HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Danfoss DHP-L8 jordvarme varmepumpe
kharder
Hey,

Kæresten og jeg har købt hus med en Danfoss DHP-L8 jordvarme varmepumpe med ca. 220 l varmtvandsbeholder.

Da jeg ikke kender så meget til andet end fjernvarme, er jeg blevet mere forvirret af at læse på nettet. Derfor vil jeg gerne have opklaret nogle spørgsmål og ting jeg undrer mig over.

Vores hus er 138 kwm beboelse og 138 kwm kælder. Sælger har haft et forbrug på omkring 35 - 40.000 kr. samlet el om året. De har skiftet den gamle enhed (fra 1984) i december 2010, så de har derfor ikke set den fulde effekt endnu.

Det er vel en rimelig forventning, at det samlede el forbrug falder drastisk? Selvfølgelig er det relativt med hvor meget vi forbruger.

Er det korrekt forstået, at man kan slukke for el-patronen, til det er højest nødvendigt, for at spare energi?

Hvordan skal ydeevnen på 7,2 kw forstås? Er det energien som pumpen bruger i timen?

Der står noget om køling i beskrivelsen. Betyder det, at der kan ledes koldt vand igennem system og derved køle huset en smule ned?

Er der nogen af jer der har erfaringer med denne pumpe?

På forhånd tak for hjælpen.

Kenneth

allankj1
De 7,2 kw er det som pumpen yder i timen. Ikke dens forbrug.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

allankj1
Uden at vide det antager jeg at huset er med radiator. Hvis disse radiator er meget små (lille varmeflade) kan det være nødvendigt at køre med høj fremløbstemperatur for at holde varmen i huset. I sådanne tilfælde kan der være behov for at el-patronen hjælper til for at opnå den fremløbstemperatur der er nødvendig.

Hvorimod er der store radiator / gulvvarme (stor varmeflade) i huset kører man nomalt med lavere fremløbstemperatur og så bør pumpen kunne klare det uden el-patron.

Men igen hvis pumpen er lige lille nok til huset og derfor ikke kan varme det op de koldeste vinter dage er det at el-patronen kan kobles til og give det sidste til at I kan holde varmen. Men brug af e-patron er naturligvis dyrer end hvis pumpen kan klare opgaven kun ved brug af kompressoren. Men jeg vil anbefale dig at du prøver dig frem til vinter. Prøv at koble el-patronen fra og se om I kan holde varmen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

kharder
Tak for svar.
Det er korrekt at der er radiatorer, men i de fleste værelser er der store varmeflader. Dog undtaget værelserne, da de ikke er så store.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.