Hej bat,
jeg har også en 1245, jeg har prøvet en del med hensyn til at justere på gradminutterne. min stod fra fabrik til -60, jeg har ændret den til -300 og det virker fint hos mig, men jeg har også gulvvarme i hele huset det meste indstøbi i beton så det giver en rigtig god buffer.
lavere gradminuttal er = færre starter, længere driftider og dermed mindre slidtage på varmepumpen. mindre slitage tror jeg er den største gevinst.
teoretisk burde det vist også give bedre driftøkonomi men jeg syntes nu ikke jeg har set den store forskel fra da min stod på -60 og så nu hvor den står til -300.
til gengæld kan for lavt gradminuttal give dårliogere komfort pga større udsving i rumtemperaturen især ved radiator varme og hvis der er en meget lille eller slet ingen bufferbeholder.
jeg mener også at lavt gradminnuttal og dermed færre starter og længere drifttider vil øge belastningen på jordslangerne, men hvis der er rigeligt med slange betyder det jo ikke noget.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 grader varmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
|