det kom lidt bag på mig, men det kan være dyrt at købe billigt.

kla
Fandt lige HPW, eller SCOTTE eller hvad den nu bliver kaldt af forskellige udbydere.

http://www.alibaba.com/product-gs/272572374/Geothermal_Ground_Source_Heat_Pump.html

fantastisk varmepumpe, made in china, håber at alle får den rigtigt løn og behandling. Wink
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

our
Her er lige et lille indblik.:
http://www.chineseheatpump.com/photo/pl243083-earth_water_geothermal_ground_source_heating_pumps.jpg

Der mangler for mig at se en brine pumpe, en alm. cirkulationspumpe samt el-tilskud.
Dette skal man jo så også påregne at skulle købe ved siden af...
Dertil kommer lidt fittings til at skrue det hele sammen + evt. arb. løn til din vvs'er, før du kan sammenligne prisen med en kpl. unit.

Følger der mon fyldestation og niveaubeholder med til en HPW - Eller skal det også tilkøbes ved siden af ?

Uden at kende den, tror jeg HPW kan være en udemærket VP...
Men jeg er altså ikke sikker på at den er billig.

Inden du har fået skruet de ting sammen som en færdigsamlet unit indeholder, så har du betalt mindst det samme.
Danfoss DHP-H 10 (9kw)
3x200m i 2 lag.

our

our skrev:
Der mangler for mig at se en brine pumpe

Fandt så lige et billede taget fra den anden side - og der er faktisk monteret en pumpe.:

http://www.chineseheatpump.com/photo/pl243037-water_ground_energy_source_geothermal_heat_exchanger_pump.jpg

Der var jeg vist lige hurtig nok. Angry
Det beklager jeg.
Danfoss DHP-H 10 (9kw)
3x200m i 2 lag.

CRK
Jeg forstår det stadig ikke. Indkøb af HPW varmepumpe og akkumuleringstank koster kr. 29.700,-. for den konfiguration der er beregnet til vores hus. Som jeg og min VVS’er læser specifikationerne, indeholder de ikke kinøjser komponenter på vitale dele.

800 m. jordvarmerør inkl. nødvendig isolering og samlebrønd koster i alt kr. 16.500,-. Nedgravning af varmeslangerne foretager jeg under alle omstændigheder selv, da grunden er stærkt kuperet og ingen entreprenør vil foretage dette uden særskilte omkostninger der ikke på forhånd kan opgives.

Den rå pris inkl. indreguleringsbesøg er kr. 48.700,-. for at komme i gang, og alle priser er naturligvis indeholdt moms. Omkostninger til elektriker og VVS’er foruden anlægsudgifterne til nedlæggelse af jordslangerne også skal lægges til, men der er stadig lang vej op til de gængse mærkevareprodukters pris.

Det har været svært at få opgivet en eksakt pris på et nøglefærdigt anlæg fra forhandlerne af mærkevareanlæg. Det har også været svært at få oversigt over de ekstraomkostninger der er nødvendigt i vores tilfælde. Ikke alle forhandlere har samme grundløsning selv om kravspecifikationen var skarp m.h.t. adgangs- og installationsforhold, støj og performance. Personlige preferancer hos forhandlerne spillede afgjort en rolle i løsningsmodellerne som ikke gjorde valget lettere.

Jeg bor i en lille landsby med adskillige jordvarmeanlæg, og de gængse forhandlere der har installeret anlæggene adskiller sig ikke synderligt fra hinanden m.h.t. installation, service og performance. Dog har der været tilfælde af sjusk med nedgravning af jordslangerne der nøgternt set må være svigt hos underleverandøren, som dog burde være opdaget af varmepumpeforhandleren som står for entreprisen. Dette har afstedkommet en del diskussioner.

Der er intet der har indikeret at mærkevareforhandlerne har større ekspertise på området end hvad kølemontører og VVS’ere har i de problemløsninger der har været nødvendige undervejs. Derimod var prisen på deres ydelser væsentlig større. Dette er naturligvis en subjektiv opfattelse ud fra de relativt få sager jeg har fulgt, men det er de erfaringer jeg må støtte mig til.

Min opfattelse er, at etablering af jordvarmeanlæg kræver personlig deltagelse hvor supervision af alle processer undervejs er nødvendig for at forventningerne til performance opfyldes. Herfra er vejen ikke lang til at vælge HPW da grænsefladen for ansvarsområderne er hel klar.

kla
At du får en komponent som Hitachi, pumpe fra wilo/grundfoss, vekslere fra xx, thermoventil fra yy og tørfilter fra aa og alle er gode leverandørere er ikke ensbetydende med at du står med et kvalitetsprodukt som aldrig fejler, for hvordan er tingene skruet sammen og hvordan styre den på alle parameterne.

jeg ved ikke om HPW er en god eller dårlig varmepumpe, og jeg har ikke lyst til at deltage i den debat.

for mange år siden kunne man i et el-varehus købe en luft vand varmepumpe, som kostede 1/2 af en mærkevarepumpe, og den underminerede hele luft/luft varmepumpemarkedet, kunderne og der var mange "troede" at de købte det samme som mærkevarerne lovede, men alle ejere af varmepumperne måtte sande at de nok ikke helt havde købt det som de troede. ihvertfald er der i dag ikke flere af den model på markedet og alle de opsatte er igen blevet skiftet til andre produkter eller også er de fjernet.(der var i øvrigt en kvalitetskompressor installeret (Panasonic kompressor) mener jeg at det var)

MEN jeg ved stadig ikke om HPW er en god varmepumpe, valger er stadig dit.
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

kla
Ups i mit indlæg kom jeg til at kalde det en luft vand varmepumpe et sted, der er tale om en luft luft.
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

hamselv
Slettet af mig selv!
Redigeret af hamselv d. 07-02-2012 17:24

CRK
Jeg savner stadig hands-on erfaringer med HPW. Ikke fordomme, gætterier eller skrækhistorier helt uden relationer til hvad jeg har spurgt om.

Jeg har bestemt ikke noget imod leverandørerne tjener til både løn og dækningsbidrag. Jeg har noget imod jeg ikke kan få opdelt omkostningerne til hardware og leverandøren.

Det har jeg fordi det ikke er ukendt, at selv velrenommerede firmaer grundet ondt i økonomien har været gennem betalingsstandsninger, hvor en rekonstruktion har bevirket at de økonomiske tunge poster som garantibestemmelser er strandet i fallitboet.

Jeg har noget imod modviljen mod opdeling af omkostningsposterne det slører hvordan garantien og dermed chancen for en plan B til fortsat drift er fordelt. En tryghedsgaranti på udført arbejde er værdiløs når først firmaet er lukket. Derimod er en garanti på komponenterne som påhviler fabrikanten interessant, da en opdeling muliggør beregninger for fortsat drift ved worst case scenario.

Også mærkevarefabrikanterne benytter trediepart leverandører, så dér adskiller disse sig ikke fra HPW som er godkendt efter EU normer.

Parametre som design, støjniveau eller boremaskiner fra Harald Skrald har jeg ikke spurgt om. Jeg har udelukkende spurgt om performance for HPW.

Det er ikke hensigtsmæssigt at svare surt eller insinuere skumle motiver når jeg stiller specifikke spørgsmål. Fremgangsmåden styrker ikke troen på jeg får en uvildig og saglig behandling ved at vælge en mærkevareleverandør. Troværdigheden tager endnu et dyk når der anvendes udokumenterede påstande som polske varmvandsbeholdere, som jeg i parentes aldrig har nævnt, eller hvad kunder troede i anden sammenhæng.

Kære fagfolk. Forhold jer professionelt til emnet og svar sagligt og nøgternt på fordele og ulemper ved HPW.

P.S Jeg arbejder med IT, og styresystemet til HPW er ikke kodet i kaudervælsk, men C++ som er et højniveau programmeringssprog der ikke er leverandørafhængig.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.