HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Mine måleresultater og erfaring med energifanger.
Leif Dalby
Som lovet er jeg tilbage med lidt info om den 2 mdr. gamle energifanger.

Min energifanger, altså 200m d25mm slange som jeg har forlænget brine ud med, har nu kørt siden april 2011. Jeg har ikke noget rigtigt sammenligningsgrundlag med sidste år, men jeg syntes at jeg kan se ret fornuftige brinetemperaturer.
Som sagt er min jordslange lige i det korteste til 200kvm hus med gulvvarme, hvoraf 80kvm flisegulv er med varme året rundt (vi hader kolde fliser)!

Min egen version (200m ubrudt slange) af Solarventi anlægget fungerer efter hensigten.
Danotek styringen måler på hhv. brine ud, brine ind og udendørs på energifangeren.
Hvis brine ud er mere end 4 grader koldere end jordvarmevædsken ude i energifangeren, startes Grundfospumpen (trin II/70 Watt). Derved sendes størstedelen af jordvarmevæsken først ud i energifangeren inden den fortsætter ned i jorden.
Energifangeren aflaster derfor varmeoptagelse fra jorden når varmepumpen kører og den opvarmer jorden når varmepumpen ikke kører.

M Å L I N G E R :
(For at få det mest korrekte resultat, er min måling gennemført UDEN energifangeren. Derfor måtte jeg måle en nat hvor udendørstemperaturen (14,7) var for kold til at Danotek koblede energifangeren til).

Temperaturer i jordslangerne jf. display på Vølund varmepumpen den 15/7-2011 kl. 00:08

Passiv: ind 24,9 grader, ud 24,6 grader.
Aktiv dvs. lige da varmepumpen slukkede efter 19 min drift: ind 14,8 grader, ud 10,7 grader.
5 min efter at varmepumpen slukkede og dermed passiv:
Ind 24,1, ud 13,9.
15 min efter at varmepumpen slukkede og dermed passiv:
Ind 24,8, ud 21,1.

Jorden må altså være varmet ret meget op hvis den kan løfte temperaturen fra 10,7 til 24,1 på 5 min, eller...??

Som sagt, så har jeg ingen måleresultater at sammenligne med, så jeg håber at nogle af Jer vil hjælpe med vædsketemperaturer i Jeres anlæg for sammenligningens skyld.

Såfremt I kan være med til evt. at dokumentere en positiv virkning af energifangeren og der måtte være ønske derom, så vil jeg gerne være behjælpelig med dokumentation, råd og vejledning.
Vølund 1240-6kW jordvarme med 260m jordslange. Vølund FLM40 ventilationsmodul på brine ind.
Pr. 1/5-2011 ny 200m energifanger koblet på brine ud.
Digital 3 faset bimåler i DIN skinne som måler: 1240'eren, FLM'en, Grundfospumpen og Danotek styringen.
Huset er energiklasse 2 fra 2007 og på 200m2 i ét plan. der er min. 22 grader i huset året rundt Smile Ingen brændeovn.
I jordslangen og dermed energifangeren er der Ethylenglycol frostsikret til -18 grader.

no100
Hej Leif
Det ser da godt ud, så er det spænde hvad din besparelse bliver på års basis. din brine er ca. 8 grader varmer end den vilde være uden energifangeren, det bliver spændene at se hvor meget det giver til vinder.
Mit anlæg er uden jordslange så sammen linning giver ikke nogen mening til det brug du vil sammen line.
Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

pmp
Hej Leif
Hvis du skal se din jordtemperatur, skal du lade din brine-pumpe arbejde når varmepumpen i øvrigt er stoppet. Du skal ikke aflæse temperaturen før den er blevet konstant.
Hvis brinepumpen en stoppet, så er det ikke jordtemperaturen du aflæser - så er det indetemperaturen (efter nogen tid).

PS min jordtemperatur er 16 grader nu.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Leif Dalby
Hej pmp.
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener eller hvordan jeg skal "gøre" det.
Hvordan får jeg brinepumpen til at køre mens kompressoren står stille?
Eneste tidspunkt hvor dette faktisk sker, er når pumpen til energifangeren kører, men så er det jo den - af energifangeren - opvarmede vædske der måles.
Skal jeg ind i settings eller er der en smartere metode som jeg ikke lige er med på?
Vølund 1240-6kW jordvarme med 260m jordslange. Vølund FLM40 ventilationsmodul på brine ind.
Digital 3 faset bimåler i DIN skinne som måler: 1240'eren, FLM'en, Grundfospumpen og Danotek styringen.
Huset er energiklasse 2 fra 2007 og på 200m2 i ét plan. der er min. 22 grader i huset året rundt Smile Ingen brændeovn.
I jordslangen og dermed energifangeren er der Ethylenglycol frostsikret til -18 grader.

Leif Dalby
...og forresten. Når - hvis det lykkedes mig (evt. med din hjælp) at starte brinepumpen uden kompressoren indkoblet - vil det så ikke stadig være en forhøjet temperaturmåling jeg vil udlæse, idet FLM40 jo er koblet på brine ind i ikke kan kobles fra?

woebbe jordvarme siden 1985
Hej leif dalby,

Det er korrekt som pmp skriver at du må have brinepumpen til at kører konstant og først aflæse brinetemperaturen når brine ind og brine ud er ens (eller næsten ens, der er altid ca 0,3 grader forskel på min ).

PÅ min f1245 kan man gå ind i service menuen (gøres ved at holde piletasten inde i ca 5 sek og trykke ok) og vælge driftindstillinger og derefter vælge brinepumpe, her kan så vælges intermitterende ,kontinuerligt eller 10 dage kontinuerligt. Jeg er overbevist om at samme mulighed findes i din styring, din er nu sat til intermitterende (dvs brinepumpen køre kun sammen med kompressoren) det du skal ændre den til er til : kontinuerligt, så køre brinepumpen hele tiden og du kan nu aflæse jordtemperaturen via brine ind.

vær opmærksom på ikke at aflæse lige efter at varmepumpen har trukket varme ud af jorden og vent som sagt til brine ind og brine ud er nogenlunde stabiliseret, jeg venter normalt ca 20 min.

Vedr din flm, jeg har på min monteret poolstyring som tilbehør og hvis jeg går ind i menuen for tilbehør er det meget enkelt at til eller frakople dette, jeg tror det må være det samme med dit flm tilbehør.

Check evt din brugsanvisning jeg tror begge dele er beskrevet deri.

Spændende at høre hvad du når frem tilWink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Leif Dalby
Hej woebbe jordvarme siden 1985 Smile

Den gik jo lige efter din drejebog (bortset fra at min styring ikke heder intermitterende, men periodically. Hvorfro den skifter til engelsk nogle steder i servicemenuen forstår jeg ikke, men skidt...
FLM off og energifanger off og 1240 kontinuerlig brinepumpe.
Umiddelbart efter at varmepumpen slukkede, ventede jeg nøjagtigt (æggeur) 20min og konstaterede at brine ind og brine ud var stort set ens.
Følgende kunne jeg aflæse: 17,6 / 17,2
Er det MEGET GODT, GODT, INGEN FORSKEL eller DÅRLIGT?
Som sagt, så har jeg ikke noget sammenligningsgrundlag.

Hej leif dalby

rart at høre at du fik det til at virke..

17,2 grader i brine temp lyder da meget godt min brine er på alle 3 kredse i gennemsnit ca 14 grader.

3,2 grader højere lyder imiddelbart ikke af så meget, men der gemmes betydelige energimængder på denne forskel, så din energifanger virker.

det der er rigtig spændende er hvor lang tid du kan køre med en højere brinetemperatur når vi begynder på fyrringssæconnen

det bliver spændende at se
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Leif Dalby
Hej woebbe og tak for dit hurtige svar.
Det er da rart at der er en effekt af energifangeren.
Nu da jeg har lært at måle reel jordtemperatur, så vil jeg prøve at opdatere dette forum med "dagstemperaturer" hen over vinteren.

Det mål jeg gerne vil opnå er, at undgå at brinen kommer under frysepunktet i løbet af den seriøse fyringssæson, men det er nok højt sat.
Jeg skal huske, at jeg i det samlede regnskab skal medregne pumpen til energifangeren. Skal jeg have en reel konklusion på udbyttet af at have en energifanger tllkoblet, så er det det samlede forbrug i KW der tæller. Nu får vi se.

Tak for hjælpen Wink

Jeg glæder mig til at se dine måle resultater hen over vinteren, hvis du kan holde en brine ind på 0 eller lavest minus 1 grad er det rigtig godt.

når jeg får tid vil jeg måle brinen på mine 3 kredse hver for sig for at se om der er nogen særlig forskel på jordslanger i 1 meters dybde og 1.9 meters dybde.

jeg vender tilbage når jeg har fået målt

hilsen

woebbeWink

Leif Dalby
Hej woebe.
Jeg ser frem til udveksling af erfaringer på temperaturer. Jeg er også spændt.
Til din orientering, så ligger mine jordslanger i en dybde (let skrånende grund der efterfølgende er nivelleret) fra 110cm til 130 cm.
Vi skrives ved.

Mvh. Leif Smile

pmp
Hej Leif
Jeg ser du har fået gang i brinepumpen med Woebbes hjælp, så det er fint.
Hvis du måler jordtemperatur lige efter kompressoren har kørt, skal du nok vente mere end 20 minutter. Hvis du aflæser med f.eks. 10 minutters mellemrum, kan du se hvor længe temperaturen stiger. Når temperaturen ikke stiger mere, så er den lige så varm som jorden.
Min jordtemperatur er ca. 16 grader - men som woebbe skriver er det til vinter det betyder noget.
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Leif Dalby
Så har jeg været ud at måle brinetemperatur som tidligere lovet. Jeg har lettere bekymret over at notere en langsomt lavere brinetemperatur hen over efteråret Frown

Efter at have ladet brinepumpen arbejde til temperaturen ind og ud var den samme, så er jeg allerede nu nede på 7,7 grader, hvilket jeg syntes er betænkeligt lavt. Jeg er klar over, at solen desværrre - stort set - har været erstattet af regnvejr og grå dage, men at konsekvensen er så stor forventede jeg ikke.
Hvis vinteren bliver som sidste år, så bliver jorden godt nok presset til det yderste Frown

Hvad med Jer? er Jeres brinetemperatur højere eller kan I konstatere det samme?

Glæder mig til at høre fra Jer.

Mvh. Leif Cool

Leif Dalby
Ups. Glemte at sige, at energifangeren ellers har arbejdet efter hensigten, men om resultatet også er efter hensigten må I gerne hjælpe mig med at finde ud af.
Jeg håber i og for sig, at Jeres brinetemperatur er blot en anelse lavere eller den samme som min, hvis I har anden energikilde til at supplere Jeres varmepumpe med.

Glæder mig fortsat til at høre fra Jer.

Mvh. Leif Cool

pmp
Ind og ud vil være det samme når du ikke køler på brinen.
Hvis du vil aflæse jordtemperaturen skal du lade pumpen køre ca. 5 minutter. Køre den for længe er det jo væsken fra energifangeren der kommer ind.
Min jordtemperatur er lidt højere i år og den var lidt lavere sidste år (3/11).
Men det er ikke endnu det betyder noget. Det er i februar det bliver sjovt.

Hvis det kan trøste dig så er min brine i øjenlikket :

brine ind 5,1

brine ud 1,5

min jordtemperatur i 1 meters dybde hvor der ikke ligger jordslanger er : 10,9 grader

allankj1
Efter 2 timer og 40 min kørsel er brin ind på 7,6 grader. Ved start 10,0 grader.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Leif Dalby
Hej Woebbe og pmp.
Så er de 7,7 grader den rigtige temperatur på mit anlæg og set i forhold til woebbes 5,1 grader, så kan det tyde på, at energifangeren har haft en vis effekt.
For en god orden skyld kan jeg sige, at jeg lod pumpen køre i ca 15 min. for at få en 100% korrekt måling, idet jeg har konstateret, at energifangeren ikke "blander" væske med mindre energifangerpumpen også kører. Så de 7,7 grader varer ens på hhv. brine ud og ind.

Det undrer mig i øvrigt at woebbes brinemåling har to forskellige temperaturer. I var begge tidligere inde på, at påumpen skulle køre til de to temperaturer var stort set ens.

Som tidligere nævnt. Hvis energifangeren virker efter hensigten, så er jeg gerne behjælpelig til jer begge såfremt interessen måtte være der.

Med venlige "og varme" Grin hilsner

Leif

hej leif dalby

mine brinemålinger er foretaget mens varmepumpen laver varme, derfor er der den forskel på ca 3 grader som der også skal være.

den måling du tænker på er hvor man lader brinepumpen køre uden at varmepumpen laver varme, det vil vise jordtemperaturen ved slangerne, jeg vil lave en sådan måling og skrive den i dag eller i morgen

så har jeg checket brinetemperaturen når varmepumpen ikke laver varme, dvs brinepumpen kører kontinuerligt.

brinetemp 8,8 grader = jordtemperaturen rundt om slangerne.

bemærk somsagt at jordtemperaturen i 1 meters dybde (hvr der ikke ligger jordvarmeslanger ) er 10,4 grader

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 14

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.