HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Elforbrug og optimering af Figther 1220
vastus
Hej.

Vi rykkede den 1. okt. ind i et hus på 150 kvm fra 2005, hvor der er installeret jordvarme. Vi holder en temp. omkring 22,5 grader celsius og det er kun opvarmet via gulvvarme.
Vi har siden vi flyttede ind (2,5 mdr) haft et samlet elforbrug på 1725 kwh. Er dette for højt (synes jeg måske det er, uden at have den store forstand på det!?) og kan det tyde på at jeg kan optimere mit jordvarme anlæg?

Mine indstillinger på anlægget er:
Driftsposition: forår/efterår

Varmt vand
Varmtvandsperiode: 20 (60)
VV temp start: 47 grader
VV temp slut: 52 grader

Fremløbstemp
Varmekurve = 7, forskydning = 0 (fremløbstemp ændres alt efter udetemp)

Brine
Brine ind/ud: 6/2,5 grader
Kompressor starter ved: -60
Tid mellem starter: 20 min

Jeg har desuden vedhæftet et par billeder med hvordan forbruget fordeler sig over døgnet samt for dec mdr.

Håber meget I kan hjælpe en nybegynder indenfor jordvarme?
På forhånd tak
Jonas

vastus
Grafer over forbrug.
vastus tilknyttede følgende billede:fil:
grafer.pdf [405.51kB / 1055 Downloads]

vastus
Forresten synes jeg at de grafer jeg har lagt ud kunne dække over, at der er alt for mange starter per døgn. Er I enige?
Og hvordan kan jeg i så fald sænke antallet af starter?

Mvh.
Jonas

allankj1
Hvis det er det samlede forbrug der har været på 1725 kwh er det meget fint tror jeg. Vi har brugt 2.075 i samme periode. Hus fra 2008 på 167 m2. Huske du at allle telestater i alle rum skal være åbne for at få de bedste driftstider??? Og så tror jeg godt du sætte antallet af gradminutter op. Til gengæld kan du så nok komme ned på en lavere varmekurve.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

woebbe jordvarme siden 1985
Jeg er enig med allan og hvis du har gulvvarme i beton kunne du prøve at sætte gradminutterne til -200 og ændre på deem hvis temperaturudsvingene bliver for store.

jeg kører selv med -200 og det fungere godt, men er nok også lige ved grænsen hvor udsvingene begynder at kunne mærkes.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 15

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.