HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Voldsom varm kompressor??
orc
Hej,

Oplevede i går at der kom en fejlmelding på min Bosch varmepumpe (installeret for lidt over 1 år siden) - fejlen var at elvarmelegemet ikke virkede (varmesikring eller andet). Samtidig med det, kunne jeg se at kompressortemperaturen var på 102 grader - er det ikke lidt voldsomt?? Pumpen er overdimensioneret så tilskudsvarmelegemet skulle egentlig aldrig komme i brug. Hvad kan fejlen være?

Tak for hjælpen og for input
Ole

poul larsen
Hej

Du skal have en Bosch tekniker til at justere thermoventil så ring på
44898989 og snak med varmepumpe afd. så sender de en ud.
Fejlen burde være fundet ved det årlige eftersyn (lovpligtig) der er nogle parameter der ikke stemmer
MVH
Bosch tekniker
Poul Larsen

hamselv
Luft vand formentlig......

Den bliver noget varm på trykgassen, men muligvis hedder det en justering af termoventil og overhedning + en lille sjat kølemiddel. Det kan kontrolleres ved dit årlige eftersyn (der skal udføres af en certificeret kølemontør).

orc
Hov - havde ikke set jeres svar - tak for dem.
Jeg har ikke fået flere fejlmeldinger på varmelegemet, men kompressoren arbejder stadig omkring de 100 grader - har justeringen af ventilen noget med dette at gøre eller er det en normal arbejdestemperatur?

Anlæg: Bosch 7kW - EHP7LW/M med 60 liter buffertank og radiatorer i varmekredsen.

poul larsen
ja du skal have ventil justeret, du taber ca. 4% i ydelse for hver grad dit sugtryk er for lavt så det er vigtigt den står rigtig
din kompressor er også alt for varm

MVH
Poul Larse

Joachim Gyldner
EHP7LW/M er med kølemidlet R407c (1,4kg) dens normale arbejdsområde på R407c er mellem 70-80c. Over denne bliver din drift økonomi ringere og der ville på længer sigt danne sig syre i olien.
Det ville værre en rigtig god i ide at få en tekniker ud at så på den. En kompresser temperatur omkring de 100c er meget forhøjt! Årsagen kan værre mange, men at compresseren er for varm er sikkert . BOCH EHP7LW/M tillader et drift tryk på 31bar, et generelt forhøjt drift tryk ville også kunne give komplikationer, så få hellere tjekket op på tingene Smile

orc
Hvor supert med dette forum! Jeg har flere gange påpeget overfor installatøren at jeg synes pumpen var for dyr i drift uden at han har reageret, og jeg har ovenkøbet også nævnt dette med temperaturen. Jeg har i dag fået lavet en aftale med ham, efter at have nævnt disse dette forum, så han skulle komme på mandag - så må vi se om han overholder aftalen denne gang Sad

Tak for jeres hjælp!
Ole

hamselv
PS Det kræver man er kølemand for at måtte pille ved termoventilen og påfylde kølemiddel! Det er IKKE en smed eller en elektriker der må gøre dette, med mindre de er behørigt certificerede.

orc

Joachim Gyldner skrev:
EHP7LW/M er med kølemidlet R407c (1,4kg) dens normale arbejdsområde på R407c er mellem 70-80c. Over denne bliver din drift økonomi ringere og der ville på længer sigt danne sig syre i olien.
Det ville værre en rigtig god i ide at få en tekniker ud at så på den. En kompresser temperatur omkring de 100c er meget forhøjt! Årsagen kan værre mange, men at compresseren er for varm er sikkert . BOCH EHP7LW/M tillader et drift tryk på 31bar, et generelt forhøjt drift tryk ville også kunne give komplikationer, så få hellere tjekket op på tingene Smile

Har talt med en bosch teknikker,der siger at en temperatur på omkring 100 grader ikke er unormalt når anlægget laver brugsvand, men det skal selvfølgelig ikke køre det meste af tiden. Jeg får nu én til at kigge på anlægget alligevel.

Joachim Gyldner
Lyder som en god ide. At det ikke er unormalt den komme der op gør sådan set ikke problemet mindre snare tværdigemod. Håber da virkelig at for din egen skyld, at ham gutten du har snakket har taget grueligt fejl. For den har absolut ikke noget at gøre det oppe!

Som de andre herre har skrevet kan det være termovenilen der skal justeres, eller en utæthed som gør kølemidlet langsomt reduceres, og kompressoren overophedes osv osv.. Grundene kan værre mange... Hvis det bliver nødvendigt må du forlange en mere specific forklaring af teknikeren, hvor han sandsynligvis ville komme til kort. Det kan simpelhen ikke forsvares!
Held og lykke Wink
Redigeret af Joachim Gyldner d. 13-12-2010 20:43
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker

orc
Jeg har nu snakket med flere Bosch teknikkere, der alle siger at en temperatur på 80 til 100 grader ikke er unormalt eller skadeligt, så det må jeg nok tage for gode varer. I hører nærmere når teknikeren har været her i morgen.

Joachim Gyldner
Jeg ville prøve at vise det mere teoretiske, omkring drift økonomi og COP faktoren, med et H log P diagram

Bilederne Viser en kreds proces med en kompresser hot gass h.v.v. 100C og 70C
Der dannes en firkant i diagrammet, den viser de forskellige tilstande kølemidelet er i når det drives rundet i en varmepumpe/køle anlæg.
Jeg ville vise dig hvorfor en varme pumpe laver flere gange den varme, man tilføre kompresseren. Og hvorfor forhøje eller lave temperatuer forringer COP´en

Billed 1 et viser en proces med hot gass på 100C Den visses i øverste hjørne th. Temperatueren kan aflæses på diagrammet hvis du følger den røde streg ned mod tabellen nederst på siden, de røde tal beskriver temperatueren.
Jeg har markere med orange, fra nederst hjørne th mod venstre, den viser den tilført effekt i kompresseren. Effekten kan aflæsses i tabellen nederst på siden med sort (Kj/Kg Kølemidel) den aflæsses i dette tilfælde til 65kj/kg.
Øverst har jeg markeret med lilla, fra øverste hjørne th mod venstre, den viser den afgivet effekt (den varme du for tilført inde i huset)
COP faktoren findes så ved at dividere den tilført effekt med den afgivet effekt og er i dette tilfælde 3,1

billedeupload.dk/upload/files/2010-12/6da05b5e.png

Bilede 2 et viser en proces med hot gass på 70C Den visses i øverste hjørne th. Temperatueren kan aflæses på diagrammet hvis du følger den røde streg ned mod tabellen nederst på siden, de røde tal beskriver temperatueren.
Jeg har markere med orange, fra nederst hjørne th mod venstre, den viser den tilført effekt i kompresseren. Effekten kan aflæsses i tabellen nederst på siden med sort (Kj/Kg Kølemidel) den aflæsses i dette tilfælde til 40kj/kg.
Øverst har jeg markeret med lilla, fra øverste hjørne th mod venstre, den viser den afgivet effekt.
COP faktoren findes så ved at dividere den tilført effekt med den afgivet effekt og er i dette tilfælde 5,2

billedeupload.dk/upload/files/2010-12/0c506e4f.png

COP faktoren er toraetisk, og diagrammet tager ikke højde for tryk tab mm Så den faktiske ville lige lidt lavere.
Der er selvfølgelig flere ting der spiller ind alt efter hvor fin en regulering af overhedningen og underkøling der laves.
Om COP´en er 2,5 eller 4,5 er alt efter setup, sofware regulering og friktion, som i sidste ende spiller ind på udnyttelsen er kølemidlet. Men viser meget godt hvorfor nogle anlæg er mere økonomisk end andre.

Hvis det ikke er unormalt med disse høje temperatuer ifølge Boch, er det nok mere undtagelsen der bekræfter reglen.
Du bestemmer selvfølgelig selv hvad du syntes om, men dette her er kommet fra en uafhængig person

Håber det er forståeligt og brugbart.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 15-12-2010 22:58

orc
Helt klart brugeligt - det vil jeg vise ham i morgen! Tak for din indsats Joachim!

orc
Så har teknikkeren været her, men han siger at mit anlæg kører nogenlunde fornuftigt - regulerede en smule på pumpehastigheden men ellers intet. Han siger stadig at kompressortemperaturen er fin og at den gerne sal ligge 35 til 45 grader over varme-ud-temperaturen af hensyn til varmeveksleren og at ydelsen bliver meget dårlig hvis temperaturerne ligger for tæt på hinanden. Jeg kender godt til teorien bag termodynamik og vil ligesom dig, Joachim, til enhver tid påstå at jo lavere T(h) - kompressortemperaturen er, jo større COP, men jeg kender ikke til de konkrete varmepumper og om der er noget om snakken med en optimal temperatur difference mellem kompressor og varme-ud. Hvad er jeres temperaturdifference???

Hilsen
Ole

Joachim Gyldner
Regulerede han pumpen op i trin, på varm vands siden?
Målte han kondenserings tryk/temp og suge tryk/temp samt overhedning under undekøling?

Kondenserings temperatueren skal ligge10-15C over det medie der varmes på, om det så er vand eller luft er underordnet. Om hot gassen er 100C eller 80C er lige fedt for opvarmningen, da temperaturen lyn hurtigt falder i veksleren (kan også ses i H log P diagrammet) og kun kondensering temperaturen gør sig gældende.

Hvis vi skal se konkret på dit anlæg er jeg nød til at vide de nævnte ting ovenfor.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 17-12-2010 23:17

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.