HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Størrelse på rør fra varmepumpe til hus. Hjælp søges.
KMH
Hej alle jordvarme "Nørder". :-)

Jeg mangler lidt hjælp til dimensionering af hovedstreng fra varmepumpem og ind til huset. - Jeg ved at flere vil sige at dette ikke er den optimale opbygning, men det er nu én gang sådan det er muligt for mig at få alle dele til at hænge sammen. :-)
Pumpe er placeret i isoleret teknikrum i bygning ved siden af huset. Der er ca. 10 meter ind til huset. (Incl ned i jorden og op igen).

Min umiddelbare idé, er at lægge et "Uponor Ecoflex Quattro" rør fra pumpe til hus. Nu er der så bare et hav af størrelser på de rør, så er lidt på bar bund hvilken jeg skal vælge.
Udgang på pumpe er 1" med ca. 25 mm indv. - Så er det denne størrelse jeg skal holde på frem og retur? Hvis jeg går ned i størrelse, opbygger jeg vel større modstand, som jo er noget bras set ift. at vi gerne vil have stort flow på centralen iforbindelse med jordvarme.
Der er pt. radiatorer i huset, men vil blive ændret til gulvvarme i stueplan. Radiatorerne er betydeligt større end mange andre ville sætte op, så hedefladen er ikke SÅ tosset endda.

VVB er tænkt til at blive placeret i teknikrum, da jeg ellers "frygter" der vil blive for langt fra varmepumpe til beholder total set. Jeg vil så sætte en 15 eller 30L VVB op i huset, som kan virke som buffer for den "sjat" vand, som ligger i slangen. (Re-circ. af brugsvand er vist no go, men kan stadig laves med Quattro slangen)
Eller er der nogen der har erfaring med en evt. gennemstrømsveksler i huset? - Disse har jo kun normalt ca. 1,5L som de holder varmt, når der ikke er forbrug.

Jeg har umiddelbart overvejet disse størrelser af slange. (4 i én, derfor alle de mål)

1: 2 stk 25x2,3 (Indv. 20,4)
1 stk 28x4. (Indv. 20)
1 stk 18x2,5 (Indv. 13)

2: 2 stk 32x2,9 (Indv. 26,2)
1 stk 25x3,5 (Indv. 18)
1 stk 20x2,8 (Indv. 14,4)

3: 2 stk 32x2,9 (Indv. 26,2)
2 stk 25x3,5 (Indv 18)

Nr. 1 er mindre end pumpe = No go. Eller ??
Nr 2 & 3 er OK mht. pumpe, men hvad med varmt vand?

Vedr. størrelse på VVB. Hvad vil i anbefale dér? (2 voksne + 2 små børn)
Hvis det kan undgåes, er jeg ikke interesseret i 160 eller 200L, fordi jeg set med mine øjne bare skal holde en masse vand varmt når der ikke bliver brugt af det i længere tid + at der er hurtigere udskiftning af vandet i en lille beholder set ift. Legionella.
Med en varmepumpe på +10 kw er det vel muligt at varme vand forholdsvis hurtigt under tapning?

Håber på gode ideer, tips og råd tilbage. :-) :-)

Hilsen Kmh.
Gård på landet. 135 m2 stueplan. 70 m2 1 sal. + 25 m2 opvarmet i tilbygning. 300L buffer. 3x200 meter slange + 50 ind/ud i sjask våd jysk jord. 10 kw.
 
Varmeihuset
Med en 10kw pumpe, så skal den kunne komme af med en hvis mængde energi ved vv produktion, ellers går det galt (gælder alle størrelser)
en for lille vv beholder, og så er den nød til at stoppe igen
kører den på laveste effekt, er cop ikke særlig god

Børn vokser ;o) og da temp i vvbeholder er lav, så vil forbruget være stort hvis 4 skal i bad ,
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
kkrede
Jeg har selv 10 meter af denne i 40mm https://www.hedestoker.dk/4063_calpex_prae_isoleret_fjernvarmeroer_dobbelt_6bar.html
lagt i jorden og fra, hvor den kommer ind i huset er der 5m 32mm rør til indedelen.
Fjernvarmerøret er gravet 110cm ned i jorden.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2772&pid=21313#post_21313]KMH skrev:[/url]

Hej alle jordvarme "Nørder". :-)

Jeg mangler lidt hjælp til dimensionering af hovedstreng fra varmepumpem og ind til huset. - Jeg ved at flere vil sige at dette ikke er den optimale opbygning, men det er nu én gang sådan det er muligt for mig at få alle dele til at hænge sammen. :-)
Pumpe er placeret i isoleret teknikrum i bygning ved siden af huset. Der er ca. 10 meter ind til huset. (Incl ned i jorden og op igen).

Min umiddelbare idé, er at lægge et "Uponor Ecoflex Quattro" rør fra pumpe til hus. Nu er der så bare et hav af størrelser på de rør, så er lidt på bar bund hvilken jeg skal vælge.
Udgang på pumpe er 1" med ca. 25 mm indv. - Så er det denne størrelse jeg skal holde på frem og retur? Hvis jeg går ned i størrelse, opbygger jeg vel større modstand, som jo er noget bras set ift. at vi gerne vil have stort flow på centralen iforbindelse med jordvarme.
Der er pt. radiatorer i huset, men vil blive ændret til gulvvarme i stueplan. Radiatorerne er betydeligt større end mange andre ville sætte op, så hedefladen er ikke SÅ tosset endda.

VVB er tænkt til at blive placeret i teknikrum, da jeg ellers "frygter" der vil blive for langt fra varmepumpe til beholder total set. Jeg vil så sætte en 15 eller 30L VVB op i huset, som kan virke som buffer for den "sjat" vand, som ligger i slangen. (Re-circ. af brugsvand er vist no go, men kan stadig laves med Quattro slangen)
Eller er der nogen der har erfaring med en evt. gennemstrømsveksler i huset? - Disse har jo kun normalt ca. 1,5L som de holder varmt, når der ikke er forbrug.

Jeg har umiddelbart overvejet disse størrelser af slange. (4 i én, derfor alle de mål)

1: 2 stk 25x2,3 (Indv. 20,4)
1 stk 28x4. (Indv. 20)
1 stk 18x2,5 (Indv. 13)

2: 2 stk 32x2,9 (Indv. 26,2)
1 stk 25x3,5 (Indv. 18)
1 stk 20x2,8 (Indv. 14,4)

3: 2 stk 32x2,9 (Indv. 26,2)
2 stk 25x3,5 (Indv 18)

Nr. 1 er mindre end pumpe = No go. Eller ??
Nr 2 & 3 er OK mht. pumpe, men hvad med varmt vand?

Vedr. størrelse på VVB. Hvad vil i anbefale dér? (2 voksne + 2 små børn)
Hvis det kan undgåes, er jeg ikke interesseret i 160 eller 200L, fordi jeg set med mine øjne bare skal holde en masse vand varmt når der ikke bliver brugt af det i længere tid + at der er hurtigere udskiftning af vandet i en lille beholder set ift. Legionella.
Med en varmepumpe på +10 kw er det vel muligt at varme vand forholdsvis hurtigt under tapning?

Håber på gode ideer, tips og råd tilbage. :-) :-)

Hilsen Kmh.


Hej
Jeg synes at læse din tanke således.
Du vil sætte VV beholder i stuehuset, og det varmevand skal fremstilles ved en varmeveksler og brug radiator vandet opvarmet af varmepumpen,

Hvis det er sådanne du tænker, så er det en dårlig løsning.
I mange varmepumper har du indbygget VV beholder,
Din pumpe er så forsynet med en 3 vejs ventil, som har denne funktion.
Når der skal laves varmt vand, så hæves pumpens temperatur til ca 50-55 grader, resten af tiden laver VP en meget lavere fremløbstemperatur.
Jeg tror at din situation ligner min, også en gård på landet med flest radiatorer.
lige nu er min ude temperatur 2 grader og fremløb er på 38 grader, ved højere udetemperatur er nødvendig fremløbstemperatur lavere. Hvis jeg havde haft større radiatorer, så ville nødvendig fremløb ved 2 grader ude være endnu lavere!

Når man har varmepumpe, så skal du finde balancen i dit system, så alle/langt de fleste termostater står vidt åbne, indetemperaturen reguleres så af din VP i forhold til udetemperatur.

Den lavere fremløbstemperatur giver en langt bedre driftøkonomi (bedre COP)

Så hvis du tænker, og sådanne læser jeg dine overvejelser, at placere VV beholder væk fra VP, så lægger du op til et meget dårligt anlæg, hvor du skal have en alt for høj fremløb bare for at få varmt vand nok.

Den type løsning med fyret/varmekilden i udhuset og VV beholder i selve beboelsen, den fungerer med gas/olie og pillefyr, da du her kører med konstant høj fremløbstemperatur, og her kan radiatorvandet opvarme brugs vandet.

Men her regulerer du indetemperatur ved at termostaterne lukke for vandstrømmen, når ønsket temperaturen er nået.

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset
Han vil sætte den store vv beholder i teknikker rummet
og så en lille vv beholder for at der straks/hurtigt er varmt vand i huset

Men han nævner intet om, om det er en monoblock eller en split varmepumpe han tænker på
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Ubs glemte at skrive at den lille vvbeholder skulle sidde i huset
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
KMH
Hej. :-)

Tage: Ingen veksler. VVB placeres i teknikrum sammen med VP, så der varmes direkte på VVB. Derfra føres vandet til hus, hvor der så placeres en lille sekundær VVB (15/30L). - Men er dette nødvendigt?? Eller kan der køres direkte fra VVB og til aftapning? (Der bliver ski nok hurtigt 20-30 m til længste sted så)

Varmeihuet: Der er varmt vands prioritering via 3-vejs ventil når der kaldes på varmt vand. Når VVB er oppe i temp, skal den slå over på buffer tanken. OK plan??
Gård på landet. 135 m2 stueplan. 70 m2 1 sal. + 25 m2 opvarmet i tilbygning. 300L buffer. 3x200 meter slange + 50 ind/ud i sjask våd jysk jord. 10 kw.
 
kkrede
De 15m jeg har fra varmepumpe til indedel som indeholder en buffer til varme og en mindre beholder med en slynge i til brugsvand, er ikke noget problem. Ligger også på 38gr. i fremløb her til aften og mit brugsvand er sat til start ved 45gr og slut ved 50gr. og den prioriterer først brugsvand, hvis den kommer ned på de 45gr.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
KMH
Tage: Den varmeveksler jeg nævner, er stadig på el. Der findes sådan nogle små gennemstrøms fætre - Den var tænkt som erstatning for "den lille" VVB, så der ikke er 30L vand der skal holdes varmt.
Men jeg kan jo altid starte op uden og så vurdere om det er nødvendigt?

kkrede: Har du så 15m fra din pumpe og ind til beholder med brugsvand?

Slet ingen der evt. kender til de slanger fra Uponor hvor central og brugsvand løber sammen? (Eller andre lignende)
Ikke at det er et "must", men så var jeg da fri for først at trække én twin hvor centralvarmen løber i og så derefter en single til varmt vand. :-)
Gård på landet. 135 m2 stueplan. 70 m2 1 sal. + 25 m2 opvarmet i tilbygning. 300L buffer. 3x200 meter slange + 50 ind/ud i sjask våd jysk jord. 10 kw.
 
kkrede
Ja det har jeg og vi skal ikke stå og vente på varmt vand.

Det må være dette rør du tænker på:
https://www.hedestoker.dk/fjernvarmeroer-prae_isoleret_calpex_roer_til_varme_og_vand.html

Du bør vælge den på 40mm. og grave den så langt ned du kan, jo mindre varmetab er der.
Ved det rør jeg gravede ned er der ved ved 40gr 6w i tab og ved 50gr. 8w i tab ved 80cm i jorden, gravede den 125cm ned.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
KMH
Det er et rør lignende dét fra Uponor ja. :-)

Kan se at HedeStokers er ca. 160 mm. udv. hvor Uponor er 200 mm. - Så umiddelbart ca. 40 mm. mere isolering i Uponors.
Må lige se om jeg kan finde noget på varmetabet på 4-rørs modellen fra HedeStoker. - Gider jo ikke varme jorden op, hvor slangen ligger. :-) :-)
Gård på landet. 135 m2 stueplan. 70 m2 1 sal. + 25 m2 opvarmet i tilbygning. 300L buffer. 3x200 meter slange + 50 ind/ud i sjask våd jysk jord. 10 kw.
 
kkrede
https://skafte.as/images/fjernvarme/teknisk-katalog/calpex-fjernvarme-teknisk-katalog.pdf
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
JeppeDahl
Blot en ide:
Vil det kunne betale sig at have fx. 200l. vvb i udhus. Den sættes til meget lav temp - evt. direkte på varme-fremløb = 30-40c.

I huset har du så en gennemstrømsvandvarmer (på el!), der løfter temperaturen fra 30 - > 60c. Måske det kan betale sig at sætte flere små gennnnemstrøms varmere op ved hvert tapsted.

Umiddelbare fordele:
Komforten ved "instant" varmt vand ved tapsteder
Lavere fremløb --> mindre tab (særligt i jordledningen)
Mindre tabt vand der afkøles i ledninger.

Jeg ved ikke om Legionella vil være et problem?
 
Varmeihuset
Den 200 lyter tank ville nok stå og brygge legionellea suppe ;o(

Måske dit vand kunne komme til at lugt oveni
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,567 Unikke besøg
XHTML CSS