HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Opsat energifanger til Vølund 1240
Leif Dalby
Jeg er nu endelig færdig med projekt energifanger. Min plan var, at købe og montere SolarVentis vægmodel, men det kneb med vægplads mod syd, så i stedet opstillede jeg 6 stolper, med stolpehætte (lidt forskønnelse) og så "kvejlede" jeg 200 m af SolarVentis ribberør omkring stolperne. Tilsluttet til brine ud med en Grundfos koldtvandspumpe og et styringsmodul.
Indrømmet, direkte kønt er anlægget ikke Frown, men det ser ud til at virke efter hensigten.
Anlægget har jeg sat op "for energisparesjovs skyld" idet mit nuværende anlæg ser fornuftigt ud.
11.000kW forbrug totalt i 2010 til 200m2 gulvvarme (bimåler netop monteret) for to voksne og to teenagere.

Hvis energifangeren virker efter hensigten er det godt, hvis det hele går lige op i med strømforbruget i Grundfos pumpen, så må jeg acceptere det.
Som sagt har jeg nu en bimåler, så jeg kan måle forbruget på hhv.: Varmepumpen, FLM40, Danotek styringsmodul og Grundfos pumpen.
Det var status.
Nu er spørgsmålet.
Er der andre, der har erfaring med energifangere af SolarVenti typen? Cool

Det der imponerer mig mest, er hastigheden hvormed energifangeren opvarmes når solen rammer. Det er også fedt at se 20 grader varm vædske i brine ud. Det ender jo med at vores græsplæne eksploderer eller hvad? Grin
Vølund 1240-6kW jordvarme med 260m jordslange. Vølund FLM40 ventilationsmodul på brine ind.
Pr. 1/5-2011 ny 200m energifanger koblet på brine ud.
Digital 3 faset bimåler i DIN skinne som måler: 1240'eren, FLM'en, Grundfospumpen og Danotek styringen.
Huset er energiklasse 2 fra 2007 og på 200m2 i ét plan. der er min. 22 grader i huset året rundt Smile Ingen brændeovn.
I jordslangen og dermed energifangeren er der Ethylenglycol frostsikret til -18 grader.

woebbe jordvarme siden 1985
20 grader vædske i brine ud ???, pas på brinen ind ikke bliver for varm det kan varmepumpen ikke lide, du bør køre varmen fra solfangeren gennem hele jordslangen før den kommer ind i varmepumpen.

det bliver interesant at se om projecktet hænger sammen, held og lykkeWink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Leif Dalby
Det er nu ikke en solfanger, men en energifanger Smile Den ER koblet på brine ud mhp. at varme jorden op. Samtidigt trækker varmepumpen delvist på energifangeren når den kører for at aflaste jorden.

Jeg er selv meget spændt på hvor godt det virker. Jeg kan jo altid slukke for Grundfos pumpen hvis brinen bliver FOR varm Frown
Hvor varm må/bør brine ind egentlig være maks?
Vølund 1240-6kW jordvarme med 260m jordslange. Vølund FLM40 ventilationsmodul på brine ind.
Pr. 1/5-2011 ny 200m energifanger koblet på brine ud.
Digital 3 faset bimåler i DIN skinne som måler: 1240'eren, FLM'en, Grundfospumpen og Danotek styringen.
Huset er energiklasse 2 fra 2007 og på 200m2 i ét plan. der er min. 22 grader i huset året rundt Smile Ingen brændeovn.
I jordslangen og dermed energifangeren er der Ethylenglycol frostsikret til -18 grader.

jeg mener at varmepumpen slår fra på alarm ved omkring 20 grader, jeg har selv tænkt at lave en energifanger som den du beskriver så jeg vil spændt følge med i hvordan det går, iden virker god
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Joachim Gyldner
Hej Leif

Hvor varm din brine må være kommer an på din varmepumpes fylde kapacitet.
Når der køres med så høje temperature er der en langt større mængde energi i brinen, det giver en støre energi udledning i fordamperen som skal optages af kølemiddelet. Hvis så varmepumpen ikke kan fylde fordamperen tilstrækkeligt mister du kølingen til kompresseren som så overopheder med forringelse af dens virkningsgrad til følge.
En køletekniker kan kontrollere dette.
Der er en særdeles god økonomi i en varmere brine da trykforskellen mindskes betragteligt til foredel for COP faktoren
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker

kimfrederiksen
Hej...

Har en energifanger med 200m ribberør fra solarventi til en vølund 1245..........den var sidste år oppe på 20 grader iond i varmepumpen og det er efter det er løbet igennem 400m jordslange og ja jord tempen stiger hurtigt når solen skinner, allerede da frosten slap og solen skinnede i marts så var vi hurtigt oppe på+ 5 grader og ligger lige pt på ca 10-12 ind....
145m2 hus med gulvvarme, heraf 40m2 på 1sal med radiator. jordvarme anlæg Vølund 1245 8 kw med 40l buffer og 400m slange i delvis sandjord.+8m2 energifanger fra Solarventi.

hamselv
Det er så een ting. Den næste er - spritbrine blive antændbar over +20 grader. Derforuden melder vores pløjedrenge om utætheder når man smider overskudsvarme i jorden. Altså prøver at gemme varme. De har nævnt problemer med manifolde der ikke kan holde til varmen. Men det er med regulær solvarme. Kender ikke til anlæggene og deres opbygning - så det er ren hear-say fra min side.

Vil det sige at det ikke er fornuftigt at montere en energifanger hvis man bruger spritbrine ???

Man kunne jo også sætte en varmeveksler imellem energifangeren og jordslangerne men så hænger det måske ikke sammen økonomisk bla. som følge at driftforbrug på 2 stk cirkulationspumper som jo er nød til at køre hele tiden?????

hamselv
Det ved jeg ikke......

Men spritbrine er ikke egnet over 20 grader. Jordslanger og manifolds er åbenbart ikke glade for temperaturer der er for høje. Kølemæssigt kan du komme i uføre jvf Joakims indlæg.

....altså man skal måske lige overveje hvad man laver og hvordan. I den forbindelse er det tankevækkende at daværende Vølund (dengang de var orange) i firserne markedsførte energifangere lavet med Wavin rør. Dengang brugte man glykol-briner. Men ellers er det vel temmelig nemt at tælle de anlæg der er tilbage fra dengang? ......eller hva???

Joachim Gyldner
Kan ikke helt forstå at de manifolde skulle blive utætte ved så små nogle temperatur svingninger?? For mig lyder det mere som nogle sølle konstruktioner..
Jeg ser ofte ude i industrien temperatur svingninger på brine systemer med glycol på mere 60C uden det har givet problemer.
At IPA brine skulle blive en farlig affære over 20C har jeg lidt svært ved at forholde mig til. Hvis der kommer in utæthed i brine kredsen ville den jo alligevel hurtigt blive afkølet eller opvarmet relativt hurtigt? Og hvis uheldet så skulle værre ude må det være et minimum af dampe der frigives og altså ikke nogen særlig voldsom forbræding, der ville kunne opstå?
Redigeret af Joachim Gyldner d. 15-05-2011 12:25

hamselv

hamselv skrev:
Det er så een ting. Den næste er - spritbrine blive antændbar over +20 grader. Derforuden melder vores pløjedrenge om utætheder når man smider overskudsvarme i jorden. Altså prøver at gemme varme. De har nævnt problemer med manifolde der ikke kan holde til varmen. Men det er med regulær solvarme. Kender ikke til anlæggene og deres opbygning - så det er ren hear-say fra min side.

Læs det skrevne. Problemerne opstår ikke med energifangere, men når man bruger solfangere. På proceskøl hvor varm brine kan opstå, er plast bestemt heller ikke et anbefalelsesværdigt materiale

Joachim Gyldner
Nu er plastik jo mange ting, og jo der er ganske nyttigeprodukter til brine systemer og lig når der snakkes proceskøl, som tåler høje temp som PPr, HDPE osv og her snakker vi over de 100C..! Men lad os nu holde os til varmepumpesnak, der er ligsom en hel del andre aspektroe i proceskøl at tages hensyn til som ikke er nyttige i en varmepumpes brinesystem.

Har godt læst dit indlæg, hvis ikke dit indput er relevant for debatten, hvad skal det så nytte at skrive?

Undre mig nu stadig over at der skulle kunne blive utætheder, grundet temperatur stigninger? Det burde kunne undgås ved optimale konstruktion/materiale væld, uden tvivl!

på et tidspunkt i slutningen af firserne overvejede jeg faktisk at købe en af de vavin energifangere som vølund lavede og solgte. jeg droppede det dog da jeg ikke helt troede på at det var rentabelt at lagre sommerens solenergi i gennem jordslangerne, i forhold til bare at lade jorden blive opvarmet af solen på "naturlig vis".

om sommeren kan man selvfølgelig få meget høj brinetemperatur men her har man jo ikke brug for varmen og er der egentlig særlig meget varme tilbage om vinteren af det der er lagret med en energifanger??? og hvis der er kan det så betale sig set i forhold til investering af energifanger og drift udgift til extra cirkulationspumpr m.m. ????

Mit anlæg er forberedt til at montere en energifanger, dvs 2 stk t stykker og afspærringshaner og kontraventil på udgående brine, men ovenstående tvivl har indtil vidre afholdt mig fra at fortsætte med at opsætte energifanger.

Hvis nogen har gode svar på ovenstående kunne det være spændende at høre............

hamselv
Ideen er jo fin nok. Du kan hurtigere tø jorden. Du forener det bedste fra LV med jordvarme. Om de kan svare sig skal jeg være hen i det uvisse. Men har man syndet med slangelængden, eller har som dig to lag af pladshensyn, burde det hænge sammen.

no100
Hej leif
Jeg kan se at SolarVentis diagram at de regner med at brimen bliver 25c. sidst på sommeren.
Så de 20 skulde da ikke være noget problem, min personlige erfaring er at 40c. på mit anlæg 1 ikke er et problem så længe varmepumpen ikke køer.
Brimen ned sprit, er det farligt? Ja lige så farligt som sprinklervæske den er frost sikret til 21c. og en sommerdag er der garanteret varmer end 40c. under motorhjelmen.
Mit anlæg 2 har varmelager i jord, styringen+ pumpe bruger 0,7 Kwh. / døgnet og lager på gode dage 40Kwh. i gennemsnit lager det 10 Kwh. i døgnet .
Hvordan virker jeres styring?
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

Joachim Gyldner
Enig med No 100.

At brinen bliver brandbar betyder jo ikke det bliver til en tiggende bombe, eller udgør en serlig risiko.
Man skal selvfølgelig vide hvad med foretager sig og behandle det med omtanke.

hamselv
Der er ingen der har påstået nogen eksplosionsfare eller lignende. Jeg skriver kun: Brinen er antændbar over 20 grader. Derfor anbefaler vores leverandør IKKE at anvende spritbrine over 20 grader. Det er såmænd det hele. Ligeledes melder vores pløjefold om utætte manifolds når der laves installationer hvor sol-varme hældes ned i jorden (altså overskudsvarme med væsentlig temperatur). Af sammen årsag bruger man stadig glykol i solfangere.

Spritvand er en sær fætter med en højst mærkværdig kurve for frysegrænse. Og kontrol af væsker kan med nogenlunde sikkerhed klares med en finger og en lighter. Men tøver man forlænge med at brandprøve, opdager man at selv 28% spritvand brænder med en usynlig flamme når temperaturen er 25 - 30 grader. Personligt kunne jeg ikke drømme om at køre andet end jordvarme via spritbrine. Hvad andre eksperimenter med er op til dem.

Og no100 - det hedder brine, ikke brime. Bare for at klare begreberne

talte lige med sabetoflex vedr solvarme coimbineret med jordvarme, ifølge sabetoflex dur sprit brine ikke i solfangere fordi spritten, pga de høje temperaturer, kokser til i solfangeren og vil tilstoppe den.

bare lige et indspark i debatten.....................

Chr

woebbe jordvarme siden 1985 skrev:
talte lige med sabetoflex vedr solvarme coimbineret med jordvarme, ifølge sabetoflex dur sprit brine ikke i solfangere fordi spritten, pga de høje temperaturer, kokser til i solfangeren og vil tilstoppe den.bare lige et indspark i debatten.....................

Med al respekt for andres erfaringer, så har jeg aldrig set eller oplevet sprit kokse eller på anden måde overgå til fast form når det varmes op. Muligt, der er noget opløst i spritten eller at spritten opløser plasticen, men ellers ikke. Ville det være muligt at få det uddybet nærmere?

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

jeg undrede mig også lidt, men måske er der en grund til at man bruger glykol i en køler på en bil og ikke sprit.??

ham jeg talte med hed per og han virkede som om han vidste rigtig meget om det han snakkede om.

prøv at se sabetoflex hjemmeside og linket til beskrivelsen af hans anlæg, det ser meget spændende ud, ifølge ham kan hans combianlæg reducere eludgiften å et jordvarmeanlæg med op til 38 %

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.