HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Frossen slange
allankj11
En lille artikel fra ing.dk. Selvfølgelidt noget fjernvarmefirmaerne kan bruge.

[url]http://ing.dk/artikel/113176-varmepumpe-mareridt-jordslange-var-dybfrossen-i-maj[/url]

Allan
Redigeret af allankj11 d. 22-10-2010 10:28

ClausV
Debatten føres på ing.dk. Jeg synes det er utroligt, hvor let nogle af debattørerne har læst indledningen (hvilket fører til de besynderligste konklusioner om oppustede rør) og at de ikke kan omregne mellem enheder og har en fornemmelse for, hvor meget f.eks. 6kWh er (som årsforbrug) Shock
Jeg er selv ingeniør (åbenbart fra gamle dage, hvor man lærte noget) og græmmes ofte over debatterne.
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) Cool: el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)

Daffy

allankj11 skrev:
En lille artikel fra ing.dk. Selvfølgelidt noget fjernvarmefirmaerne kan bruge.

[url]http://ing.dk/artikel/113176-varmepumpe-mareridt-jordslange-var-dybfrossen-i-maj[/url]

Allan

Debatten neden under artiklen er da også ganske underholdende.Wink
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.

allankj11
Ja det er morsomt at læse. Grin

hamselv
Ved ikke om det er sjovt, nærmere grinagtigt.

Iskappe er der intet sært i. Det havde næsten alle her først på året. Men noget rimer ikke. Et ekstremt stort forbrug peger på at elpatronen havde kørt. Men havde elpatronen kørt havde der ikke været tale om bundfrysning af slangen.

Tag tallene:

Forbrug el 44000 kr => 24400 kWh

Husholdning normalt 5000 kWh til rest = 19400 kWh svarende til et varmetab på 6,3 kW (hvis den havde kørt ren elpatron) hvilket igen er nogenlunde lig 20 W/m², hvilket er dybt urealistisk for et "ikke nyt hus"

Sådan en gammel kasse ville jeg nærmere gætte til 9 - 11 kW.

Havde jeg kun husstørrelsen ville jeg måske skyde på en 11'er

11 kW varmetab, op till 55° fremløb, 11 kW VP = forbrug ca 9000 kWh. Altså hvis varmepumpen kører bare nogenlunde snakker vi nærmere at huset forbruger 17 -20 kW.

Et eller andet er fuldkommen forrykt der. Enten har ham der har projekteret anlægget slået hovedet, eller har fået fuldkommen forrykte oplysninger. Noget tyder på at der under alle omstændigheder er for lidt slange.

Journalisten våser også derhen at ret åbenbart blander forventet varmepumpeforbrug med årsforbrug på huset. Fjernvarmen, skal medgives, er nogle steder ret billig, men jjeg køber slet ikke den mands "slyngen om sig med tal".

hamselv
Rønde fjernvarme anslå de varmer sådan et hus op for 15000,-

Dvs 15000 - fast afgift 1250 - rumafgift 300 * 2,3 * 9,69 = 7063,9 at købe varme for. Rønde tager 431,25 pr mWh. Der kan således købes 16380 kWh varme fra Røndefjernvarmeværk.

Hvis dette så er den eviggyldige sandhed, hvordan kan varmepumpen så bundfryse jorden (kun ved at have en COP over 1), og hvordan kan forbruget så ligge så vanvittig højt?

Var jeg leverandør, ville jeg termografere huset. Jeg ville montere to varmemålere og en elmåler. Havde jeg mistanke til adfærdsbestemt overforbrug, ville jeg montere en ADAP-Kool kuffert op på anlægget og langtidslogge på den.

hamselv
Skal jeg gætte "snyder" fjernvarmemanden og regner sådan et hus til 15000 kr' forbrug (+ de faste afgifter, som så tilfældigvis udgør små 8000 kr for et hus på 300 m².

Imponerende at et blad der kalder sig "Ingeniøren" kan fremkomme med så lalret en artikel.

Daffy
Tja, nu ligger Rønde jo på Mols, så mon ikke der er lidt "Molbohistorie" over det Pfft
Iøvrigt undrer det mig at de der graver ikke har oplysninger over hvad og hvor alting ligger i jorden.
Da jeg gravede fjernvarme vidste vi da altid hvad der var i jorden, og hvor det var. Vand, el og kloak OG evt varmeslanger.
Dyrt og farligt at grave over Sad
Iøvrigt er det ofte ganske underholdende at se debatten på Ing.dk -og hvor mange gange skrivekarlene må ændre på den oprindelige artikel....
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.

hamselv
En af de tæt på liggende kommuners kloakfolk var ude at lede efter kloakker med et langt jordspyd. Alene regningen herfra oversteg 50000,- (glykol-udslip, jord der skulle skiftes, mm). Sprit er så ikke så dyrt. Ejheller hvis det er en ny installation.

Men de gamle "Orange" anvendte manifolder der kun lod sig adskille destruktivt, og det koster.

Ekspress105
Nu er jeg ikke varme regne ekspert men Cool

I den orginale artikel skriver han selv det ville koste 15000kr at varme huset op med fjernvarme og at så er fjernvarmen jo klart billiger....

Sad

Hvis et forbrug på 6000kWh skal koste over 15000kr, så ved han da noget om el priserne som vi andre ikke gør... I mit hovede er det vel ca 6000KWh*1,8kr/kWh= 10.800kr....

Er jeg forkert på den eller hvad??Frown

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 10

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.