HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gode råd søges til optimering
F1240
Hejsa,

Vi har overtaget et hus med en Nibe Fighter 1240 og 400 meter slange i våd lerjord og vi har haft lidt problemer med at holde varmen skønt vi nu nærmer os 50 kWh om dagen. Jeg syntes ikke rigtig at nogen af mine tiltag gør den store forskel, men vi har nok også skabt lidt problemer for os selv ved at lægge trægulv på gulvvarmen, så der er grænser for hvor høj fremløbstemperatur vi kan køre med. Så hvor tager man fat - og har jeg instillet varmepumpen rigtigt?

Lidt fakta:
* Huset har ca. 90 kvm stue-etage med fuld gulvvarme i beton. Ovenpå er ca. 60 kvm opvarmet med radiatorer, hvoraf den ene afgjort er for lille til det rum den står i med mindre fremløbstemperaturen bliver hævet meget.
* Huset er fra 20'erne med kampestens sokkel, men er fuldt renoveret og isoleret, så vidt muligt. Nogen tyk hulmur er der dog ikke og man undgår jo ikke noget varmetab gennem soklen, selvom der er flamingo mellem beton og sokkel.
* Vi har sat Fremløbstemp-MAX til 38 grader og den kører med varmekurve 9.
* Vi har brugt ca. 10.000 kWh sidste år (inkl. husholdning), men der var 1. salen også så kold at vi knap nok brugte den. (jeg har efter-isoleret en del, så nu kan den bruges med nogle få stearinlys).
* Brinen er ligenu -0.6 ind og -2.1 ud. Det svarer ca. meget godt til at VP for det meste trækker 1.5-2.0 grader ud af brinen. Det forekommer mig lidt i underkanten af hvad folk rapporterer?
* Vi har godt nok telestaterne på, men eftersom ingen af rummene har den ønskede temperatur er de i praksis alle fuldt åbne. Vi forsøger dog hovedsageligt at sende varmen gennem de rum, hvor gulvet kan holde til det (klinker/gulvtæpper).
* Jeg har aldrig bemærket at el-patronen kørte.

Nogle ting jeg har overvejet:
* Bedre og flere radiator ovenpå, eftersom vi nok alligevel ikke skal køre med meget højere fremløb. Men det hjælper jo ikke på temperaturen nedenunder.
* En shunt til de rum, hvor der er trægulv, så vi kan køre med (f.eks.) 40-42 grader fremløb. Det virker dog lidt voldsomt med en shunt blot for de få grader. Det er jo ikke meningen vi skal bruge VP med høj fremløbtemp.
* En elmåler og energimåler på VP, så jeg kan følge bedre med i hvad den laver. Men hvilke skal man købe?
* Varmepumpen står i et ikke-opvarmet rum sammen med buffertanken. Det kunne isoleres bedre, men det er nu ikke fordi gulvene ikke bliver varme og vi har ikke problemer med det varme vand.
* Samlebrønden til slangerne ligger ret højt og er uisoleret. Skal man passe på ikke at få kølet brinen for meget der?

Dybest set, så er jeg jo ikke utilfreds med et el-forbrug på 10.000 kWh/år, hvis vi så bare kunne holde varmen, men sidste år frøs vi jo også. I år går det lidt bedre med at holde varmen, hvilket jeg tilskriver vores efterisolering og at vi ikke har haft alt for meget blæsevejr, men vi bruger jo også mere strøm per dag nu end sidste vinter, hvor vi var på ca. 45 kWh/dag da det var værst. Så jeg frygter det ender betydeligt højere i år, hvis jeg ikke trimmer systemet.
 
Franz
Hej F1240

Klart at større radiatorer på din 1. sal vil hjælpe. Jeg kører pt 42° frem på mine radiatorer (udetemp. -5° ) så kan jeg holde ca. 21 ° i stuerne.
En ide kunne måske være at installere en luft/luft varmepumpe på din 1.sal. Jeg installerede en luft/luft da jeg stadig havde et gammelt oliefyr.(fra 1962 Wink ) Skiftede samtidigt til sparepærer hvor det var muligt,og et nyt energivenligt køle/fryseskab og har faktisk oplevet at mit forbrug på el er gået ned ! På trods af at luft/luft pumpen har kørt virkelig meget her i 2010 ( Sanyo pumpe).
Luft/luft varmepumper af god kvalitet Daikin,Sanyo,IVT,Panasonic osv. er imponerende effektive. Du får varme hvor du vil ha' det og når du vil ha' det.
Dit forbrug er da ikke alarmerende højt, det er jo koldtFrown - 14° i nat her hvor jeg bor ! men selvfølgelig skal du ikke sidde og fryse !
Mitsubishi Hydrolution A2W 120 200m2 opvarmet med radiatorer. Hulmursisoleret ,300 mm papiruld på loft.
Sanyo SAP-KRV123EHA luft/luft
20 solcellepaneler, Solar Edge SE 6000 inverter
 
F1240
Ja, jeg har overvejet en luft-luft varmepumpe i stuen. Vi er jo bundet til noget el-baseret, hvis vi skal supplere, for ikke at miste rabatten på el.
 
F1240
Jeg har pillet telestaterne af de gulve, der kan klare høj varme, ændret varmekurve til 6 og sat max-fremløb til 37 grader. Samtidig har jeg hævet "tid mellem starter" fra 20 til 30 min.

Vi holder sådanset nogenlunde varme. Det kan dog blive køligt, når det er lunt udenfor, men meget blæsende (som f.eks. i dag). Og el-forbruget er faldet fra ca. 45-50 sidste uge til 32-38 denne uge.

Det lyder jo godt, men jeg undrer mig lidt over at jeg i dag tilfældigvis stod ved siden af varme-pumpen, da den afsluttede en kørsel og der var fremløb oppe på 54 grader selvom den havde beregnet sig frem til 32 udfra varmekurven. Da den stoppede faldt den hurtigt til ca. 28 ?!?!?

Jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad der skete der.

 
woebbe jordvarme siden 1985
jeg tror godt jeg ved hvad der skete, jeg har en f1245 og oplever af og til det samme. på mit anlæg er det fordi cirkulationspumpen i varmepumpen bruges både til varmt brugsvand og til varme i huset (gulvvarme).
temperaturføleren sidder åbenbart sådan at det den fortæller er fremløbstemperaturen på vandet der løber gennem pumpen når der laves varme i huset og når trevejsventilen skifter om til production af varmt brugsvand så er det " fremløbs" temperaturen i forbindelse med varmtvandsproduction du ser.
prøv at checke næste gang du ser den høje fremløbstemperatur om ikke den laver varmt brugsvand.

Da det på¨din beskrivelse virker som om det nogen gange er i underkanten med max fremløb på 37 grader vil jeg lige nævne at fremløbstemperatur ikke er det samme som overfladetemperaturen på dit gulv, den er altid noget lavere.
du kan derfor prøve at checke, ved at måle temperaturen på gulvet når varme pumpen efter et stykke tid har kørt med en fremløbstemperatur på 37 grader, læg feks et håndlkæde over gulvet og vent en time,fjern håndklædet ogmål så overfladetemperaturen på gulvet hvor håndklædet har ligget. i de fleste tilfælde vil man se at der er nogle graders forskel på fremløbstemperaturen og gulvtemperaturen.
du burde derfor kunne hæve din max fremløbstemperatur med denne forskel uden at dine gulve tager skade.

jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

24,031,501 Unikke besøg
XHTML CSS