HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
højt forbrug
ulle
jeg har lige gjort mit års regenskab,jeg har haft et total forbrug på 17000 kw,hvor privatforbrug ca er 5500 kw,vores hus er 250 m2,er blevet lovet 7500kw.jeg har et boch 11 kw med buffer tank,samtidig har jeg solfanger,så anlægget har faktisk ikke kørt hele sommeren,jeg kører med en fremløbs temp på 41 og 36 retur,kan det passe at jeg bruger så meget strøm,synes selv at vores hus er nogen lunde issoleret,har gulvvarme over alt,på nær 50m2 der er med radioator.Shock

allankj1
Det lyder noget højt. Jeg vil hellere spørge hvad brugte du af brændsel inden du fik VP og hvor mange m3 gas / liter olie brugte du?
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

ulle
jeg har bygget 100m2,til vores hus,inden da brugte jeg jeg ca 6tons træpiller

hamselv
Tjaeee Ulle, nu har jeg jo selv pillet ved dit anlæg et par gange.

Såvidt huskes, startede du med en 7'er, der blev dømt for lille. Denne byttede man så til en 11'er. Så du ligger jo ret klart med et varmetab noget over de 7.

Gætter vi lidt og siger varmetab 10 kW for husene hedder det i et normalår v. max 41 grader fremløb beregnet 7620 kWh. Og med det in mente at januar februar og november/december var de grimmeste i mands minde er det vel ikke helt skævt. Dit forbrug faktisk hedder så 11500 kWh hvilket så er50% over det jeg først gættede på. Ligger du på et varmetab på 11 kW, hedder forventet forbrug 8230 (hvor det faktuelle så er 39% større).

Vurderingerne vil afhænge lidt af om du har kørt med elpatron i de grimme perioder?

11 kW ved DUT svarer til at huset taber ca 44 Watt pr kvm, hvilket nok er i overkanten.

En termografering ville nok kunne afsløre hvor varmen fiser hen. Du må have en fjernvarmeledning mellem garage og hus. Det koster også et eller andet!

I mit gamle hus, har VP'en i 2010 slugt grusomme 10000 kWh, hvilket er mere end den burde. Men omkring 2000 kWh skyldes ganske klart ekstremt vejrlig i 2010, og noget længere og anderledes fyringssæson end sædvanligt.

ulle
hej søren og godt nytår,det jeg ikke helt forstår er at jeg godt kan varme det med en fremløbstemp 41-43,jeg mener at varme står på 3,9. hvor normal vidst er 5 så jeg ligger jo noget under,men varme pumpen kører faktisk hele tiden.

hamselv
Hvis varmepumpen kører hele tiden, producerer varme og afkøler brinen, æder dit hus faktuelt varmen. That's that.

Jeg tror det er XL Byg der formidler billig thermografering. Det kan hjælpe dig til at finde ud af hvor varmen bliver af.

Mange med nyopførte huse skuffes overvarmeforbruget, idet man er blevet stillet noget i vente. Desværre udføres husene ikke altid optimalt og man bliver derfor skuffet over faktuelt forbrug. Det styggeste eksempel har jeg Århus nordlige opland, hvor en energifidus havde beregnet 7 kW varmetab til et nyt hus. Vi vurderede dog at dette formentlig ville blive farligt (pga ekstremt meget glas) og smed en 9'er i huset (for at have lidt sikkerhed - i de 7 kW var endda tillagt sikkerhed). Faktuelt kan vi så idag se at 14 kW havde været mere på sin plads. Det er jo en regnefejl der er til at få øje på! Da jeg henledte kundens opmærkshed på at der nok var en grund til at der 30 cm fra huset var knastørt og isfrit fattede han pludselig pointen.

Ved eftermontering af VP'er i gamle huse, med et kendt førforbrug hører vi aldrig jammer. Ejheller L/V kunder.

Er du i tvivl er det ret nemt at udføre en effekttest på varmepumpen vha sammenligning mellem el-patronydelse og VP ydelse, med samtidig konstatering af eksakt forbrug. Det har vi gjort masser af steder, men varmepumperne ligger altid meget tæt på hvad de skal i forbrug og ydelse. Forventet COP passer altid, faktisk plus en lille smule i forhold til effektskemaerne.

allankj1
Hvis dette er tilfælde på et nyt hus ville jeg fandme få fat i ham der havde bygget det og spørge om han havde glemt isolering i huset. Det er jo helt vildt. Vi har heldigvis kun en 6 kwh som er stor nok til huset og sneen bliver læggende rundt om hele huset og på taget indtil det er tøvejr. Og det er jeg glad for.

Noget andet er vel at mange beregninger udføres med en indetemperatur på 20 grader og de fleste mennesker har idag varmere i deres huse end 20 grader. Jeg fik af Rex en beregning på 3.700 kwh om året. Denne er beregnet med indetemp. på 20 grader. Beregnede hos [url]www.jordvarme.dk[/url] og årligt forbrug blev 4.200 kwh om året. Det passer lige i skabet i de år hvor graddagene passer med et normalt år og i 2010 var året 20 % koldere end et normalt år og jeg brugte 12 % mere energi i 2010 end i et normalt år. Synes jeg er okay.

Ps. Godt man ikke har olie i dag. 10.252 kr for 1.000 liter olie. Puha. Og gas er oppe i 9,30 kr pr m3 gas og til marts stiger gassen yderligere 20 øre pr. m3 pga dong har øget omkostninger til transporten af gassen. Ja det er i hvert fald hvad de siger.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 08-01-2011 22:07
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.