HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp til Vølund 1245
sonderskov1980
Hej

Vi er flyttet ind i et nybygget 1 plans lavenergiklasse 2 hus med gulvvarme overalt på 250 m2 (bruttomål) hvor vi har fået installeret et Vølund 1245 - 8 kW anlæg med 350 meter slange til og en ekstra buffertank på 100 liter (UKV 100).

Jeg har efterhånden fulgt med herinde et stykke tid men føler jeg godt kunne bruge noget hjælp til at få indstillet mit anlæg korrekt da jeg synes det bruger ALT for meget strøm når man tænker på den milde vindter vi har. Bruger ca. for 50 kr. om dagen i strøm kun på varmepumpen (har bimåler installeret til anlægget) hvor vi har 6-7 grader udenfor og vi bruger MEGET lidt forbrugsvand. Vi er to personer i huset.

Der er installeret udeføler men ingen indeføler til anlægget (kan skaffes hvis i synes nødvendig).

Jeg har lavet en Log som jeg evt. kan sende til dem der har lyst til at studere en masse tal, og har vedhæftet billeder af anlægget så i kan vurdere om det er installeret korrekt.

Indstillingerne:
Varmekurve: 5
Komfortdrift: Normal
Driftsprioritering: Varmt vand = 20 min, Varme = 20 min.
Autoindstilling: stop af varme = 20 grader, stop af tilskudsvarme = 20 grader, filtreringstid = 24 timer.
Gradminut indstilling: start kompressor = -60GM, start tilskudsvarme = -400GM,

Service menu:
Driftsindstilling: Varmtvandsindstilling: start temp normal = 45 grader, stop temp normal = 50 grader.
Maks diff fremløb: Maks diff kompressor = 10 grader, maks diff tilskudsvarme = 7 grader.
KB pumpehastighed = 75%.
Driftsindstilling varmebære pumpe = Auto.
Varmebærepumpehastighed: Varmt vand = 55%, Varme = 70%.

Det var vist de data i plejer at forlange for at kunne hjælpe stakler som mig...:-).

Elpatronen skulle vist aldrig tænde med disse indstillinger sangde indstallatørn og tror heller ikke den har været tændt men anlægget kører næsten hele tiden synes jeg.

Har stillet alle husets termostater på 21.5 grader men har læst herinde at det er en fejl. Men hvis jeg skruer op for alle sammen så står cirkulationspumpen til gulvvarmen som smeden har sat på auto bare og brager afsted med 43 Watt konstant men det kan da være det er billigere end at gulvvarmen ikke får frit løb, det må i gerne give råd om også. Kan være i mener jeg skal tvangsstyre cirkulationspumpen til et bestemt trin istedet for auto??

Der er yderligere en cirkulationspumpe til forbrugsvandet som der er tidsstyret, hvad den bruger af strøm skal jeg være usagt.

Vi har endvider et Nilan comfort 300 ventilationsanlæg installeret og får snarligt en brændeovnsindsats installeret så vi kan få varme derfra også. Ved faktisk ikke om en brændeovn er en god ide når man har et jordvarmeanlæg men det må tiden vise.

eg håber der sidder en venlig sjæl derude som kan genneskue lige præcis (eller tæt på..:-)) hvad jeg skal indstille mig anlæg på for at få strømforbruget bragt ned da vi på 23 dage har brugt 593 kW/h alene på varmepumpen. Det skal selvfølgelig stadigvæk være behageligt i huset og vil helst ikke ned på under 21.5 grader og gerne op på ca. 22 istedet for men med væsentlig lavere el-forbrug hvis muligt.

På forhånd tak for hjælpen og har som sagt log filer fra anlægget hvis det har interesse for nogen
sonderskov1980 tilknyttede følgende billede:billeder:
dsc_0801.jpg dsc_0800.jpg dsc_0799.jpg dsc_0795.jpg

Vølund Fighter - 1245 - 8 kW - Slangelængde 350 meter

allankj1
Se om ikke du kan få PMP herinde til at læse dine data fra loggen. Han har samme pumpe som din.

50 kr i døgnet er da ikke helt sindsygt på så stort hus. Jeg bruger for 33-36 kr i døgnet på et hus på 167 m2. Hvis du har din eksterne pumpe til at bruge 43 watt i timen bliver dette til 1 kwh i døgnet. Du kan jo så stille den interne cirkulationspumpe i varmepumpen til kun at køre når kompressoren kører. Jeg bruger også 1 kwh i døgnet på at pumpe vandet rundt i gulvsystemet. Såvidt jeg kan se er det en Grundfos Alpha 2 25-40 du har og tror ikke der findes pumper der er meget mere energi effektive.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Daffy
Du skriver at huset er nybygget.
Det kunne tyde på at der er en masse byggefugt der skal ud af beton m.m. -og det koster energi...

Bare en ide...
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.

lars-jacobsen
Du har haft et gennemsnitlig døgnforbrug på under 26 kwh.
jeg syntes ikke det er alarmerende højt, men selvfølgelig ønskeligt hvis det kan reduceres.
Dit husstørelse, installation mm. ligner min (bortset fra selve pumpen) og jeg har indtil nu i 2012 haft en gennemsnitlig døgnforbrug på:
uge 1: ca. 32kwh
Uge 2: ca 26kwh
For døgnforbrug i 2011 se vedhæftede billede.

Og som daffy er inde på så bruger nybyggede huse lidt mere energi da alt inc. sandpude mm lige skal varmes op og tørres ud. Mit graddage korrigerede forbrug 1. år var også lidt højere en 2. år.

Brændeovn gør ingenting, sålænge du ikke har en central rumføler der bliver snydt af den pludselige varmestigning, hvis du en aften "hyggefyrer". Hvis du vil undgå overraskelser med kolde fødder i stuen næste morgen så husk at sætte denne rumføler lidt højere.

Må dog sige det er meget lidt slange i mine øjne.
lars-jacobsen tilknyttede følgende billede:billede:
dgnforbrug2011.jpg

Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

sonderskov1980
Kunne godt tænke mig at høre hvorledes i har indstillet jeres indetermostater i jeres huse. Er de sat på en ønsket temperatur eller skruet helt op for at sikre optimal flow hvorefter i vælger en varmekurve i synes der er behagelig og på den måde lader jordvarmeanlægget styre indeklimaet og ikke gulvvarmetermostaterne??

Ligeledes kunne jeg godt tænke mig at høre om i har sat GM lavere end de -60??

Sidst men ikke mindst er der så nogen der ved hvad man ikke må pille ved af indstillingerne mht. garanti på anlægget??
Vølund Fighter - 1245 - 8 kW - Slangelængde 350 meter

mureren
Jeg tror i hvert flad de fleste herinde med en F1245 har indstillet gradminutterne til -250 eller -300.
Begge de F1245'ere jeg har haft noget at gøre med er indstillet sådan, uden tab af komfort, og det er isoleringsmæssigt sammenlignelige huse, også med gulvvarme.

tlj
Min 1245-6 står på varmekurve 3+1 i forskydning, og GM til -340. Mit forbrug er ca 12 kwh i døgnet pt. Jeg holder 22 grader i hele huset, dog har jeg kun 19 grader i soveværelset. Jeg har helt afmonteret mine telestater (dog ikke til soveværelset) og lukket for bypassen. Jeg vil prøve at lege lidt med den indeføler som kan tilsluttes varmepumpen. samt at jeg vil prøve om jeg kan finde en rytme til det varmevand. Jeg ved ikke om du har læst tråden med "optimering af NIBE F1245" men deri er der mange gode råd. Held og lykke med din VP og dit nye hus.

tlj
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.

woebbe jordvarme siden 1985
hej sonderskov1980,

jeg har en Vp magen til din og et hus på 250 m2 fra 1985, jeg har fra den 1/1 til i dag brugt ialt 386 kwh strøm til VP, vi er 6 pers i familien med 3 teenagers vanvittige forbrug af varmt vand, strømforbruget er incl opvarmning af mit udendørs spa bad.

Jeg syntes dit forbrug lyder lige i overkanten set i forhold til at det er et nybygget hus, jeg vil foreslå dig at du prøver at kontakte PMP her på heatpump, han har samme VP og hvis du sender ham nogle logfiler kan han helt sikkert fortælle dig hvad der kan optimeres.

Mit umiddelbare råd til dig vil være: at skrue helt op på alle telestater hvis du har gulvvarme indstøbt i betongulvet, det sikre at du får konstant flow gennem dine gulve og at det så er varmepumpens styring der bestemmer din indetemperatur, hvis der efter et døgn bliver for varmt kan du prøve at ændre til en lavere varmekurve indtil du får den ønskede indetemperatur.

hvis du oplever at der er meget forskel i rumtemperaturen i de forskellige rum skal du undersøge om dit gulvvarmeanlæg er indreguleret korrekt.

Et nyt hus som dit ville jeg vurdere tilo at kunne køre med varmekurve 3 eller 4.

Hvis du har gulvvarme indstøbt i beton kan du, når du har fundet den rigtige varmekurve (ikke før), prøve at indstille gradminnutterne til -250 GM, det køre jeg selv med og det fungere fint jeg har såvidt jeg husker 6-7 starter om dagen på nuværende tidspunkt
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.