HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
"Susende" Varmtvandsbeholder
DennisP
Jeg har, iforbindelse med montering af ny VP, skruet noget ned for fremløbstemperaturen, ift. min gamle VP, som kørte på fuldskrald.

Dette har så gjort, at fremløbet, nu ikke er varmt nok til at opvarme vores brugsvand (Varmepumpen er placeret i udhus, og varmtvandbeholder i stuehus) og jeg har derfor monteret en ny varmtvandsbeholder med el-patron, ved siden af den gamle.

VP'ens fremløb opvarmer så brugsvandet, til det det nu engang kan, i den gamle beholder, og brugsvandet ledes så over i den nye el-beholder, for at blive boostet de sidste 30-40 grader op.
Dette fungere også upåklageligt, og der er intet at klage over her.

Det der dog så undre mig, er at den gl. varmvandsbeholder, nu lyder som om den "Suser", nærmest som om den konstant fyldes med vand (Hvilket den ikke gør)
Nogen der kan forklare mig hvorfor den gør det?? Har den ikke gjort tidligere, da den var eneste beholder.

Hvis det betyder noget, er der tale om en Vølund QM150 og en Vølund QME150

DBS
Tænker på, om det ikke er den nye beholder der "suser", sådan lidt samme lyd, som lige før end en elkogekande er færdig med at koge.

Er der sammenhæng mellem om elpatronen er tændt, eller ikke tændt ?

mvh DBS

DennisP
Er rimelig overbevist om at den susende lyd, kommer fra Central Varme beholderen, og ikke EL-Beholderne.

Lyden er der uanset om EL Patronen køre eller ej.

HME
Måske manglende udluftning af centralvarmebeholderen.

DennisP
Beholderen er udluftet, da den nye beholder blev tilsluttet, så burde det heller ikke være.

DBS
Jamen, hvis det ikke er elpatronen, det ikke er varmtvandsforbrug, og den er udluftet. Så ville jeg prøve at skrue fremløbbet op i temperatur !

Du skal jo stadig bruge den samme energi i huset til opvarmning, og har du skruet ned for temperatur, ja så skal der mere flow til at lev. energien, så hvis du skrues op for fremløbstemperatur, så vil flowet falde, og susen måske forsvinde, så ved du hvor susen kommer fra.

Jeg er dog ikke dygtig nok, til at kunne sige noget som helst om dimensioner på rør, og flow.

Hvad er rør dimensioner før og efter vv, og hænger det sammen med dimensioner i selve vv ?

mvh DBS

sasser
Det er centralvarmepumpen der bestemmer flowet, ikke fremløbstemp. Har man prøvet at skrue ned for centralvarmepumpen?

DBS
Hvis fremløbs temperaturen er laver end før, skal der andet andet lige, tranporteres mere medium igennem til varmefladen, for at afsætte den samme energi, det er en ting som vil være meget svært at lave om på, og hvis ikke man gør det, ja så vil temperaturen i pågældende rum flade.

Så hvis delta T er det halve, i forhold til før, må der skal være det dobbelte flow, for at transportere samme energi, sådan lige med noget hurtigt købmandsregning.

Termostaten er den der bestemmer åbningen, som mediumet skal igen, og dermed også flowet, hvis alle termostater er lukket, kan pumpen bestemme hvad den vil, men flow vil der ikke være, men der vil være et diff tryk mellem frem og retur.

mvh DBS

DBS
Men selvfølge kan det være, at der er flow nok i anlægget, når pumpen kører på lavere omdrejninger, og dermed ikke givet et sussen over et snævert sted i anlægget.

mvh DBS

sasser
Det nytter da ikke noget at øge flowet hvis fremløbstemp. ikke svarer til det aktuelle varmetab. som jeg forstår det er der mont. ny vp samt el vvb og ikke andre ændringer, så det tyder på at den nye vp's centralvarmepumpe sender mere afsted end den gamle.

DBS
Så har vi nok ikke forstået det samme sasser, som jeg læser det første indlæg, er der netop reduceret i fremløbstemperaturen.

Jeg ønsker ikke at øge flowet, men jeg mener at flowet er øget, da man har sat fremløbstemperaturen ned, det er det jeg prøver at gøre opmærksom på med den halve delta T og der af følgende dobbelt flow (et eksempel). Herover skriver jeg om deltaT, og ikke fremløbstemperatur Wink
Så ja, den nye pumpe sender mere afsted end den gamle, fordi termostaterne åbner mere, for at tilføre den samme varme, mindre fremløbstemperatur, medføre større flow.

Men det er jo nemt at afprøve, det er jo bare at sætte fremløbstemperaturen tilbage til det gamle, og høre om støjen forsvinder Wink

mvh DBS

DennisP
Hej DBS og sasser

Mange fine ord, som menig mand ikke rigtig fatter Wink

Egentlig genere den "susende" lyd ikke, da det blot er i baggangen, så er egentlig mest interesseret i om det kan være til nogen skade?

Hvis ikke har jeg, med den nye pumpe og ekstra beholder, opnået markant besparelse på elforbruget, ved sænkning af fremløbstemperaturen.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.